Gå til innhold
  • Bli medlem

Ferdsel i jaktsesong


Lasse Skarpengland

Anbefalte innlegg

Jeg tipper vi kan sette det på konto for klønete kommunikasjon, og eventuelt overføring av uttalelser i flere ledd, som fort tuller til budskapet. Jeg tror fortsatt, at, hvis de faktisk hadde brukt bebyggelsen som bakgrunn, så hadde dette vært avviklet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
53 minutes ago, Heriks said:

Hvis du er nyinnflytta og de har jakta der i "alle år" på det nivået at du blir svært upopulær i bygda hvis du vimser midt ute i drevet deres. Vel, jeg har vanskelig for å tro at det er lurt med innstillingen "de får bare finne seg et annet sted å jakte" jeg vil jo da tro at de har avklart dette med de som bor i området. Kan aldri tenke meg at de skyter mot hus med rifle, at de har husa i ryggen derimot har jeg ikke noe vanskelig for å se for meg. Så hørtes det jo ikke ut som om vedkommende du snakket med hadde verdens beste innstilling til konstruktiv samtale, men som sagt .. elgjegere holder ikke på døgnet rundt, uka rundt .. finn lederen for jaktlaget og hør hvordan planer de har. Hos meg (der jeg bor på fastlandet vel og merke ikke i LYB) er jaktlaget ivrigst i starten, så dabber det ganske fort av og på slutten er det stort sett bare i helgene det skjer noe særlig. Hvis han er grunneier kan han for så vidt fortsatt si at du ikke får gå på jordet hans da, og det har han full rett til.   

Jeg mente ikke at jeg skal overta området og de må finne seg en annen plass, men jeg tror ikke dette området egner seg for jakt lenger. Er bra mange hus, og i tillegg en inngjerding med hester her også. Jeg nekter faktisk å tro at det er noen dyr som er i skogen her med den aktiviteten vi har her nå med folk og fe. Jeg har vært oppi skogen her som er ved jordet og sanket sopp tidligere før jakta, og jeg har for. eksempel ikke sett noen spor eller avføring av vilt. Jeg tror rett og slett ikke de får noe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vaskeekte nabokrangel. Du har ikke lov å gå over innmarka, uansett hvor dårlig og fragmentert den har blitt etter utbygging. Hans uttalelser er uansett hårreisende, men ikke overraskende for denne generasjon jegere. Har hørt det selv. 

I slike saker ligger det ofte mer bak. Kanskje er det egentlig sopplukkinga di i drevet som er problemet, og så bruker de innmarka som anledning til å prøve å holde deg unna? Kanskje er det mye vilt som kommer i åkerkanten lengst bort i bildet, men ar økt ferdsel og aktivitet hindrer trekkene? Mange hvis om dersom at.. men grunneier har full rett til å nekte deg i gå der.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, ingen87 said:

En vaskeekte nabokrangel. Du har ikke lov å gå over innmarka, uansett hvor dårlig og fragmentert den har blitt etter utbygging. Hans uttalelser er uansett hårreisende, men ikke overraskende for denne generasjon jegere. Har hørt det selv. 

I slike saker ligger det ofte mer bak. Kanskje er det egentlig sopplukkinga di i drevet som er problemet, og så bruker de innmarka som anledning til å prøve å holde deg unna? Kanskje er det mye vilt som kommer i åkerkanten lengst bort i bildet, men ar økt ferdsel og aktivitet hindrer trekkene? Mange hvis om dersom at.. men grunneier har full rett til å nekte deg i gå der.

 

Han sier selv at jeg kan gå asfaltveien for å komme til skogen der jeg plukker. Det virker som at problemet utelukkende er at jeg gikk på det jordet.

 

Vel, jeg har funnet ei løype jeg går der jeg fremdeles er i innmark, men høvelig avstand fra annen privat bebyggelse. Blir jeg nå nektet, så må 5 andre privathus kobles på i saken, og det tviler jeg på at kommer til å skje. Ved å gå denne løypa, så går jeg ikke nært jakthytta hans, og han får således den i fred, og vi møtes heller ikke på tur, så slipper vi trolig konfrontasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som skurrer her.

Storviltjakt, med unntak av Rådyr betyr alltid riflejakt. Riflejakt er forbundet med mye ansvar og øker dramatisk med nærhet til bebyggelse.
Med unntak av Rådyrjakt er det også meget upraktisk å jakte de store storviltartene våre alene. Ikke minst hvis du er 90. Du har ettersøksansvar og det er potensielt veldig store dyr som skal dras ut av terrenget og behandles. Hvor er resten av jaktlaget?

Raske skudd passer heller ikke inn i dette bildet. I de fleste tilfeller betyr storviltjakt at du skal vite hva du skyter mot, ned til art, kjønn og alder. Og du skal ha kontroll på bakgrunn, dvs. ingen bebyggelse, ferdsel, andre jegere eller rikosjettfare.

Med tanke på det ansvaret som hviler på en storviltjeger/riflejeger og eventuelle sjanser som kan bli spolert pga. ferdsel i jaktområdet, så kan jeg godt forstå hvorfor de ønsker å begrense ferdsel, men du verden så klønete formidlet (hvis din beskrivelse er representativ for måten det ble lagt frem).
Som Heriks er inne på så er storviltjakt i stor grad konsentrert rundt jaktstart, med rask avtagende aktivitet utover sesongen. Med litt dialog vil det være mulig å finne gode løsninger med de fleste jaktlag. Noen vil gjerne ha litt ferdsel i terrenget for å få dyrene i bevegelse, men de setter pris på om denne ferdselen er varslet/avklart på forhånd. Dette jaktlaget er kanskje ett unntak fra regelen, men da er det i verste fall bare å finne en sikker og konfliktfri omvei de ukene jakta pågår. Man er jo uansett ute for å være på tur, så en omvei betyr i praksis bare mer tur :)

Faktisk er inntrykket mitt att sopp og rutevalg for å komme ut i marka er bagateller i det store bildet. Hvis jakten her bedrives så useriøst som en kan få inntrykk av, så er sikkerheten til beboere, barn og andre som ferdes i området det som bør ha fokus her.
Vær proaktiv, spør når de jakter, hvor de posterer, hvilke skytevinkler de har fra de ulike postene. Følg med på hva de holder på med og prøv å få dokumentet evt. utrygg adferd.
 

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, aico said:

Det er mye som skurrer her.

Storviltjakt, med unntak av Rådyr betyr alltid riflejakt. Riflejakt er forbundet med mye ansvar og øker dramatisk med nærhet til bebyggelse.
Med unntak av Rådyrjakt er det også meget upraktisk å jakte de store storviltartene våre alene. Ikke minst hvis du er 90. Du har ettersøksansvar og det er potensielt veldig store dyr som skal dras ut av terrenget og behandles. Hvor er resten av jaktlaget?

Raske skudd passer heller ikke inn i dette bildet. I de fleste tilfeller betyr storviltjakt at du skal vite hva du skyter mot, ned til art, kjønn og alder. Og du skal ha kontroll på bakgrunn, dvs. ingen bebyggelse, ferdsel, andre jegere eller rikosjettfare.

Med tanke på det ansvaret som hviler på en storviltjeger/riflejeger og eventuelle sjanser som kan bli spolert pga. ferdsel i jaktområdet, så kan jeg godt forstå hvorfor de ønsker å begrense ferdsel, men du verden så klønete formidlet (hvis din beskrivelse er representativ for måten det ble lagt frem).
Som Heriks er inne på så er storviltjakt i stor grad konsentrert rundt jaktstart, med rask avtagende aktivitet utover sesongen. Med litt dialog vil det være mulig å finne gode løsninger med de fleste jaktlag. Noen vil gjerne ha litt ferdsel i terrenget for å få dyrene i bevegelse, men de setter pris på om denne ferdselen er varslet/avklart på forhånd. Dette jaktlaget er kanskje ett unntak fra regelen, men da er det i verste fall bare å finne en sikker og konfliktfri omvei de ukene jakta pågår. Man er jo uansett ute for å være på tur, så en omvei betyr i praksis bare mer tur :)

Faktisk er inntrykket mitt att sopp og rutevalg for å komme ut i marka er bagateller i det store bildet. Hvis jakten her bedrives så useriøst som en kan få inntrykk av, så er sikkerheten til beboere, barn og andre som ferdes i området det som bør ha fokus her.
Vær proaktiv, spør når de jakter, hvor de posterer, hvilke skytevinkler de har fra de ulike postene. Følg med på hva de holder på med og prøv å få dokumentet evt. utrygg adferd.
 

Det har dukket opp slike tanker hos meg også, hvor trygt det de driver med egentlig er. Jeg går for den omveien, og holder meg litt unna. Vi hadde en særs ubehagelig konfrontasjon, og jeg kjente ikke igjen personen bak utsagnene han leverte til meg. Jeg ble skremt, rett og slett. Ønsker ikke mer konfrontasjon i grunn, og ønsker bare å la det hele ligge. Ja, dialogen jeg skrev her er representativ, faktisk.

 

Men ja - nå som jeg har begynt å inspisere litt hvordan det står til med hus, osv. her har det i etterkant dukket opp tanker om hvorvidt det er forsvarlig hva de driver med. Han nevnte at det er han, og en til som driver og jakter akkurat der (De er begge naboene mine).

 

Jeg lar det bare ligge, og tar omveien ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsloven § 3 handler om retten til ferdsel på innmark, og i første ledd står det:

"I innmark kan enhver ferdes til fots i den tid marken er frosset eller snølagt, dog ikke i tidsrommet fra 30. april til 14. oktober. Denne ferdselsrett gjelder likevel ikke på gårdsplass eller hustomt, inngjerdet hage eller park og annet for særskilt øyemed inngjerdet område hvor almenhetens vinterferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker."

Hvis en jeger vil forsøke å skremme deg vekk fra ett jorde med begrunnelsen " du kan bli skutt" ville jeg forsøkt å få dette dokumentert. For dette er trusler. Og kan man klare å dokumentere en slik drapstrussel, vil nok politiet komme hjem til denne jegeren og hente alt han har av våpen, før han havner for retten. Jeg jakter selv, både på jorder og i skog. Nå for tiden for det meste på rådyr. Og her på sørvestlandet der jeg jakter, er det ikke akkurat villmark. En kombinasjonen av turgåere og jegere er uunngåelig her og er noe man må lære seg å leve med hvis man vil jakte. Der jeg jakter mest nå, driver grunneier ett hestesenter. Og det gjør at på fine dager er det ofte jenter på hest på stiene i marka. Rådyrene er ikke redd hverken hestene eller jentene som sitter oppå hestene og er ikke noe forstyrrende element i det hele tatt. Og jentene oppå hestene er ikke redd meg, jeg har snakket med mange av dem. Men hestene deres? Noen hester er redd sin egen skygge og er i alle fall redd for en mann som sitter alene og ser skummel ut.Jeg så en gang en hest på stien som nektet å gå forbi en plastfille som hadde blåst inn fra en naboåker, samme hvor mye jenta oppå lokket og styrte.  For meg er det hestene som er problemet og som jeg må passe meg for å ikke skremme.  Hvis jeg kommer i en situasjon der jentene begynner å klage på "jegeren som skremmer hesten min" tror jeg nok bonden, som lever av disse hestejentene, ville bedt meg om å finne meg en annen plass og jakte. Min løsning? Alle disse jentene går på skolen eller jobber, så jeg har morgenen og formiddag ( jeg er pensjonist nå) på fine dager til å jakte. Og selvfølgelig, på drittværs dager rides det ikke mye, men rådyrene vil gjerne være der likevel. Jegere som jakter der det er andre mennesker har ikke annet valg enn å innfinne seg med det, og være litt smart. Begynner man med trusler, ødelegger man mest for seg selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Robinson said:

Friluftsloven § 3 handler om retten til ferdsel på innmark, og i første ledd står det:

"I innmark kan enhver ferdes til fots i den tid marken er frosset eller snølagt, dog ikke i tidsrommet fra 30. april til 14. oktober. Denne ferdselsrett gjelder likevel ikke på gårdsplass eller hustomt, inngjerdet hage eller park og annet for særskilt øyemed inngjerdet område hvor almenhetens vinterferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker."

Hvis en jeger vil forsøke å skremme deg vekk fra ett jorde med begrunnelsen " du kan bli skutt" ville jeg forsøkt å få dette dokumentert. For dette er trusler. Og kan man klare å dokumentere en slik drapstrussel, vil nok politiet komme hjem til denne jegeren og hente alt han har av våpen, før han havner for retten. Jeg jakter selv, både på jorder og i skog. Nå for tiden for det meste på rådyr. Og her på sørvestlandet der jeg jakter, er det ikke akkurat villmark. En kombinasjonen av turgåere og jegere er uunngåelig her og er noe man må lære seg å leve med hvis man vil jakte. Der jeg jakter mest nå, driver grunneier ett hestesenter. Og det gjør at på fine dager er det ofte jenter på hest på stiene i marka. Rådyrene er ikke redd hverken hestene eller jentene som sitter oppå hestene og er ikke noe forstyrrende element i det hele tatt. Og jentene oppå hestene er ikke redd meg, jeg har snakket med mange av dem. Men hestene deres? Noen hester er redd sin egen skygge og er i alle fall redd for en mann som sitter alene og ser skummel ut.Jeg så en gang en hest på stien som nektet å gå forbi en plastfille som hadde blåst inn fra en naboåker, samme hvor mye jenta oppå lokket og styrte.  For meg er det hestene som er problemet og som jeg må passe meg for å ikke skremme.  Hvis jeg kommer i en situasjon der jentene begynner å klage på "jegeren som skremmer hesten min" tror jeg nok bonden, som lever av disse hestejentene, ville bedt meg om å finne meg en annen plass og jakte. Min løsning? Alle disse jentene går på skolen eller jobber, så jeg har morgenen og formiddag ( jeg er pensjonist nå) på fine dager til å jakte. Og selvfølgelig, på drittværs dager rides det ikke mye, men rådyrene vil gjerne være der likevel. Jegere som jakter der det er andre mennesker har ikke annet valg enn å innfinne seg med det, og være litt smart. Begynner man med trusler, ødelegger man mest for seg selv.

 

 

 

Takk for bra svar. Supplerer med en synsvinkel til, der du ser hytta han ligger i, samt hvor mange hus som er her. Jeg fant ei "løype" som går i høvelig avstand fra husene, og som unngår å gå ved hytta hans. Som sagt, kommer jeg til å bruke denne løypa og lar dette ligge, unngår konfrontasjon. Dersom en ny konfrontasjon skjer, skal jeg nevne dette med husbebyggelse for det framstår for meg som det viktigste argumentet her. Dersom ny trussel nevner jeg politi. Tror denne saken ikke kommer til å gå videre egentlig, da skulle de kommet på døra mi i helga som var, men jeg levde i fred 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Du har allemannsretten på din side så den er enkel. Slik oppførsel tilhører steinalderen og en grunn til å anmelde, blir jo henlagt og ord mot ord regner jeg med, men dette er helt tullete. 

Edit: Hvor langt unna er bebyggelsen forresten? Mulig han ikke har lov å jakte der.

Endret av sverto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sverto skrev (11 timer siden):

Du har allemannsretten på din side så den er enkel.

Han har jo ikke det når han skriver at problemet var at han kryssa et jorde, som er definert som innmark, ikke utmark. Da gjelder ikke allemannsretten. Se tidligere i tråden – det er kun dersom bakken er frosset i perioden etter medio oktober at det er tillatt å ferdes på slike jorder uten grunneiers tillatelse.

sverto skrev (11 timer siden):

Edit: Hvor langt unna er bebyggelsen forresten? Mulig han ikke har lov å jakte der.

Og det er vel heller ingen fastsatt avstandsgrense fra bebyggelse for å si at noe er ulovlig jakt, så lenge den foregår etter generelle sikkerhetskrav, såvidt jeg vet. Men det er jo vanskeligere å utøve jakt på en trygg måte nærme bebyggelse med tanke på sikker bakgrunn, våpenhåndtering osv., men ikke dermed ulovlig.

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.