Gå til innhold
  • Bli medlem

Feste borrelås på teltduk


Måsan

Anbefalte innlegg

 

Har nettopp kjøpt et Naturehike 15D Star River telt. Ikke akkurat Hilleberg, men likevel ser det ut til å være greit med telt for pengene. 

En av borrelåsene er litt «slapt» sydd på ytterduken. Ikke noe store greier (enda), men kunne tenke meg å få festet den skikkelig. Er det noe som har et godt råd eller to om hvordan man kan få festet en borrelås på en silikonduk? Kan det brukes selvklebende borrelås, limes, eventuelt i kombinasjon med å sy? Eller er det bare å sy som holder?

Takknemlig for svar.  

IMG_2983.jpeg

IMG_2982.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis duken er silnylon er det nok sy (med symaskin) som gjelder, lim vil ikke fungere særlig godt. Hvor dårlig sitter borrelåsen? Hvis den sitter helt ok ville jeg latt det være om jeg var deg. Det hadde vært noe annet om sømmen skulle tåle mye stress. Er du grei med symaskin er det en smal sak å fikse, men å få noen proffe til å gjøre det kan fort koste litt (som du kanskje ikke vil på et rimelig telt). Hvis du er redd for at stingene skal gjøre at vann trenger gjennom kan du bruke sømforsegler på innsiden. Er det silikon-coating på innsiden av duken bruker du Gear Aid Seam Grip +SIL, er det PU må du bruke Gear Aid Seam Grip +WP. 

Endret av ole_brum
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ole, og takk for svar. 

Tror nok jeg følger rådet om å avvente «utviklingen». Tenker det blir å forhøre seg rundt etter noen med symaskinkompetanse dersom borrelåsen skulle løsne ytterligere.

Takk igjen!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Aquasure til det aller meste, som trenger fleksibel liming, og har ennå ikke kommet over noe, som det ikke fester på. Men jeg er faktisk litt usikker på om jeg har brukt det på silnylon. Så jeg tør ikke garantere noe, hvis det er det det er.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rune1974 skrev (2 timer siden):

Hvis det er silnylon dug og det er borrelås til lufte ventilen, kan du så ikke lime den fast med seam sealer ? 

Det finnes to hovedtyper sømforsegler (seam sealer) som avhenger av coatingen på stoffet (silikon vs PU). Hvis man bruker riktig til stoffet vil det feste til stoffet men ikke til borrelåsen (den har ikke coating med silikon eller PU).

 

Larix skrev (1 time siden):

Jeg bruker Aquasure til det aller meste, som trenger fleksibel liming, og har ennå ikke kommet over noe, som det ikke fester på. Men jeg er faktisk litt usikker på om jeg har brukt det på silnylon. Så jeg tør ikke garantere noe, hvis det er det det er.

Dette er et lim og selv om jeg ikke har prøvd selv, sies det at det ikke fester til silikon.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole_brum skrev (4 minutter siden):

Det finnes to hovedtyper sømforsegler (seam sealer) som avhenger av coatingen på stoffet (silikon vs PU). Hvis man bruker riktig til stoffet vil det feste til stoffet men ikke til borrelåsen (den har ikke coating med silikon eller PU).

 

Dette er et lim og selv om jeg ikke har prøvd selv, sies det at det ikke fester til silikon.

Silikone burde hæfte til alm stof også, klart det ikke er egnet til et bardun feste. Men til ventilen burde det kunne holde. Men ellers er det vel nemmere at sy et lille stykke silnylon bag på en borrelås og så lime det fast, fremfor at sy i selve teldugen?

uanset løsning ,så god tur med det nye telt. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.