Gå til innhold
  • Bli medlem

Plass nok i Helsport Lofoten Pro 3?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å skaffe meg et nytt telt som skal erstatte et Norrøna Ravneskar. Så langt er favoritten Helsport Lofoten Pro 3. Det veier i følge spesifikasjonen 1kg mindre enn Ravneskar (2.75kg mot 3.7kg), en besparelse som betyr mye nå som jeg ikke er så ung og sprek lenger.

Jeg ser at lengden i innerteltet er 210cm, jeg er 189cm høy. Med fotende i soveposen og hodepute tipper jeg at soving tar nettop ca. 210cm. Vet ikke hva innvendig lengde er i Ravneskar (eller høyden for den saks skyld - er det noen som har målene?), men jeg har alltid synes det er grei plass der.

I motsetning til dagens tunneltelt med sine lave fotender og fravær av baktelt har Ravneskar en indre vegg/dør i endene som er helt vertikal og for/bak -telt som da blir liggende langt unna - altså null fare for at man dytter innerduken opp i ytterduken om natta; der kan man trygt 'flekse' litt i lengden uten at noe duk-mot-duk problematikk.

Jeg så noen her mente at et Sydvang Skaring med oppgitt lenge på 230cm i innertelt var for smått for folk på 180cm (link). En annen skrev at at Lofoten Pro 3 førte til våt sovepose p.g.a. duk-mot-duk kontakt (link).

Er den skrånende fotenden i moderne telt virkelig så ille? Vil Lofoten Pro teltet med sine 210cm og lave fotende (eller andre telt med samme konfigurasjon) være helt skivebom for en på 189cm som liker god plass og tørt innertelt?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.