Gå til innhold
  • Bli medlem

Bedding/Sleeper til 133cm pulk


Anbefalte innlegg

Hei

tenkte å dra med pulk over Hardangervidda til påske. Jeg har 133cm fjellpulken men liggeunderlagget er rundt 195cm. Da ma jeg ha 200cm lang bedding. Noen har erfaring med 200cm bedding/sleeper og 133cm pulk? passer det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har ikkje fjellpulken men har brukt bedding ein del på Parisbrett som er 144 cm. Då med taudrag. Null problem at den stikk utfor pulken litt framme og bake. At pulken din er endå eit hakk kortare trur eg ikkje gjer noko, og i alle fall ikkje om du har stive drag. Då kan du kanskje trekke den eit hakk lenge fram og den kan få støtte på drag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skotten88 skrev (3 timer siden):

Hei

tenkte å dra med pulk over Hardangervidda til påske. Jeg har 133cm fjellpulken men liggeunderlagget er rundt 195cm. Da ma jeg ha 200cm lang bedding. Noen har erfaring med 200cm bedding/sleeper og 133cm pulk? passer det? 

Selv om beddingen er lengre enn pulken så går det helt fint så lenge man har greit med luft i liggeunderlaget slik at beddingen blir stiv i lengderetning. Da ligger den bare oppå pulken :)

Jeg merket at det ble litt mere viktig med rett plassering av beddingen på pulken etter jeg gikk over til taudrag. (Bruker en Acapulka Expedition Tour 135 til vanlig)
Når jeg brukte stivt drag så kunne beddingen hvile mot draget, og jeg merket ikke noe i nedkjøringene. Men med taudraget endte jeg med å dra beddingen litt lengre bak for å ha det noenlunde 'fritt' i front slik at det var plass å dra taudraget litt 'hit og dit' under nedkjøringene.

Jeg har ikke fått prøvd det enda, men skal eksperimentere litt etterhvert med å prøve bedding på min Acapulka Scandic Tour 100. Jeg tror nok løsningen, om jeg skal bruke bedding på den, blir å brette beddingen, enten i midten, eller at 3/4'ish blir brettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Tessatroll said:

Eg har ikkje fjellpulken men har brukt bedding ein del på Parisbrett som er 144 cm. Då med taudrag. Null problem at den stikk utfor pulken litt framme og bake. At pulken din er endå eit hakk kortare trur eg ikkje gjer noko, og i alle fall ikkje om du har stive drag. Då kan du kanskje trekke den eit hakk lenge fram og den kan få støtte på drag?

takk for svaret. Tenkt bare å spørre om noen har erfaring med den før jeg kjøpt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde av en gammel glassfiber pulk jeg har brukt med bedding. Den er kanskje 125cm. Også brukt bedding med pariserbrett som er rundt 150cm lang.

Når det er sagt så har de færreste en pulk som er like lang som teltposen eller beddingen. Det stikker fortsatt utenfor med min 170 acapulka :)

Screenshot_20240213_181207_Instagram.thumb.jpg.19eede488557e683743ba6ea7a3d879f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv ganske kort pulk, og har valgt å avstå fra bedding med hensyn til vindfang og tyngdepunkt.

Teltposen har jeg sydd like lang som pulken, og bretter teltstengene i 3. To lange ledd som er like lang som pulken, og det siste leddet blir resten. Jeg vil helst ikke ha teltstenger som er lengre enn pulken, med risiko for at de kan bli skadet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.