Gå til innhold
  • Bli medlem

Når kommer Norrøna Nansen-sekkene?


Arket A4

Anbefalte innlegg

Har en Berghaus Extreme (ca 85 liter), og veier 1,7 kilo. Jeg synes den er helt grei for vekt opp til 30kg - som er det meste jeg gidder å ta med på tur uansett. Ulempen, er at eneste inngang baggasjen er gjennom topp-åpningen. Skulder stroppene er forholdsvis tynne - noe som heller ikke gjør meg noe....må bære på hofta uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du tenkt over hvor høy lønna di er i forhold til alle andre land??

RK

Ja jeg er klar over at en del strukturelle kostnader er høyere i norge. Og det hadde også vært greit om prisforskjellen var moderat.

Jeg kjøper imidlertid ikke denne argumentasjonen. Jeg tror istede det koker ned til at produsenter og forhandlerledd ved å utnytte nordmenns høye betalingsvillighet.

Hvis dette kan bidra til å fortelle dem at dette ikke nødvendigvis vedvarer, så gjerne for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Heisann! Noen som har prøvd sekken nå? Er litt skeptisk til hvor vanntett glidelåsen er - når sekken har innhold vil glidelåsene bli strekt, og da er de vel ikke vanntette lenger...? Lurer også på hvor smart det er å la hele innholdet hvile på den nederste glidelåsen. Skal ringe Norrøna om dette i morgen;) Men det hadde vært kjekt om noen hadde erfaringwr å dele, da jeg antakwligvis skal kjøpe denne sekken i morgen:) Valget står mellom Nansen 80 og Berghaus c7 70 +10. Berghausen virker bedre på noen detaljer. Men Nansen ser jo helt rå ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Noen som har prøvd sekken nå? Er litt skeptisk til hvor vanntett glidelåsen er - når sekken har innhold vil glidelåsene bli strekt, og da er de vel ikke vanntette lenger...? Lurer også på hvor smart det er å la hele innholdet hvile på den nederste glidelåsen. Skal ringe Norrøna om dette i morgen;) Men det hadde vært kjekt om noen hadde erfaringwr å dele, da jeg antakwligvis skal kjøpe denne sekken i morgen:) Valget står mellom Nansen 80 og Berghaus c7 70 +10. Berghausen virker bedre på noen detaljer. Men Nansen ser jo helt rå ut!

Jeg går også og leter etter ny sekk og har sett på de samme modellene. Berghaus C7 virket veldig behagelig, men jeg ser folk på nett klager over at den bråker under bruk. Merket ikke noe til dette i butikken, men problemet oppstår neppe før man får litt skitt i det relativt kompliserte bæresystemet. Jeg blir gal av repetitive lyder når jeg går, så før jeg ser at Berghaus virkelig har løst dette så styrer jeg unna den.

Angående Nansen-sekken så er vel modellen for ny til at man vet noe særlig om holdbarheten ennå. Jeg diskuterte den glidelåsen med en ekspeditør, og han var like skeptisk som meg til det systemet. Nå er jo Norrøna generelt flinke til å reparere ting som går i stykker, men det hjelper lite akkurat når du står der med det som var oppakningen din spredd ut over halve fjellheimen. Har du fått snakket med dem, og i såfall, hva sier de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går også og leter etter ny sekk og har sett på de samme modellene. Berghaus C7 virket veldig behagelig, men jeg ser folk på nett klager over at den bråker under bruk. Merket ikke noe til dette i butikken, men problemet oppstår neppe før man får litt skitt i det relativt kompliserte bæresystemet. Jeg blir gal av repetitive lyder når jeg går, så før jeg ser at Berghaus virkelig har løst dette så styrer jeg unna den.

Angående Nansen-sekken så er vel modellen for ny til at man vet noe særlig om holdbarheten ennå. Jeg diskuterte den glidelåsen med en ekspeditør, og han var like skeptisk som meg til det systemet. Nå er jo Norrøna generelt flinke til å reparere ting som går i stykker, men det hjelper lite akkurat når du står der med det som var oppakningen din spredd ut over halve fjellheimen. Har du fått snakket med dem, og i såfall, hva sier de?

Nei, har ikke snakket med dem. Kjøpte c7 selv om jeg var uaikker. Virket bedre å bære på ski. Har testet den noen timer, og bæresystemet er veldig komfortabelt. Med Nansen-sekken er det som du sier; hjelper fint lite hvor greie Norrøna er når oppakningen din blir spredt for alle vinder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke snakket med dem. Kjøpte c7 selv om jeg var uaikker. Virket bedre å bære på ski. Har testet den noen timer, og bæresystemet er veldig komfortabelt. Med Nansen-sekken er det som du sier; hjelper fint lite hvor greie Norrøna er når oppakningen din blir spredt for alle vinder.

Jeg prøvde meg gjennom noen sekker til, og endte opp med å kjøpe en Arc'teryx Bora 80 i dag. Nansen-sekken satt nok en liten aning bedre på ryggen min, men det som var litt gøy med Boraen er at den la seg bedre etter ryggen jo mer vekt som ble lagt i den. Bora 80 veier ca det samme som Nansen, er nok minst like vanntett, og det er reimer på tvers av glidelåsene. (I tillegg til at man slipper å satse alt på at glidelåsene holder burde de vel stenge vannet bedre ute når man strammer reimene over dem så de ikke belastes og strekkes?) Bora har også lommer til vannflasker og litt bedre festemuligheter.

Kort sagt er jeg glad jeg tok meg god nok tid til å traske innom mange butikker før jeg bestemte meg, for jeg tror dette er det nærmeste jeg kommer en perfekt sekk for min bruk. Gjenstår riktignok ennå å se hvordan den oppfører seg i felt, men det får jeg neppe testet ordentlig denne helgen. :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på Norrøna Nansen 100L på Anton sport i bogstadveien i Oslo. Første inntrykket mitt var at den så skikkelig kul ut og ikke minst var den lett, men jo mer jeg så på den, jo mer mislikte jeg den. En av grunnene er at det virket som om sekken var av dårlig kvalitet! De remmene på siden av sekken som skal komprimere virket som om de kunne ryke på første turen, de var holdt sammen av en liten gummi bit på siden av sekken og det hele virket veldig dårlig. Norrøna har fokusert ekstremt mye på klær de siste årene og de eneste gode sekkene (virker det som) er de gamle sekkene. Jeg hadde ikke kjøpt norrøna i dag, etter å ha sett på den. Når jeg prøvde den på meg med litt vekt så var det en plate nederst på sekken som gnagde på ryggen min, ikke så digg, det stoffet som er bak virker som også er av dårlig kvalitet og jeg synes det Lyste "Crap" fra alle kanter, men det er min mening!

Er det noen som har erfaring med:

Lowe Alpine Frontier 75+20

eller

Lowe Alpine TFX Expedition 75+20?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.