Gå til innhold
  • Bli medlem

Kuppeltelt - vindbeskyttelse og yttertelt først


VegardPåTur

Anbefalte innlegg

Har lest litt gjennom en del poster angående kuppeltelt, og det virker som om en del av utfordringene er det at ytterteltet gjerne ikke går ned til bakken, noe som fører til en del trekk dersom det skulle blåse en del, og at man på en del må sette opp innterteltet først, og dermed risikere at det blir vått dersom det regner (ser også fordelene med dette). Finnes det noen/har dere noen erfaringer med kuppeltelt som ikke opplever vindproblemet, og der man kan sette opp ytterteltet først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer at en del kuppeltelt (særlig amerikanske) forutsetter at du setter innertelt først (mitt North Face VE-25 bla). Det gjør det litt mer komplisert, særlig om en er alene, og særlig i mye nedbør eller veldig sterk vind. Når det teltet først er oppe "ler det av vind" for å sitere en annen forumbruker jeg ikke husker hvem er.

Det finnes også kuppeltelt der du setter opp inner- og yttertelt samlet, enten ved ytre stangkanaler (eks. Helsport) eller ved klips (Hilleberg). De er enklere å sette opp når du vil holde innerteltet tørt, og kan også funke for én å sette opp (avhengig av design). Hilleberg Allak og Staika er eksempler på firesesongs kuppeltelt som tåler vind meget godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ArveS nevner er det gjerne de "amerikanske" teltene som har glippe i ytterduken ned mot bakken og som settes opp med innertelt først (noen kan dog ta ytterduk først også om man ønsker, f.eks. Marmot Limelight).

Så vidt jeg vet har de fleste skandinaviske tunnelteltene (Fjällräven, Hilleberg, Helsport, Barents Outdoor...) ytterduk som går helt ned til bakken, samt at innertelt og ytterduk settes opp samtidig (personlig anbefaling: Fjällräven Abisko Dome). Norrøna har gått for en mikset variant med sitt nye Falketind kuppeltelt som har glippe til bakken, inner- og ytter opp samtidig i tillegg til klipssystem for "stormsikker" montering. Jeg skrev litt mer om det teltet, her.

Så lenge innerteltet ikke kun er av tynn mesh, eller har fleksibiliteten til å lukke meshpaneler med tykkere "innertelt-duk" så gjør det ikke så mye om det kommer litt vind inn under ytterduken. Det blir veldig godt og tørt inneklima med god gjennomstrømming av luft.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Soulo (1 persons, stenger festes med klips), Unna (1 persons - eller 1,5 om du vil, stenger tres i stangkanal) og Allak (2 persons - stenger festes med klips, finnes også for 3 personer). Er godt vind-skjermet i disse.

Har også Hilleberg sitt Niak (2 persons - stenger tres i stangkanal), men det er av typen du da vil unngå slik jeg forstår det, for der går ikke veggene helt ned (og har kun mesh i døra). God lufting, men kan bli litt trekkfullt/kjølig i dårlig vær.

Forskjellen ifht de amerikanske løsningen der innertelt settes opp først, er jo ellers at du for disse kan bruke innertelt alene "as is", mens du for Hilleberg sine må kjøpe et sett med stangholdere (ikke dyrt, se hilleberg.com/eng/tent/tent-accessories/ ) for å kunne sette opp innerteltet alene. Men samtidig, med Hilleberg sine kan du også velge å bruke kun ytterteltet. Vet ikke om det er mulig med de med "amerikansk løsning" der man setter opp innerteltet først (men det vet sikkert noen andre her).

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuppeltelt fra Fjellreven, Helsport, Barents, Robens, Nordisk, Hilleberg og de fleste fra Exped m.fl. er slike hvor man setter opp ytter- og innertelt samlet eller yttertelt først.

Eks. Exped Orion Extreme er ett ganske fleksibelt telt synes jeg. Kan bruke bare innerteltet alene, uten noe ekstra tilbehør, og man kan bruke ytterteltet alene uten ekstra tilbehør. Det er også enkelt å demontere innerteltet når man tar ned teltet hvis det er veldig våte forhold, og pakke innerteltet ned tørt før man tar ned ytterteltet. Det kan jeg på mine andre telt også, men det er kun Exped Orion jeg gidder å gjøre det på. (Men man bør sette på to ekstra snorer i bunn av teltet, for at det skal bli enkelt).

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.