Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY: 60 grams snøanker i Aluminium!


Anbefalte innlegg

Legger ved link til min nyeste «oppfinnelse» til snøanker i aluminium.

Plastversjonen har jeg prøvd ut MYE, over mange år, i skikkelig uvær. Dette er ett design jeg varmt kan anbefale. De er helt RÅ, sitter som bare juling i alle forhold, og veier svært lite.

Men de trenger en karabinkrok i stedet for den teite ringen, og de blir lett ødelagt av spaden. Så jeg har laget kopier av 0,7mm aluminium. Dette blir saker! :) 
 

Husk å gi de en liten bue/bøy mot teltet, så får de ekstra godt hold i snøen og blir helt avstivet i lengderetningen.

(NB! Disse er til barduner på telt, ikke for å sikre mennesker ved redning)

Ankrene er ca 20 cm høy, og 16 cm brede.

 

IMG_5369.jpeg

IMG_5365.jpeg

IMG_5366.jpeg

IMG_5367.jpeg

IMG_5368.jpeg

IMG_5297.jpeg

IMG_5302.jpeg

IMG_5300.jpeg

IMG_5370.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 5
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
LitekH skrev (8 timer siden):

Veldig spennende prosjekt! Hvordan er linene tredd og festet? Litt vanskelig å se det på bildene.

Det brukes to liner på disse. Man kapper de i helt lik lengde.

Ene enden av linene tres gjennom det øverste hullet i midten, fra baksiden av ankeret, slik at man får to liner gjennom det hullet.

Andre enden av linene tres gjennom hvert sitt hull på siden av ankeret, så da får man en line gjennom hvert av disse hullene.

De 4 endene man nå har på ankerets forside (mot teltet), lager man en overhåndsknute på, og trer i en liten karabinkrok eller solid plastkrok etter eget ønske. Jeg foretrekker små e-bay karabinkroker.

——————

Når man setter ankerne graver man ett tak med spaden, eller bare trakker de rett ned i snøen, på skrått mot teltet. Så drar man tauet slik at det skjærer seg ned i snøen i retning bardunen/teltet, og ved behov graver man snø over og trakker kompakt. Karabinkroken er da nesten alltid over snøen enda, med mindre der er veldig dyp og løs pudder man må grave ned i. (Men det pudderet får ligge i fred, er det oftest ikke mye vind å tenke på).

 

Med karabinkrok, framfor ringer som man trer bardunee gjennom, blir prosessen med å grave de ut fra snøen dagen derpå mye lettere :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

60gr er ikke gæli! Mine Sydvang 30cm snøplugger veier 54,3g /stk. så det hadde ikke vært det største hoppet opp i vekt med noe sånt. Er aluminiumsutgavene du har laget kanskje litt glatte i snøen, siden de ikke har noe mønster ala de i plast? Kunne man fått litt multi-purpose på bedre hold og lavere vekt ved å drille noen hull i de, eller er aluminiumen for tynn til dette uten å miste all styrke?

Jeg liker egentlig ikke å ha snorer på pluggene, da det er så rotete å pakke sammen og det introduserer et nytt potensielt punkt som kan feile (spesielt om snorene er svakere enn bardunene). På disse ankrene er det tre snorer, så jeg regner med det skal mye til før de er noe svakt punkt og i fare for å ryke - Eventuelt må kvaliteten i snorene matche bardunene. Ekstremt søkt at noe sånt ryker før sømmer i teltduken går opp uansett.

En annen fordel med ankrene er vel at man automatisk får litt lenger total bardunlengde. På Endurance-teltet synes jeg bardunene i blant kan bli litt vel korte om det er dyp kjip snø pluggene må trøkkes ned i.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (27 minutter siden):

60gr er ikke gæli! Mine Sydvang 30cm snøplugger veier 54,3g /stk. så det hadde ikke vært det største hoppet opp i vekt med noe sånt. Er aluminiumsutgavene du har laget kanskje litt glatte i snøen, siden de ikke har noe mønster ala de i plast? Kunne man fått litt multi-purpose på bedre hold og lavere vekt ved å drille noen hull i de, eller er aluminiumen for tynn til dette uten å miste all styrke?

Jeg liker egentlig ikke å ha snorer på pluggene, da det er så rotete å pakke sammen og det introduserer et nytt potensielt punkt som kan feile (spesielt om snorene er svakere enn bardunene). På disse ankrene er det tre snorer, så jeg regner med det skal mye til før de er noe svakt punkt og i fare for å ryke - Eventuelt må kvaliteten i snorene matche bardunene. Ekstremt søkt at noe sånt ryker før sømmer i teltduken går opp uansett.

En annen fordel med ankrene er vel at man automatisk får litt lenger total bardunlengde. På Endurance-teltet synes jeg bardunene i blant kan bli litt vel korte om det er dyp kjip snø pluggene må trøkkes ned i.

Og 50 cm snøplugger veier 95 gram uten noe ekstra, snøankrene sitter mye bedre. Og, som du sier, gir de ekstra lengde til bardunene som trengs når man må grave ned festepunktet.

Plastankrene er også glatte, og det må de gjerne være for at man skal klare å få de opp dagen derpå uten å skrape for mye. Strekket går rett mot flaten, så det har ingen hensikt å gjøre de mindre glatte. De sklir hverken opp eller sidelengs om man sette de ca. vinkelrett i forhold til bardunen .

Snorene ryker ikke, da ryker teltet først ;) Jeg har brukt 1,8mm e-bay snor.

Snorer på vanlige snøplugger blir ett virvar med floker. De sitter ikke i nærheten like bra, og er mer arbeid å sette ned. Jeg bruke kun slike langs teltduken, med en kort snor i toppen for å finne de igjen og ha noe å dra etter.

Med snøakrene slipper man floker om man bruker en matchende pakkpose og legger de «lag for lag i posen». Enda en fordel som man ikke har med plugger med snorer :) IMG_5379.thumb.jpeg.c47c48831322c47dbff4dbda4885d7b2.jpeg

IMG_5380.thumb.jpeg.9927962689e0a98a63b867da2032ac7f.jpeg

 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Jeg liker egentlig ikke å ha snorer på pluggene, da det er så rotete å pakke sammen og det introduserer et nytt potensielt punkt som kan feile (spesielt om snorene er svakere enn bardunene). På disse ankrene er det tre snorer, så jeg regner med det skal mye til før de er noe svakt punkt og i fare for å ryke - Eventuelt må kvaliteten i snorene matche bardunene. Ekstremt søkt at noe sånt ryker før sømmer i teltduken går opp uansett.

Svakheita er nok holet i aluminumsplate, der snora går gjennom. Der kan det bli slitasje på snora etter kvart, og snora vil ryke før eller seinare. Dette er ikkjeeksisterande problem med plastplater.

Sjølv teltar eg ikkje i laussnø, kun på fast snaufjellsnø, så eg greier meg veldig godt med vanlege snøpluggar i tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (17 minutter siden):

Svakheita er nok holet i aluminumsplate, der snora går gjennom. Der kan det bli slitasje på snora etter kvart, og snora vil ryke før eller seinare. Dette er ikkjeeksisterande problem med plastplater.

Jeg hadde tenkt å bruke 4mm maljer i hullene, men de var tom for maljetang på biltema, så da ble det uten. Jeg har dratt slipepapir gjennom hullene i stedet, for å unngå skarpe grader.

Jeg har prøvd å gnage av snoren i hullene, men jeg har ikke fått det til, selv med denne tynne snoren. Når disse er plassert i snøen blir det heller ikke bevegelse på snoren imot hullkantene, så det er kun når du tar de opp, eller setter de ned, det blir bevegelse der.

Så gnag er nok ett ikkjeeksiterande problem ;) 


Skulle det allikevel skje på tur, eks. om man kutter de med spaden eller noe, virker de enda om en snor ryker, men litt redusert hold. Og det er svært enkelt å reparere: bare dra snoren gjennom på baksiden og knyt sammen.

Man får også tykkere bardunsnorer som er svært motstansdyktig mot spadeblad og slikt. Men disse tynne som originalt er på snøankrene, og de jeg har brukt, er myke og lette, og pakker fint sammen i posen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis noen er interessert, har jeg en stk. mal i 1 mm aluminium igjen som kan sendes for prisen av frakten:

 

Samt kapp av 0,7 mm aluplate som kan følge med for 100 kr pluss frakten. Det er nok til 5 fulle snøankre, pluss 2 snøankre som er 1 cm kortere, og malen kan selvsagt brukes som snøanker. Da får man 8 veldig billige snøankre!

(Den lange biten klipper jeg opp i 5 firkanter, like stor som snøanker, så det får plass i en liten pakke.)

 

IMG_5412.jpeg

IMG_5414.jpeg

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (15 timer siden):

Og hvis noen er interessert, har jeg en stk. mal i 1 mm aluminium igjen som kan sendes for prisen av frakten:

 

Samt kapp av 0,7 mm aluplate som kan følge med for 100 kr pluss frakten. Det er nok til 5 fulle snøankre, pluss 2 snøankre som er 1 cm kortere, og malen kan selvsagt brukes som snøanker. Da får man 8 veldig billige snøankre!

(Den lange biten klipper jeg opp i 5 firkanter, like stor som snøanker, så det får plass i en liten pakke.)

 

IMG_5412.jpeg

IMG_5414.jpeg

Da er mal og rester solgt for 100kr pluss frakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra!
Med en vekt på 60 gram er de fremdeles lettere enn Helsport sine 50cm snøplugger som er på 95gram.

Jeg har brukt både Swiss Piranha/Helsport snøanker og 50cm snøplugger og synes snøanker sitter bedre, men det er litt mer jobb å grave dem frem igjen spesielt siden man må være forsiktig med hvor man plasserer spaden. Hvis man lager anker av alu trenger man ikke være like forsiktig.

Å kunne bytte ut 10stk 50cm snøplugger med 10 diy snøanker gir jo en viss vektgevinst.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.