Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelper barduneringsflak på telt mye?


Anbefalte innlegg

Tunneltelt fra eks. Hilleberg og Fjellreven, i ekstremutgavene Keb og Black Label har ikke barduneringsflak/«elefantører» oppå duken mellom stengene. Men dette har eks. Helsport og Barents Outdoor. Alle disse har jo telt som tåler tilsvarende mengde uvær

Dere som har prøvd begge deler på tunneltelt, eller har ett tunneltelt med disse flakene, er det stor forskjell med og uten disse?

Tåler teltet mer vind pga. disse, eller er det i hovedsak for å holde duken mer i ro i vind? (Og få litt stillere telt). Eller utgjør de knapt noen forskjell?

Hva er deres erfaringer? Fordeler og ulemper?

 

(Åpenbare ulemper er jo selvsagt flere barduner, flere plugger, høyere vekt, større pakkvolum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i hus har me Keron utan elefantøyrer og Patagonia med. Patagonia er nok stillare, men om det skuldast desse elefantøyrene eller om det skuldast det faktum at Patagonia er 3 p med lite fortelt og Keronet er eit 4 GT veit eg ikkje. Truleg ein kombinasjon. 

Har også budd mykje i Keron 3GT. Stillare enn 4 sjølvsagt. Like stilt som Patagonia? Usikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan ha bittelit for seg for sidevind for mindre bevegelse i duken/så duken ikke kommer borti innerteltet. Eventuelt en unnskyldning for å ikke sette opp teltet like stramt og godt ut i lengdene (=stram duk).

Jeg har aldri følt jeg har savnet dette. Med godt oppsett og "optimal" vindretning er mitt Keb svært stille, og det skal ganske kraftig vind til før det kommer mer lyd enn en slags during i teltet. Nå kan det hende at bunn-pluggpunktet midt på duken hjelper mye her for så vidt.

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om "alle" "alltid" setter teltet med/mot vinden ifht lengderetning så hender det vinden snur eller oppfører seg irrasjonelt på annet vis. Jeg opplever det som om det hjelper der du har stor avstand mellom stenger ifht vindfang. Vi har ved et par anledninger fått sidevind og f.eks vært ute og gjort om på bardunering undervreis. Som regel fordi vi ofte har camp og større sjanse for retningsendring på vinden i løpet av noen dager. Det har da vært åpenbart at elefenatøret hjelper med å unngå du får spinnaker mellom teltstengene. Vi ser grei forskjell ifht når vi slipper bardunen på elefantøret under omgjøring. 

Har du vind i "riktig" retning opplever jeg ikke at de har så stor verdi. Da er det uansett stramt oppsett som reduserer lyd og du får minimal belastning i området. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri savnet barduneringsflak på mit Keron 3GT, satt opp med rett metode er teltet pølseskinn uten sidebarduner.

Når jeg har fått opp fasongen på teltet ved å bruke 2 plugger langs bakken i hver ende, og barduner på i endene som holder teltet oppe. Så bestemmer jeg meg for hvilken ende som er "best" som den er, så drar jeg teltet stramt ved å flytte de nærmeste stengene nedover, og plugger stangen ned mot bakken. Tar en og en stang til jeg har komt til siste (4). Så flytter jeg endepluggene i siste enden så de står riktig og strammer endebardunene. Deretter tar jeg sidebarduner bare for å holde fasongen.

Det er en vesentlig forskjell på Helsport/Barents og Fjellreven/Hilleberg, det er innvendige stangkanaler vs utvendige. Mitt inntrykk er at med innvendige blir det "veldig mye duk" som er værre å få stram, og barduneringsflak er til for å bøte på det. Med utvendige kanaler står stengene i fint spenn, og duken holdes stram mot stangkanalen. Strekker du så teltet, så blir duken stram i sin helhet. Koblingen mot innerteltet få også bedre arbeidsforhold, slik at det er lettere å unngå at innerteltet tar borti ytterteltet 

Endret av Omnilite
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 time siden):

Når jeg har fått opp fasongen på teltet ved å bruke 2 plugger langs bakken i hver ende, og barduner på i endene som holder teltet oppe. Så bestemmer jeg meg for hvilken ende som er "best" som den er, så drar jeg teltet stramt ved å flytte de nærmeste stengene nedover, og plugger stangen ned mot bakken. Tar en og en stang til jeg har komt til siste (4). Så flytter jeg endepluggene i siste enden så de står riktig og strammer endebardunene. Deretter tar jeg sidebarduner bare for å holde fasongen.

Gjer det på same vis som deg 👍🏼.

Opplever likevel at det er forskjell på 3 og 4. Veldig tydeleg demonstrert i Rondane ein gong vi fekk dårleg vêr. 

Vi var to som sette opp 3 og 4 ved Sidan av kvarandre,  på same vis. Markliner var korrekt justert og det meste var i balanse. Likevel meir lyd i 4.

Patagonia sett opp på same vis slår meg kanskje som endå eit hakk stillare, men om det skuldast storleik, fasong eller elefantøyrer er som sagt vanskeleg å seie for sikkert.  Patagonia er også det eg har lagt minst netter i sidan det kom inn i hushaldninga med gubben, så skal vere forsiktig med å vere veldig bastant på erfaringane med det teltet og slike "øyrer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.