Gå til innhold
  • Bli medlem

Varmespreder på bensinbrenner


Anbefalte innlegg

God dag!

Jeg har en Kovea Booster +1 som jeg bruker som primærbrenner de månedene det er minusgrader. Som oftest brukes den til å smelte snø/koke vann og der fungerer den strålende, men jeg bruker den også til noe matlaging med stekepanne og da må man være mer forsiktig for å ikke svi maten.

Jeg har også akkurat kjøpt meg en Omnia ovn - ikke mottatt ennå, jeg tenkte skulle få bli med meg på vinterturer med pulk og på nærturer med familien, men der kan også for intens varme føre til svidd mat.

Derfor lurer jeg på om noen her inne har erfaring med å bruke varmespreder av elektrolytisk galvaniserte stålplater (EGI) som selges på forskjellige nettbutikker. Jeg antar at dette er "same shit, different wrapping": https://www.sparelys.no/varmespreder-til-gassbluss eller: https://hyttebua.no/kjokken-og-propan-varmefordeler-gassbuss/varmespreder-til-gassbluss

Altså; er det noen her som har erfaring med å bruke slike varmespredere på multifuelbennere når man fyrer med bensin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en omnia selv, som jeg mottok i går så jeg har ikke fått pakket den opp og testet ennå. Men bunnen på Omnia er jo en varmespreder. Det er mulig den ikke er tilstrekkelig om brenneren er for varm. Time vil show.

Jeg kjøpte en grillrist på ben for å heve stekepanner (og evt. omnia) over brenneren. Den blir brukt over bål/kvistbrenner på varmere tider av året.
https://a.aliexpress.com/_ExMwpEpimage.thumb.png.45ca6b75f757333faf1b04c159c53eef.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær obs at med enkelte brennere (optimus 111 bråk eks), blir ubderlaget og brenneren veldig varmt etter en stund med omniaen i drift.

Med stillebrenner som 111T smetter flammen mer inn i omniaen og steker den innvendige kanten på silikonformen.

Men jeg har stekt ferdig frosne rundstykker uten problemer i med begge brennerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (2 timer siden):

Jeg har en omnia selv, som jeg mottok i går så jeg har ikke fått pakket den opp og testet ennå. Men bunnen på Omnia er jo en varmespreder. Det er mulig den ikke er tilstrekkelig om brenneren er for varm. Time vil show.

Jeg kjøpte en grillrist på ben for å heve stekepanner (og evt. omnia) over brenneren. Den blir brukt over bål/kvistbrenner på varmere tider av året.
https://a.aliexpress.com/_ExMwpEpimage.thumb.png.45ca6b75f757333faf1b04c159c53eef.png

Jeg har kjøpt lignende pakke som deg. Det er andres erfaringer med Omnia ovn som gjør at jeg vurderer en varmespreder. Kan godt være at det ikke er behov for det når man bruker rist, men likevel; kjipt å få maten brent når man kan unngå det. Grillristen var ikke dum da, muligens jeg har noe lignende liggende i boden.

GJM skrev (1 time siden):

Kan du ikke bruge en bundpladen fra en brødrister til varmespreder?

Muligvis er det nødvendigt at borer nogle af hullerne op.

https://www.thansen.no/fritid/outdoor/brodrister-camp-nature-toaster/n1098194/pn1098239/

Jo, men da kan jeg vel likevel bruke den varmesprederen jeg har linket til? Vil tro at den holder atskillig lengre enn bunnen på den brødristeren.

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Bare vær obs at med enkelte brennere (optimus 111 bråk eks), blir ubderlaget og brenneren veldig varmt etter en stund med omniaen i drift.

Med stillebrenner som 111T smetter flammen mer inn i omniaen og steker den innvendige kanten på silikonformen.

Men jeg har stekt ferdig frosne rundstykker uten problemer i med begge brennerne.

Takk for info. Jeg vet om problemet med at det blir varmt under brenneren, så jeg må nok bytte ut skjærefjølen i plast med noe som takler varmen bedre. Jeg har vurdert skjærefjøler i bambus, f.eks.

Fikk forresten ikke noe mindre lyst på en 111 stillebrenner nå. Har vurdert å kjøpe det som en reserve brenner på vinterturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peacemaker skrev (1 minutt siden):

 

Fikk forresten ikke noe mindre lyst på en 111 stillebrenner nå. Har vurdert å kjøpe det som en reserve brenner på vinterturer.

Hehe. Dette er ikke en reservebrenner til vinterturer, det er en HOVEDBRENNER, til vinterturer ;)

Perfekt regulering, stødig, solid, og stille. Stillebrenner er perfekt om vinteren når man fyrer i telt, mens bråkebrenner er perfekt om sommeren når man fyrer ute i vinden ;)  synes jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ta en tur i boden å se hva jeg hadde liggende etter @ryback sitt tips om grillrist. Jeg hadde liggende en sånn kjele-/kokestativ fra Eagle Products, og den må vel kunne brukes? Da hever jeg stekepannen eller Omnia'n med ca. en tomme.

PXL_20240124_132503652.jpg

PXL_20240124_132602349.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peacemaker skrev (51 minutter siden):

Takk for info. Jeg vet om problemet med at det blir varmt under brenneren, så jeg må nok bytte ut skjærefjølen i plast med noe som takler varmen bedre. Jeg har vurdert skjærefjøler i bambus, f.eks.

Hva med gryteunderlag i silikon eller-silikon bakematte under brenneren? Jeg har ikke fått laget primusplate ennå, men har en skjærefjøl i plast jeg tenkte jeg skulle kle med aluminiumstape som forhåpentligvis vil reflektere enn del varme.

Endret av ryback
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 minutter siden):

Alle gode ideer, er gode ;)

Dette er sånn som jeg driver å leker med når kona er på jobb. Prøv det ut hjemme, så ser du om det fungerer :) 

Sant,sant, og det er sånn "nerding" som gjør hobbyen enda mer omfattende og morsom når man likevel ikke får vært ute på tur/jakt/fiske.

ryback skrev (4 minutter siden):

Hva med gryteunderlag i silikon eller-silikon bakematte under brenneren? Jeg har ikke fått laget primusplate ennå, men har en skjærefjøl i plast jeg tenkte jeg skulle kle med aluminiumstape som forhåpentligvis vil reflektere enn del varme.

Ja, det kan sikkert brukes. Eller så fulgte det med et lite rundt underlag i aluminiumsfolie når jeg kjøpte brenneren, så kan bruke det. Nå har jeg akkurat bestilt meg to skjærefjøler I bambus, så får vi se om jeg bytter ut det brettet jeg allerede har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med rett og slett å legget lokket fra en hermetikkboks mellom kjele og brenner... men det er jo ikke alltid jeg har med hermetikk på tur. Da kan det ofte bli litt mer krunglete, bygge opp avstanden til brenner, eller rett og slett å holde kjelen, noe jeg sjeldent gidder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (7 timer siden):

Jeg har god erfaring med rett og slett å legget lokket fra en hermetikkboks mellom kjele og brenner... men det er jo ikke alltid jeg har med hermetikk på tur. Da kan det ofte bli litt mer krunglete, bygge opp avstanden til brenner, eller rett og slett å holde kjelen, noe jeg sjeldent gidder.

Er kjekt å høre at det fungerer med lokket på en hermetikkboks, da burde det i alle fall fungere med varmesprederne som jeg har linket til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

langen skrev (10 minutter siden):

Gjorde noe tilsvarende ifjor, dog ikke Omnia-relatert. 
Var litt, ehm, ivrig med bestillinger fra Aliexpress, så har flere varianter av stativ-greier jeg gjerne blir kvitt.

 

Hva endte du opp med å bruke og fant du noe i titan?

Jeg kommer nok til å kjøpe en varmespreder som jeg linket til med hull og som er laget av elektrolytisk galvaniserte stålplater (EGI), så får jeg komme tilbake med en rapport når jeg har fått testet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noe i titan ja - det er den som er avbildet. Fant ut at titan ganske lett blir deformert når det varmes opp skikkelig 😎
Det kokte litt bort i kålen, så fikk aldri egentlig konkludert.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (6 timer siden):

Hvis brenneren skal brukes i telt ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg la en varmespreder over flammen for ikke å risikere ufullstendig forbrenning og CO-problematikk. 

Er fullstendig klar over det, men takk for tips 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet grillristen over whisperlite med Toro eplekakemiks i Omnia i går.

primusplata er en plastfjøl med alutape på. Ir-termometer viste 150 grader under brenneren.

Det ble litt vel lav temp i omniaen så litt mindre avstand mellom brenner og omnia hadde vært fint. Bena på grillristen kan jo dyttes litt ned i snøen.

Kaka stod i 1,5 time. Den kunne sikkert stått kortere men ikle 40 min som det står på pakka.

Torokaka var helt OK men burde hatt mer enn de 3 eplene som anvisningen sier. 4-5 epler er nok bedre.

IMG_2606.jpeg

IMG_2599.jpeg

IMG_2601.jpeg

IMG_2602.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (2 timer siden):

Testet grillristen over whisperlite med Toro eplekakemiks i Omnia i går.

primusplata er en plastfjøl med alutape på. Ir-termometer viste 150 grader under brenneren.

Det ble litt vel lav temp i omniaen så litt mindre avstand mellom brenner og omnia hadde vært fint. Bena på grillristen kan jo dyttes litt ned i snøen.

Kaka stod i 1,5 time. Den kunne sikkert stått kortere men ikle 40 min som det står på pakka.

Torokaka var helt OK men burde hatt mer enn de 3 eplene som anvisningen sier. 4-5 epler er nok bedre.

IMG_2606.jpeg

IMG_2599.jpeg

IMG_2601.jpeg

IMG_2602.jpeg

Hvorfor ikke omniaen rett på brenneren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (13 minutter siden):

Hvorfor ikke omniaen rett på brenneren?

Fordi jeg var redd for at den skulle bli for varm og brenne seg i bunnen. Jeg skal nok eksperimentere litt til med omniaen. Jeg kan jo feks fylle den med vann og måle temperaturen inni når den står rett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (7 minutter siden):

Fordi jeg var redd for at den skulle bli for varm og brenne seg i bunnen. Jeg skal nok eksperimentere litt til med omniaen. Jeg kan jo feks fylle den med vann og måle temperaturen inni når den står rett på.

Bare å prøve en runde til med kaken. Jeg tipper temperaturen blir ca 100 grader når vannet koker ;)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (1 time siden):

IR-termometeret viste drøye 80 grader på det røde lokket i går og steketermometeret jeg stakk inn i et hull i lokket viste ca det samme. 180-200-grader hadde vært ideelt.

Min blir veldig fort 250 grader inni. Særlig stillebrenneren som samler spissen av flammen gir veldig fort høy varme i ovnen.

image.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.