Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassbeholder 227 gram eksploderte


Anbefalte innlegg

Annonse

Jepp, er det jeg og håper. Har en ganske ok ventilert og sprinklet kjellerbod, men likevel i tvil om det vil ta unna tung gass som blir liggende. Og tror det skal mye til før det blir veldig varmt nede i sofaen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (12 minutter siden):

Jepp, er det jeg og håper. Har en ganske ok ventilert og sprinklet kjellerbod, men likevel i tvil om det vil ta unna tung gass som blir liggende. Og tror det skal mye til før det blir veldig varmt nede i sofaen her.

Det hjelper ikke at din bod er sprinklet. Gassen vil fremdeles søke seg til gulvet og bli der, enten det er i din bod eller naboen sin:)

Jeg har ikke så elegant løsning selv annet enn å ha gassbeholdere i en kurv i TV-skjenken i stua. Om det er lekkasje så skal det mye til for å ikke oppdage det før det blir farlig (lukt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, sneakyowl said:

Det hjelper ikke at din bod er sprinklet. Gassen vil fremdeles søke seg til gulvet og bli der, enten det er i din bod eller naboen sin:)

Jeg har ikke så elegant løsning selv annet enn å ha gassbeholdere i en kurv i TV-skjenken i stua. Om det er lekkasje så skal det mye til for å ikke oppdage det før det blir farlig (lukt).

Poeng det forsåvidt, var mer det at vi har vifteavtrekk i arealet jeg tenkte på som relevant til gass og lekkasjer. Men jeg er ikke sikker på om det vil være bra nok til å fjerne gass som legger seg ved gulvet. Sprinkleranlegg var mest relevant for å slukke ting før det rekker å smelle ved en brann.

Men tror uansett jeg skal fortsette med sofaen framover :) 

Endret av perbl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (41 minutter siden):

Poeng det forsåvidt, var mer det at vi har vifteavtrekk i arealet jeg tenkte på som relevant til gass og lekkasjer. Men jeg er ikke sikker på om det vil være bra nok til å fjerne gass som legger seg ved gulvet. Sprinkleranlegg var mest relevant for å slukke ting før det rekker å smelle ved en brann.

Men tror uansett jeg skal fortsette med sofaen framover :) 

Ved gasslekkasje så er det mer smellen som forårsaker brann enn omvendt ;-) 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (På 10.3.2024 den 21.12):

 

På et kurs i regi Sivilforsvaret kastet vi en 230 g gassboks på et bål. Videoen er dessverre litt kort, men gir et inntrykk av kreftene i en slik boks. Jeg oppbevarer mine i garasjen og oppfordrer alle andre til det samme.

Auda, jeg har 3 stykk i langskapet på kjøkkenet. De blir flytta ut i garagen om 15min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke samme, men relatert: Jeg tente en gassgrill for noen år siden (Weber Q300). Etter en stund burde den vært varm, men det var den ikke. Jeg trykket på piezzo tenneren på nytt og det smalt så lokket fløy opp. Viste seg at dryppepannen (for å samle fett) var fylt med regnvann (bunnen var tett) og sannsynligvis gjorde det at det kom lite oksygen til som gjorde at grillen slukket. Mens hele underdelen ble fylt opp av gass. Da jeg trykket på tenneren #%bang%#. Ikke å spøke med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.