Gå til innhold
  • Bli medlem

Climashield apex syntetisk quilt


ole_brum

Anbefalte innlegg

Nå som været er kaldere og vinteren nærmer seg vil jeg dele et prosjekt fra forrige vinter - en syntetisk quilt for å booste temperaturen til soveposen. Denne quilten er laget av den tynneste Climashield Apex-varianten og vil i kombinasjonen med andre soveposer og quilter jeg har, utvide temperiaturområdet de kan brukes i. Både om våren, høsten og vinteren avhengig av soveposen jeg velger. I tillegg er tanken at ved å kombinere en syntetisk quilt med en dunpose om vinteren vil fuktigheten trekke gjennom dunposen og kondensere i quilten. Siden quilten er syntetisk og bedre tåler fukt, og i tillegg kan tørkes lettere, vil det kunne bidra til håndtering av fukt/kondens på vinterturer. Jeg hadde god erfaring med dette systemet forrige vinter, men må bruke det mer før jeg kan konkludere.

Prosjektet er lett og egner seg for en nybegynner. Man kutter alle tre lag (ytterstoff, isolasjon, innerstoff) i samme størrelse og syr de sammen på vranga, bortsett fra et lite området på 30 cm hvor man vrenger quilten slik at climashielden havner mellom de to stofflagene. Deretter syr man en toppstikning langs kanten for å forsterke sømmen. Jeg laget en snorkanal i hver ende. Fremfor en glidelås valgte å sy inn kantbånd med "kam snaps" for å skape "fotboksen". Jeg sydde inn fester for "pad straps" midt på quilten med inspirasjon fra min EE Revelation quilt. Det rød ytterstoffet er Pertex Quantum som er vannavvisende.

 

Dimensjoner:

- Lengde: 210 cm

- Bredde: 146 / 118 cm (jeg brukte hele bredden øverst siden jeg ville at den skulle være stor nok til å brukes utenpå andre poser uten å komprimere dunen)

 

Materialer:

- Ytterstoff: Pertex Quantum (kjøpt hos Extremtextil, ikke lenger tilgjengelig)

- Innerstoff:  https://www.extremtextil.de/en/ripstop-nylon-downproof-soft-20den-40g-sqm.html

- Isolasjon: https://www.extremtextil.de/en/climashield-apex-continuous-filament-insulation-67g-sqm-2oz-sqyd.html

- Spenne til pad straps: https://www.extremtextil.de/en/center-release-buckle-12mm-center-push-extra-slim-wafer-clip.html

- Diverse snorer, snorstrammere, kam snaps, elastisk bånd

 

Kuttet alle lagene samtidig. Jeg brukte små klyper, men nåler i sømrommet er nok enda bedre.

IMG_6136.thumb.jpg.bc7737ea98fc75864f1c7c308e44b304.jpg

 

Ferdig quilt brettet ut.

IMG_6160.thumb.jpg.a9342a4d1212d5330f9571f0f7252c36.jpg

 

Oversiden når lukket.

IMG_6158.thumb.jpg.6915e3aaa7329154173cd59d9c90c7e2.jpg

 

Undersiden når lukket.

IMG_6159.thumb.jpg.67fdb4fd14d942a28551439560c6b4f7.jpg

 

Snorkanal ved hodeende.

IMG_7427.thumb.jpg.f5f4a7d32179d727b7ac7757680271a6.jpg

 

Snorkanal ved fotende.

IMG_7430.thumb.jpg.cd4fce701460f59e25d10853cc1ecdea.jpg

 

Pad straps festet til quilt. Denne kan festes til liggeunderlaget som på EE Revelation.

IMG_7429.thumb.jpg.21934355c2e0a7b9aee2083d10af6081.jpg

 

Quilten til tørk i vårsola i Jotunheimen.

IMG_6178.thumb.jpg.57736c6faf13f8e2539755270c12677a.jpg

IMG_7428.jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liknar de jag sytt med precis samma syfte - göra det varmare än med bara sovsäcken och flytta frys/kondens- punkten till synteten som inte påverkas så mycket av att bli fuktig som dun. Har inte provat så många dagar ännu, men med gott resultat.
Jag köpte mitt tyg och isolering från Shelby i Finland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LottaH skrev (17 minutter siden):

Liknar de jag sytt med precis samma syfte - göra det varmare än med bara sovsäcken och flytta frys/kondens- punkten till synteten som inte påverkas så mycket av att bli fuktig som dun. Har inte provat så många dagar ännu, men med gott resultat.
Jag köpte mitt tyg och isolering från Shelby i Finland.

Så kult! Hvilken Climashield-variant gikk du for? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det leste jeg i tråden om hvordan håndtere fukt i sovepose :) det er jo ikke tvil om at et bomullslaken tar en del fukt. Men jeg lurer på hvor mye et enkelt lag klarer å flytte duggpunktet utover, det er jo tross alt avhengig av hvor mye laget isolerer. Tror du lakenet i hovedsak sørger for å hindre fukt utenfra å trekke inn i posen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole_brum skrev (42 minutter siden):

Det leste jeg i tråden om hvordan håndtere fukt i sovepose :) det er jo ikke tvil om at et bomullslaken tar en del fukt. Men jeg lurer på hvor mye et enkelt lag klarer å flytte duggpunktet utover, det er jo tross alt avhengig av hvor mye laget isolerer. Tror du lakenet i hovedsak sørger for å hindre fukt utenfra å trekke inn i posen? 

 

Vet ikke.

Egentlig tror jeg det hjelper mest på å suge til seg fukten som dannes på utsiden av posen, og fukten som kommer ovenfra.

De fleste turer er mindre enn en uke, men skulle jeg dratt på flere ukers tur ville jeg vurdert noe mer ala din løsning, kanskje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med Climashield kontra Primaloft er blant annet at den ikke behøver å skjøtes hver 15. cm. Den kommer kontinuerlig på rull og man syr den kun fast langs kanten med de andre lagene. Den tåler også mer juling. Jeg har inntrykk at alle innen MYOG bruker Climashield.

Det er et ganske enkelt prosjekt og du får det garantert til. Glemte å nevne over at jeg ville brukt ekstra stort sømrom, gjerne 1,5-2 cm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Veldig kult!

Jeg sitter på gjerdet når det kommer til å erstatte pose med quilt, så kanskje en variant som dette er en myk intro til quilt :)

Noen idé om forholdet mellom tykkelse på Apex og boost av temp-rating?

Leste noe om dette forleden men husker ikke hva eller hvor…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :) 

Jeg skal være forsiktig med å uttale meg om eksakt boost av temp-rating. Håper på 5-10 grader ekstra. Jeg har brukt denne quilten alene ned til 10 grader med litt ekstra klær, det var litt kjølig. Så sjekk hva Randulf Valle skriver om tilsvarende for sovepose :) 

Jeg synes nok denne oversikten er et sted mellom t-lim og t-comf: https://ripstopbytheroll.com/blogs/the-grid-online-blog/insulation-synthetic-and-natural

Hvor godt du syr glidelås, snorer og stropper er viktig for å unngå trekk og vel så viktig for hvor varm den oppleves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole_brum skrev (17 minutter siden):

Hvor godt du syr glidelås, snorer og stropper er viktig for å unngå trekk og vel så viktig for hvor varm den oppleves.

Det er dette som er mitt største synsebaserte ankepunkt/bekymring, men med null erfaring skal jeg ikke være veldig bastant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
ole_brum skrev (På 25.10.2023 den 11.14):

Nå som været er kaldere og vinteren nærmer seg vil jeg dele et prosjekt fra forrige vinter - en syntetisk quilt for å booste temperaturen til soveposen. Denne quilten er laget av den tynneste Climashield Apex-varianten og vil i kombinasjonen med andre soveposer og quilter jeg har, utvide temperiaturområdet de kan brukes i. Både om våren, høsten og vinteren avhengig av soveposen jeg velger. I tillegg er tanken at ved å kombinere en syntetisk quilt med en dunpose om vinteren vil fuktigheten trekke gjennom dunposen og kondensere i quilten. Siden quilten er syntetisk og bedre tåler fukt, og i tillegg kan tørkes lettere, vil det kunne bidra til håndtering av fukt/kondens på vinterturer. Jeg hadde god erfaring med dette systemet forrige vinter, men må bruke det mer før jeg kan konkludere.

Prosjektet er lett og egner seg for en nybegynner. Man kutter alle tre lag (ytterstoff, isolasjon, innerstoff) i samme størrelse og syr de sammen på vranga, bortsett fra et lite området på 30 cm hvor man vrenger quilten slik at climashielden havner mellom de to stofflagene. Deretter syr man en toppstikning langs kanten for å forsterke sømmen. Jeg laget en snorkanal i hver ende. Fremfor en glidelås valgte å sy inn kantbånd med "kam snaps" for å skape "fotboksen". Jeg sydde inn fester for "pad straps" midt på quilten med inspirasjon fra min EE Revelation quilt. Det rød ytterstoffet er Pertex Quantum som er vannavvisende.

 

Dimensjoner:

- Lengde: 210 cm

- Bredde: 146 / 118 cm (jeg brukte hele bredden øverst siden jeg ville at den skulle være stor nok til å brukes utenpå andre poser uten å komprimere dunen)

 

Materialer:

- Ytterstoff: Pertex Quantum (kjøpt hos Extremtextil, ikke lenger tilgjengelig)

- Innerstoff:  https://www.extremtextil.de/en/ripstop-nylon-downproof-soft-20den-40g-sqm.html

- Isolasjon: https://www.extremtextil.de/en/climashield-apex-continuous-filament-insulation-67g-sqm-2oz-sqyd.html

- Spenne til pad straps: https://www.extremtextil.de/en/center-release-buckle-12mm-center-push-extra-slim-wafer-clip.html

- Diverse snorer, snorstrammere, kam snaps, elastisk bånd

 

Kuttet alle lagene samtidig. Jeg brukte små klyper, men nåler i sømrommet er nok enda bedre.

IMG_6136.thumb.jpg.bc7737ea98fc75864f1c7c308e44b304.jpg

 

Ferdig quilt brettet ut.

IMG_6160.thumb.jpg.a9342a4d1212d5330f9571f0f7252c36.jpg

 

Oversiden når lukket.

IMG_6158.thumb.jpg.6915e3aaa7329154173cd59d9c90c7e2.jpg

 

Undersiden når lukket.

IMG_6159.thumb.jpg.67fdb4fd14d942a28551439560c6b4f7.jpg

 

Snorkanal ved hodeende.

IMG_7427.thumb.jpg.f5f4a7d32179d727b7ac7757680271a6.jpg

 

Snorkanal ved fotende.

IMG_7430.thumb.jpg.cd4fce701460f59e25d10853cc1ecdea.jpg

 

Pad straps festet til quilt. Denne kan festes til liggeunderlaget som på EE Revelation.

IMG_7429.thumb.jpg.21934355c2e0a7b9aee2083d10af6081.jpg

 

Quilten til tørk i vårsola i Jotunheimen.

IMG_6178.thumb.jpg.57736c6faf13f8e2539755270c12677a.jpg

IMG_7428.jpg

Tar du i mot bestilling? 🙏🏻😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.