Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk som knirker til de store gullmedaljer


varmtvann

Anbefalte innlegg

Har en Bergans Alpinist 100 liter som har begynt å knirke noe så inni h.... Det kommer et høyt SKVIIIK hver ENESTE gang jeg setter ned beinet, og på forrige flerdagerstur holdt jeg på å bli litt gal. Starta etter 1 kilometer og holdt på i fem dager (den har knirket før men ikke like mye/konsekvent). 

Jeg kontaktet Bergans og de ba meg sende inn sekken for at de skulle se på den, men har nå fått beskjed om at "Dessverre er det ingenting å gjøre med knirke lyden på denne sekken. Dette kan oppstå og er dessverre ikke unormalt. Vi sender sekken i retur.". 

Sekken er bare tre år gammel, jeg har brukt den på 3-4 turer i året og jeg har aldri lastet den med mer enn ca 20 kilo. Så jeg hadde jo tenkt at dette skulle være en sekk som skal brukes i veldig mange år til, men nå er den skviikelyden så høy og kontinuerlig at jeg blir litt gæren i huet. 

Jeg har sett i andre tråder her på forumet at sekker som knirker kan oljes, men jeg skjønner ikke akkurat hvor jeg skal olje/hvordan jeg kommer til (hadde håpet at Bergans kanskje hadde et forslag her men de sa ikke noe om dette). 

Er det noen som har noen råd?... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klarer du å lokalisere om lyden kommer fra hoftebeltet eller oppe ved skuldrene osv? Jeg ville prøvd med silikonspray der du tror lyden kommer fra, det lille røret på sprayflasken burde gjøre det mulig å få inn spray på trange/"umulige" steder. Silikonsprayen gjør ivertfall plast og metall veldig glatt, så kanskje verdt et forsøk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje @JohannesF har noen forslag fra Bergans her? 🙂 Han er vel produktutvikler/-designer (?) for Bergans, og har designet en del sekker såvidt jeg vet (blant annet PowerFrame?). Han har kommet forumet til unnsetning flere ganger tidligere, og kjenner nok Bergans sine produkter hakket bedre enn de fleste av oss andre.

Endret av Måssåbjønn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fjellfant said:

Klarer du å lokalisere om lyden kommer fra hoftebeltet eller oppe ved skuldrene osv? Jeg ville prøvd med silikonspray der du tror lyden kommer fra, det lille røret på sprayflasken burde gjøre det mulig å få inn spray på trange/"umulige" steder. Silikonsprayen gjør ivertfall plast og metall veldig glatt, så kanskje verdt et forsøk. 

Nærmere skuldrene eller deromkring. Jeg skal skaffe meg en spray og teste, takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, knirking. Hater det.

Knirking kommer av at to materialer beveger seg mot hverandre og har akkurat nok friksjon til at de "henger litt igjen". Litt som jordskjelv når to kontinentalplater beveger seg mot hverandre. Løsningen er enten å sørge for at de ikke beveger seg (øke friksjonen) eller at de beveger seg helt fritt (redusere friksjonen). Så det virker egentlig som et problem som skulle være enkelt å unngå, men det er  veldig komplekst.

I ryggsekker er det flere overflater som kan foråsake knirking, men stort sett er det enten at en ramme glir mot et stoff, eller at skummet inni skulderremmer eller hoftebelte glir mot et stoff. Problemet kan oppstå - eller ikke - tilsynelatende helt tilfeldig, som gjør prøblemsøking vanskelig. I noen tilfeller har den ene flaten "polert" den andre nok til at den uheldige friksjonen oppstår -i andre tilfeller kan det være f.eks at belegget på baksiden av stoffet har tatt opp litt fuktighet eller blitt slitt akkurat "nok". Vi mistenker også at pulverlakk/oljer fra produksjon av rammer "tørker ut" over tid og kan bidra til at friksjonen økes. (Man skulle tro at løsningen var å lage dønn statiske sekker som ikke beveget seg, men splitterny forskning tilsier at noe bevegelse i en sekk absolutt er å foretrekke. Det kommer mer om dette temaet senere når forskningsrapporter publiseres)

Noen mener at problemet kommer oftere på nyere sekker som bruker mer miljøvennlige materialer og overflatebehandlinger. Vi testet ut veldig mange overflatebehandlinger da vi gikk fra C8 til C6 på impregneringen for mange år siden, og noen gav veldig mye lyd, så det var mye arbeid før vi kunne lage sekker med C6 impregnering. (Heldigvis var det ikke like lyd-problematisk å gå fra C6 til C0/PFC-free)

Problemet er velkjent hos alle produsenter i alle prisklasser, og jeg kan forsikre om at alle hater det, og alle prøver å unngå det. 

Hvis man søker på "backpack squeak" ser man at man ikke er alene om knirk, og at de fleste anbefaler (som @Fjellfant) en spray for å redusere friksjonen. WD40, silikonspray, voks og "dry lube" spray (f.eks for sykkelkjeder) er alle velkjente problemløsere. Noen av disse vil nok lage flekker i stoffet, så ha det i bakhodet når det applikeres.

Utviklingsavdelingen vår eksperimenterer faktisk med disse løsningene nå, med målet om å kunne komme tilbake litt utpå høsten med en anbefaling på noe som fungerer bra. 

 

Ingen bedre løsning enn @Fjellfant sin altså, men kanskje litt kunnskap om bakgrunnen.


-Johannes // Bergans

 

  • Liker 4
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, JohannesF said:

Ah, knirking. Hater det.

Knirking kommer av at to materialer beveger seg mot hverandre og har akkurat nok friksjon til at de "henger litt igjen". Litt som jordskjelv når to kontinentalplater beveger seg mot hverandre. Løsningen er enten å sørge for at de ikke beveger seg (øke friksjonen) eller at de beveger seg helt fritt (redusere friksjonen). Så det virker egentlig som et problem som skulle være enkelt å unngå, men det er  veldig komplekst.

I ryggsekker er det flere overflater som kan foråsake knirking, men stort sett er det enten at en ramme glir mot et stoff, eller at skummet inni skulderremmer eller hoftebelte glir mot et stoff. Problemet kan oppstå - eller ikke - tilsynelatende helt tilfeldig, som gjør prøblemsøking vanskelig. I noen tilfeller har den ene flaten "polert" den andre nok til at den uheldige friksjonen oppstår -i andre tilfeller kan det være f.eks at belegget på baksiden av stoffet har tatt opp litt fuktighet eller blitt slitt akkurat "nok". Vi mistenker også at pulverlakk/oljer fra produksjon av rammer "tørker ut" over tid og kan bidra til at friksjonen økes. (Man skulle tro at løsningen var å lage dønn statiske sekker som ikke beveget seg, men splitterny forskning tilsier at noe bevegelse i en sekk absolutt er å foretrekke. Det kommer mer om dette temaet senere når forskningsrapporter publiseres)

Noen mener at problemet kommer oftere på nyere sekker som bruker mer miljøvennlige materialer og overflatebehandlinger. Vi testet ut veldig mange overflatebehandlinger da vi gikk fra C8 til C6 på impregneringen for mange år siden, og noen gav veldig mye lyd, så det var mye arbeid før vi kunne lage sekker med C6 impregnering. (Heldigvis var det ikke like lyd-problematisk å gå fra C6 til C0/PFC-free)

Problemet er velkjent hos alle produsenter i alle prisklasser, og jeg kan forsikre om at alle hater det, og alle prøver å unngå det. 

Hvis man søker på "backpack squeak" ser man at man ikke er alene om knirk, og at de fleste anbefaler (som @Fjellfant) en spray for å redusere friksjonen. WD40, silikonspray, voks og "dry lube" spray (f.eks for sykkelkjeder) er alle velkjente problemløsere. Noen av disse vil nok lage flekker i stoffet, så ha det i bakhodet når det applikeres.

Utviklingsavdelingen vår eksperimenterer faktisk med disse løsningene nå, med målet om å kunne komme tilbake litt utpå høsten med en anbefaling på noe som fungerer bra. 

 

Ingen bedre løsning enn @Fjellfant sin altså, men kanskje litt kunnskap om bakgrunnen.


-Johannes // Bergans

 

TUSEN TAKK! Setter stor pris på så grundig og detaljert svar. Jeg får prøve den sprayen og se hvordan det går. Litt uklart for meg akkurat hvor jeg skal spraye men jeg får bare prøve meg fram. Bytter gjerne knirkelyden mot noen flekker hvis det hjelper... og gleder meg til forskerne og designerne finner en løsning 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@varmtvann Jeg har en Alpinist 110 (forrige generasjon) og hatt litt knirk mellom nedre feste til skulderreima og hoftebeltet. Der har det hjulpet å trekke skulderreima litt ut mens jeg har den på så den legger seg litt annerledes mot hoftebeltet.

https://www.bergans.com/no/brands/alpinist/alpinist-medium-110-l-green-dark-green?culture=nb-NO&currency=NOK&channelCountry=NO&channel=Norsk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.