Gå til innhold
  • Bli medlem

Treski med stålkant merket "Super"


ASI

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har sett noen gamle Bonna fjellski med skrudde stålkanter som lignet på disse. De hadde også en sånn metallforsterkning ved tuppen. Det er jo mulig at logoen foran har ramlet av..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Lompa said:

Jeg har sett noen gamle Bonna fjellski med skrudde stålkanter som lignet på disse. De hadde også en sånn metallforsterkning ved tuppen. Det er jo mulig at logoen foran har ramlet av..? 

Det er en mulighet, men logoer og "Laminated construction" er helt klare på begge ski,  men det er skrudde stålkanter. Bindingen som satt på for mange år siden (det er par som lå på hytta da foreldrene mine kjøpte den i 1986, forrige eier var svensk) var noen ekstremt kraftige kandahar bindinger. 

Skia er for øvrig helt uten spenn (ikke sånn typiske treski som har mistet spennet), så det kan jo fort hende at de egentlig har vært beregnet på slalom. 

Uansett, nå skal de settes i stand og brukes:-)

 

image.png.6b2a5a31db63f68909be128fe31a05d4.pngimage.png.7243e1a8f077520216de993b54c12647.pngimage.png.3f533a80bfe3adda38089b715a6ffc19.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI skrev (2 timer siden):

Det er en mulighet, men logoer og "Laminated construction" er helt klare på begge ski,  men det er skrudde stålkanter. Bindingen som satt på for mange år siden (det er par som lå på hytta da foreldrene mine kjøpte den i 1986, forrige eier var svensk) var noen ekstremt kraftige kandahar bindinger. 

Skia er for øvrig helt uten spenn (ikke sånn typiske treski som har mistet spennet), så det kan jo fort hende at de egentlig har vært beregnet på slalom. 

Uansett, nå skal de settes i stand og brukes:-)

 

image.png.6b2a5a31db63f68909be128fe31a05d4.pngimage.png.7243e1a8f077520216de993b54c12647.pngimage.png.3f533a80bfe3adda38089b715a6ffc19.png

Hadde bindingene hemper for å feste kabelen langs siden av skien, nærmere hælen? De gamle slalåmskiene hadde dette. 

Tok et kjapt søk og fant denne. Samme kronen også. Du hadde nok rett i koblingen til Sverige.. :)

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike, jeg søkte, men sikkert på feil begrep. Når det gjelder hemper på sidene, det husker ikke jeg. Det var ikke jeg som har plukket bindingene av for over 30 år siden... Men jeg har den ene Kandahar"låsen" på en annen ski, og det er godt mulig den er er fra samme produsent som i annonsen, men låser motsatt vei. dvs er festet i front og gaper mot bindingen. Edsbyn ser ut til være kjøpt opp av JOFA. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme bindinger ble brukt på hopp- og alpinski tidligere, og Jofa lagde hoppski og bindinger lenge. Vanlig at låsen åpnet bakover. Dette er jo egentlig en smart patent. Man kunne gå opp med bindingen i gåmodus, og så feste kabelen på de bakerste hempene når man skulle ned. Bilde 5 i lenken viser sidehempene. Seks skruer i bindingen viser at de er laget for mye krefter, og uten utløser gikk det nok en del ankler og knær på den tiden... 

Nå er det bare å gå i gang og trene på Stein Eriksen-teknikk, med samlede ben. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.