Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring: Teltlys/lyslenke


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte inn ei oppladbar teltlykt/camplykt for litt siden og har nå fått brukt den litt. Den heter noe så fint som Nextool Milky Way Camping Lamp. Det er en ganske fin sak som er kombinert ledlampe og lyslenke. Når lyslenka på 10m (ca 100 pærer) er sveiva inn er den ren lampe, når hele lenka er dratt ut er den lyslenke - og om bare deler av lenka er dratt ut er den begge deler. I tillegg er det mulig å slå på et ganske sterkt (og hvitere) lys rundt "navet" på lampa, men det har jeg aldri hatt bruk for. Det er en krok i enden av lenka, og den passer fint til å hekte rundt selve lenka så det er enkelt å feste den rundt f.eks en grein eller stolpe. Sveiva bakpå kan også fungere som bøyle å henge lampa fra.

Den er ca 11cm i diameter, 3,5 cm tjukk (med sveiva slått inn) og veier 205g. Lades via USB-C.

Den har et varmt og behagelig lys. Lenka virker robust, men det gjenstår jo å se hvor godt den holder over tid. Tenker vi brukte den 1-2 timer hver kveld. Da måtte vi lade etter ei snau uke - kanskje 8 timer drift som et usikkert anslag? Den holdt lysnivået helt til det brått var slutt. Hadde foretrukket at den døde mer gradvis så vi hadde fått litt forvarsel. Det fungerer å bruke den mens den lader, men den blir litt varm (det hjalp sikkert ikke at det var en varm kveld på 25-30 grader). Har ikke kjørt den helt ut etter det men sørget for å lade innimellom.

På bildet nederst er kanskje 3/4 av lenka dratt ut. 10 meter er ganske mye lenke.

WEB_Image_Teltlykt_med_lyslenke_200_lm_Nextool_Mil_speidersport-nextool-milky-way-camping-l546997940_plid_43433.jpeg.353ee3ef2ca4cc5ad827d156ed3b9b5a.jpeg

 

20240113_215712.jpg.de8cf16e3c0c2fdbfee4f73be7c730e0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Revir har disse for de som har gangavstand til butikkene.

https://www.revir.no/products/magisk-camplykt 

Jeg har en som fungerer utmerket og opplevelsene av lystid samsvarer foreløpig med TS sine opplevelser. Vi er mye i Skoganvarre på tur for tiden og der er det tidvis minus 30-40, men har foreløpig bare fått testet den i mildvær ned til -10 ca. Bedre, tettere og mer beskyttet løsning enn andre stringer med "InstaLights" som jeg har testet før...

Kan komme tilbake når den er litt mer hardeste i kulda. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den samme (mer eller mindre) lykta får man kjøpt til ca. 190 kr inkl frakt og mva. på Aliexpress hvis man har litt tid til å vente på levering (anslått ca. en måned ser det ut til). Eller en trepakk til ca. 430 kr.

https://www.aliexpress.com/item/1005006190659726.html

Da synes i alle fall jeg at det er litt i overkant å betale 399/499 kr i butikk her til lands, hvis man ikke trenger lykta med en gang. Ser forøvrig ut som de på Ali har magnetfeste i bakkant i tillegg, så mulig det er en "videreutvikling" av designet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også denne fra Revir og etter å ha testet mange sånne lyslenker siden mini liker dem, så må jeg si at dette er den beste. Jeg bestiller ikke de fra Aliexpress fordi min erfaring er at det er billige skitkopier, men det kan hende jeg tar feil og at det er samme produkt akkurat i denne sammenhengen. 

Den fra Revir er iallfall oppladbar, flott lys, tåler juling (ref unger i teltet) er ganske lang og funker som julebelysning også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min på Speidersport, hadde ikke tid til å vente på levering fra det store utland, men vil tro det er samme man kan finne på aliexpress. Dvs, man må alltid være litt forsiktig med alix så man ikke endre opp med en dårlig kopi. Noen ganger er det dårlig timebetalt å grave lenge nok til å være noenlunde sikker.

Måssåbjønn skrev (3 timer siden):

Ser forøvrig ut som de på Ali har magnetfeste i bakkant i tillegg, så mulig det er en "videreutvikling" av designet?

Har noen små magneter jeg vurderer å feste på baksiden. På den annen side er det veldig sjelden jeg har noe av metall å feste lys på de gangene jeg trenger å henge det opp - som oftest er ei snor et bedre egna festemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Sovjetunionen skrev (På 26.1.2024 den 12.51):

Jeg har også denne fra Revir og etter å ha testet mange sånne lyslenker siden mini liker dem, så må jeg si at dette er den beste. Jeg bestiller ikke de fra Aliexpress fordi min erfaring er at det er billige skitkopier, men det kan hende jeg tar feil og at det er samme produkt akkurat i denne sammenhengen. 

Den fra Revir er iallfall oppladbar, flott lys, tåler juling (ref unger i teltet) er ganske lang og funker som julebelysning også. 

Mye skit sikkert på Aliexpress. Har aldri handlet der selv.
Men jeg er villig til å sette en rund, blank 20 krone på at det er der Revir har kjøpt inn sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

langen skrev (19 timer siden):

Til dere som har Nextool lykten: Kan den lyse mens den lader?

1800mah er jo ikke allverdens, så kjekt å kunne lade hvis lykten går tom litt for tidlig.

Ja, den kan stå på mens den lades. Mener den ble litt varm, men det var en varm kveld, opp mot 30 grader.

I sommertemperatur holder den løselig anslått 7-8 timer. Vil tro det blir endel mindre på vinteren, men har ingen erfaring.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.