Jump to content

Ankelbrudd - opptrening


Kjell Iver

Recommended Posts

Jeg var så uheldig å knekke foten på en tur her for 10 dager siden - gikk alene - skled i vått gress. (Kom meg ned fra turen med å støtte meg på en grein - gjennom et u-land av et terreng - bregner, nedfallstrær, steinur og kratt 200 høydemeter.) Glemmer ikke den! Brukte 3 timer ned. 

Skal inn til operasjon neste uke for å skru inn plate, sy i sammen sener og slikt. 
6 uker i gips osv - noen med erfaring i  opptrening av fot etter benbrudd? Er litt spent på kne og ankel når benet er sammengrodd - virker veldig ømt. Mitt aller første beinbrudd - satser på det var det siste.

  • Sad 3
Link to comment
Share on other sites

Annonse

Høres lite hyggelig ut det der, Kjell Iver!

Selv fikk jeg et tretthetsbrudd i fotsålen like før sist jul og akkurat det begrenser aktivitetsradien min ennå. Likevel så presser jeg på, selv om turlivet til fots begrenser seg i år. Packraften blir dermed langt mer brukt og desto færre bæreetapper med tung bør er planlagt i sommer. 

Tips om opptrening av foten kan jeg ikke mye om, annet enn å bruke den så godt det lar seg gjøre ;)

God bedring! :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjedelig, men tenker det er naturlig med fysio og trening etter operasjon. Tipper du får gode tips der og så er det vel bare å ta tiden til hjelp. Krysser fingrene for at du er raskt tilbake i form.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjedelig sak Kjell Iver. Satser på at du kommer deg fort tilbake!

Har hatt noen opptreninger etter avbrekk på grunn av brudd og operasjoner i fot. Alle gangene har det vært ulik trening og progresjon, så kommer an på brudd og operasjon. Fikk fysio til å sette opp treningsøvelser og få tips de siste gangene. Bruk tipsene som fysio gir, og stå på så kommer du tilbake. Det motiverende er at du kjenner fremgangen uke for uke så lenge du jobber på. 

Tips mens du er ute av drift er å prøve å være litt aktiv for å holde oppe sirkulasjon i foten. Når du får klarsignal er det greit å være litt tålmodig om ikke smerter begrenser naturlig. Overbelastet selv etter siste gang, og da ble det problemer med sener/slimpose over kneskål og undersiden. Så greit å huske på at muskler og kondis henter seg raskere inn enn sener og muskelfeste etter avbrekk. Fysio sier helt sikkert noe om det.

Ankel kan være en utfordring. Fikk skrudd sammen ankel etter ett uhell en gang (knust ankel og brudd i tynne leggbein). Tok ett par måneder før kunne gå uten smerte, og 1-2 år før jeg fikk nok bevegelse i ankel til å få hælen i bakken i motbakker. Tøying og toppturer på ski var det som fikk tilbake bevegelsen. Ble bra til slutt.

Edited by Jan Erik Hansen
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy