Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommervarme og hund på tur.


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Hvor varmt må det være for hunden deres begynner å bli plaget av varmen nå på sommeren? Jeg tenker spesielt på turer på fjellet/vidda hvor det ofte er lite skygge å  gjemme seg i. Jeg har lest på en del hunder med mye pels, at den hjelper beskytte mot varmen. Men usikker på hvordan dette gjelder ved aktivitet og.

Skriv gjerne hvilken rase og alder hunden har.

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er rundt 22 grader. Kan variere litt fra hund til hund og om jeg går med kløv og de er kvitt vinterpelsen. 15 grader er ideelt tur ver med kløv :-) Kan fint gå tur over 20 grader og med kløv, så sant det mulighet til skygge/avkjølende vind, nok av vann fra bekker etc. Noen hunder er flinke å regulere seg selv, feks med holde tempoet nede, legge seg ned i skygge når de kan, ikke alle er like flink og stresse med andre ting når du har pause, men det lærer de av seg selv. Spesielt når de vet at de skal gå langt. Hvis jeg er på tur og det blir mer 22 grader, lite vind og høy luftfuktighet, venter jeg med å gå til temperaturen faller. I noen tilfeller har jeg gått om natta. Tenker at det kan være lurt å ta småturer i starten slik at hunden blir vant med å gå i varmt vær. Ta masse pauser og pass på at den for nok vann. Personlig synes jeg ikke noe særlig å gå tur selv hvis gradestokken bikke 22 grader. Høyfjellet er nice når det forsatt ligg snøflekker rundt omkrin. Tarp er fint om det er lite skygge. Har husky med mye pels.

Endret av Dompappen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pointer og whippet. Har aldri opplevd at de har syns det har vært noe stress å rusle på tur med kløv selv nærmere 30 varmegrader. Bare passer på at de vannes jevnlig 😊 og har jeg mulighet så har de kald mat inn mot ryggen i kløvene også 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kommer nok an på hunden. Pointer og whippet er korthåret. Husky med 28 mm underull sliter sikkert mer. jeg tror ikke på påstanden om at pelsen isolerer MOT varmen! prøv selv islandsgenseren i sommervarmen. Akkurat nå i Østlandsvarmen blir det bedagelige gåture med de 2 huskyer. De bør nok ha under ca 15 C for noe særslig krevende aktivitet.

jeg var en gang i Femundsmarka med den gamle buhund med samme bra pels. i meget varmt vær. Først krysset vi varm elv, Så vassset vi et langt stykke, jeg i sandaler, for ikke å ha våte støvler, så gikk jeg bort i mot naken på savannen til vi varme kom til en enslig furu - liknet på Boababtre på savannen og ble der til kvelskjøligegheten kom. For så å gå til et vann med avsvalende bad. for begge. Sov begge under ponsjo. Dvs hunden lå i åpningen. Det ble for varmt for større forflytninger. 

Elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@elgen ja ikke noe erfaring med det selv, men ser det blri brukt som argument i diverse hundegrupper jeg følger på Facebook når det kommer opp spørsmål om å klippe hunder på sommeren😀

Hunder med kort snureparti vil nok sannsynligvis og slite mer i varmen enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (På 7.6.2023 den 4.24):

jeg tror ikke på påstanden om at pelsen isolerer MOT varmen! prøv selv islandsgenseren i sommervarmen.

Helt enig. Jeg har heller ingen tro på en slik ulogisk udokumentert påstand.

I så fall burde man ta ett dekken på hunden i sommervarmen, eller en genser på hunden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Marius Engelsen said:

Helt enig. Jeg har heller ingen tro på en slik ulogisk udokumentert påstand.

I så fall burde man ta ett dekken på hunden i sommervarmen, eller en genser på hunden.

Kommer ikke dette litt an på hva slags pels hunden har? En strikket ullgenser har vel litt andre egenskaper enn peisen til min golden retriever. Jeg vet ikke selv altså, men det finnes jo argumenter for begge deler.
 

Og blir det varmest inne i ett godt isolert hus, eller ett hus uten isolasjon? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjoh, det er kanskje en del etterasjonaliseringer i noen hundemiljøer??

Har Bulldogen sine hudfolder for at okseblodet lettere skal renne av?? På eldre engelske malerier med bulldogger, da oksekampene var aktuelle(17-1800-tallet) har de ikke de overdrevne trekk, som nå er fremavlet. Kildekritikk? Ak og ve den engelske maler, som ikke malte lordens hunde, heste og hustru noenlunde korrekt og pene!!! Eller tidlige fotos.

Fikk Sjiraffen sin lange hals av å strekke sig etter fruktene i tretoppene?? Eller var det omvendt at de med lang hals kunne spise de frukter de andre ikke kunne nå?

Forsøk om du kan grave disse programm frem på nett: 

"Pedigree Dogs Exposed is a BBC One investigative documentary, produced by Jemima Harrison, which looks into health and welfare issues facing pedigree dogs in the United Kingdom. It was originally broadcast on 19 August 2008."

"A follow-up programme, Pedigree Dogs Exposed: Three Years On, was broadcast on BBC 4 on 27 February 2012.[2]" 

Eller les: https://en.wikipedia.org/wiki/Pedigree_Dogs_Exposed

Så vil du bli ovverrasket over menneskenes dårskap.

Elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.