Jump to content

Durston X-mid pro: Erfaringer?

Kenngu

Recommended Posts

Msadian skrev (På 4.7.2023 den 20.25):

Om man ser bort fra vekten så er de to teltene overlegen hverandre når det kommer til bruksområder.

På turer >5 dager = X-mid pga vestibylen (lage mat) og pakkstørrelsen er mindre fordi jeg går med staver (går med 50l sekk) 

På turer <5 dager = Unna pga det er et 5-stjerners hotell og jeg har mer plass (går med 60l sekk)

Nå har jeg bare en natt (natt til i dag) i mitt nye X-Mid 1 Solid og ser at dette er en tråd om Pro utgaven, men tillater meg å kommentere likevel. Ser for meg at jeg vil fortrekke Unna på de fleste turer i områder med mye kupert terreng. Vanskeligere å finne god/fin teltplass for X-mid, lettere med et lite selvstående da. Pluss at man med et selvstående raskt kan endre plasseringen om man oppdager en kul/stein under som man ikke fikk med seg før man slo det opp. Når det er sagt, syns syns jeg designet på X-mid er smart.  Som andre har nevnt kan man justere høyden på stengene alt etter behov

På den plassen jeg overnattet på i natt, den kom jeg frem til i mørket og brukte litt tid på å leite etter alternativer der jeg bare ville ha smekket opp Unna og ferdig. Trenger nok litt mer erfaring med det før jeg blir god på å se for meg gode plasser (tilstrekkelig forholdsvis slett areal) samt før jeg blir god til å "tweake" oppsettet. Så jeg skal ikke felle dom enda. Men akkurat der og da savnet jeg Unna.

At jeg syns innerteltet ble litt lite i 1 persons utgaven jeg har kjøpt, lite for en som er vant med å dra med seg stash inn i teltet, er en annen sak. Men der handler det nok å omstille hodet litt og gjøre mer effektiv brukt av begge vestibylene. For der har man jo god plass. Tenker at jeg trenger å ha med et par ekstra vanntette pakkposer som jeg kan organisere "stashet" i.

Edited by zimwalker
  • Like 2

• 11 months later...
Annonse

Fikk testet X-Mid 2 Pro i nattefrost / kondens. Fortsatt ikke kondens probelmer, selv om det selvsagt blir innvendig kondens. En stor fordel i forhold til nylon telt er hvor mye raskere det tørker nå sola får stått på.

Her et skrytefoto.

20240914_Aurora_camp-1

• Like 5