Gå til innhold
  • Bli medlem

Alfa overtrekkstøvel vs Mittet overtrekksko


zimwalker

Anbefalte innlegg

Alfa overtrekkstøvel: https://www.alfa.no/products/overtrekksstovel-black
Mittet overtrekksko: https://www.mittet.com/spesialprodukter/termisk-overtrekksko

Noen som har erfaring med disse? Bruker 45 i sommer/høststøvler, 46 om vinteren, så da regner jeg med at jeg bør opp str 47-48 for overtrekk (?).
Men lurer litt på her....hvordan størrelsen er oppover i skaftet? Har rimelig tjukke legger og er ikke enkelt å finne for eksempel høye gamasjer som jeg får lukket hele veien opp (Tubbs Gaiters går akkurat). Noen som vet hvordan Alfa og Mittet sine er i så måte?

Er kun til leirbruk om vinteren, ikke noe jeg skal gå så mye i.  Har tidligere brukt Helsport sine fotposer med ekstra hjemmelaget såle i bunn (av liggeunderlag), men de er ikke spesielt varm - og ekstremt glatte.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
zimwalker skrev (8 timer siden):

Leser den andre tråden her og vurderer alternativet der. Altså støvler av, kartank og overtrekk på. Men da vil jeg helst ha noe som er rimelig "vann-tett" og da er vel både Alfa og Mittet sine et alternativ

Tråden din minte meg på temaet, men jeg ville ikke kuppe denne 😁 Alfa sine veier en god del mer enn Mittet sine, og er kanskje litt foret i tillegg? Ser for meg at de kan være kjipe å tørke om de skulle bli fuktige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den modellen fra Mittet er vel den som har erstattet de gamle fotposene i Forsvaret i alle fall. Har ikke fått prøvd dem selv, har kun den gamle typen uten glidelås. På generelt grunnlag småskeptisk til glidelås så langt nede på støvelen mtp. frysing, men antar at det er noe de har tenkt på. Og det blir jo kanskje mest utslagsgivende dersom man farer rundt på isen for isfisking, særlig med litt sørpe/overvann. Men i verste fall er det en ekstra komponent som kan «feile», men da har man heldigvis borelåsklaffen i backup. Sånn sett ser jo den fra Alfa enklere ut i designet, men kanskje noe mer knotete å få på?

Og bare høyttenking/synsing fra min side, men om det på noe tidspunkt blir aktuelt å bruke de i nærheten av bål, så er kanskje lærmaterialet i Alfa sine litt mer glo-bestanding enn de fra Mittet?

Mittet er vel vanntett opp til skaftet, men det er sikkert nok? Ellers har vel @sneakyowl et poeng angående tørking. Mittet sine er vel også litt foret/isolert i nedre del. Sko av syntetiske materialer er kanskje mer tilgivende enn lær for tørking med halvhøy temperatur uten at materialet tørker ut/trekker seg sammen slik lær kan gjøre?

Angående størrelse, så er det lurt å gå litt opp, ja. Jeg bruker oftest 43–44 i sko avhengig av produsent, men har XL (46–48) i Neos Navigator 5, og skråsikker på at jeg har 45–46 i Forsvarets gamle type. Om man skal ha sko inni så er det et herk å få fotposene på om man ikke har litt godmål. Og tranget skotøy er vel ikke særlig varmt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt Mittet fotposer fra Protex. Går for bruk av fotposer + kartanker (+strømper/lester), uten sko/støvler. Om jeg skulle hatt plass til skistøvler/fjellsko i fotposene, måtte de bli så stor at de trolig ville bli "for stor" til bruk uten sko/støvler. At det kunne bli for mye luft å varme opp, og at jeg kunne risikere å snuble med kun kartanker i de. Bestilte hos Protex. Billigst der nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.