Gå til innhold
  • Bli medlem

Telting, nybegynner


Pusapalooza

Anbefalte innlegg

Dere som har teltet før.. Pga budsjettsommer tenkte jeg å kjøpe et outwell cloud telt for 5 personer og dra på tur med lite  hund og tenåringssønn + en venn eller to og skape gode minner. Teltet jeg har sett på er outwell earth 5 og veier i underkant av 10 kg, og jeg går ut fra at det vil være mest praktisk å slå opp ved bilen, eller evt på campingplass. Liker at det er litt størrelse så jeg ikke må sitte hele tiden og ha det trangt om vi er inne i teltet..

Hvilket telt har dere til hvor mange? Hvordan gjør dere det når dere finner et sted?  Vi bor i Østfold (viken).. Parkerer man bilen et sted man liker og slår opp telt, eller er det campingplass som er greia? Evt noen gode stedsforslag?

Hvor lenge før må man reservere plass på campingplass? 
 

Har dere evt noen gode teltforslag som ikke koster skjorta evt? Det jeg har sett på kan jeg få for 2500 kr.

Har jeg glemt noe? Setter pris på alle svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Outwell Cloud 5 koster 1999,- på Fjellsport! :) Jeg har ingen kjennskaper til dette teltet, utover at jeg ville tipse om prisen. Med 9 kg i bagasjen er dette et reint campingtelt, og her må jeg ærlig innrømme at jeg har dårlig oversikt over markedet. 

Jeg har kun vært på en lengre teltferie med bil i senere tid. Vi kjørte rundt i Nordland og sov både på campingplasser og "fricampet" på hyggelige steder ved veien. Vi brukte et gammeldags hustelt fra 70-tallet. Erfaringa vår, med en liten gutt på 1,5 år, var at det var digg å være på campingplasser. Rett og slett på grunn av nærhet til servicebygg. Det var også enklere å sette opp husteltet på en plen, enn i uberedt mark. Hustelt var også svært komfortabelt med barn. Vi pakka rett og slett hele reisesenga til junior inn i teltet, en suksessfaktor for at både han og vi fikk oss en god natts søvn. Det var fremdeles god plass til oss andre, og det var ståhøyde i teltet.

Nå bruker vi bare Bergans Wiglo når vi farter rundt. Vi går som regel 10-15 min fra vei for å finne teltplass, rett og slett fordi det er kjipt å campe ved vei. Når man bor i Nordland så camper man ikke ved E6 liksom. Vi gjorde det den ene sommeren, rett og slett fordi 1. ferien var litt spontan, 2. vi hadde med en liten gutt og gigantisk telt, 3. vi visse ikke fra dag til dag hvor vi skulle. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har outwell greenwood som camping telt. Strålende fornøyd.  Ser du kan få 5 pers variant til 2500 på obs. Det er mega stort og tungt. Men stort nok til at du kan ha bord og stoler inni teltet. Vi bruker vårt på campingplasser.

I Danmark trenger du som regel ikke forhåndsbestille.  På sørlandet er det nesten umulig å få plass. Men camper du litt inn i landet trenger du som regel ikke forhåndsbestille. 

Våre gutter liker campingplasser, da de ofte har Internett og dusj.

 

Men ikke noe i veien for å bruke det til fricamp, bare du har stor nok plass, tar ganske stort areal.

Og er jo svintungt å bære langt.

 

Men koselig med tak om værer ikke er helt på lag. I fint vær kan du åpne hele front og en sidedør. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (9 minutter siden):

Camping telt til camping plass, fjelltelt til fjell. Vi sover stort sett bare i skauen så har egentlig ikke noe nyttig å komme med ang. denne typen telt eller feriering. 

Har du forslag til annet telt som man kan bære med seg en halvtimes tid? Med plass til 5 ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Pusapalooza said:

Har du forslag til annet telt som man kan bære med seg en halvtimes tid? Med plass til 5 ☺️

Hadde kjøpt to telt, enten tunnel eller kuppel. Sydvang er av god kvalitet til hyggelig pris, på salg hos fjellsport støtt og stadig. Så kan tenåringene bære ett 3p og du ett 2p. Sikkert kjekt for ungdommen å få litt rom for seg selv og.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde kom meg i forkjøpet.. Jeg ville lett vurdert to telt i dette tilfellet. Du kommer ganske likt ut økonomisk, og jeg tror på en hyggeligere tur, samt mer fleksibel bruk.

Endret av ingen87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (45 minutter siden):

Hadde kjøpt to telt, enten tunnel eller kuppel. Sydvang er av god kvalitet til hyggelig pris, på salg hos fjellsport støtt og stadig. Så kan tenåringene bære ett 3p og du ett 2p. Sikkert kjekt for ungdommen å få litt rom for seg selv og.

Takk for tips, det var ikke dumt! Skal absolutt sjekkes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (47 minutter siden):

Hadde kjøpt to telt, enten tunnel eller kuppel. Sydvang er av god kvalitet til hyggelig pris, på salg hos fjellsport støtt og stadig. Så kan tenåringene bære ett 3p og du ett 2p. Sikkert kjekt for ungdommen å få litt rom for seg selv og.

Kom til å tenke på noe. Er det ikke sånn at vi da burde ha to 3 pers telt, for å få plass til 4? Har hørt at man trekker fra en person i forhold til hva som står på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (2 timer siden):

Outwell Cloud 5 koster 1999,- på Fjellsport! :) Jeg har ingen kjennskaper til dette teltet, utover at jeg ville tipse om prisen. Med 9 kg i bagasjen er dette et reint campingtelt, og her må jeg ærlig innrømme at jeg har dårlig oversikt over markedet. 

Jeg har kun vært på en lengre teltferie med bil i senere tid. Vi kjørte rundt i Nordland og sov både på campingplasser og "fricampet" på hyggelige steder ved veien. Vi brukte et gammeldags hustelt fra 70-tallet. Erfaringa vår, med en liten gutt på 1,5 år, var at det var digg å være på campingplasser. Rett og slett på grunn av nærhet til servicebygg. Det var også enklere å sette opp husteltet på en plen, enn i uberedt mark. Hustelt var også svært komfortabelt med barn. Vi pakka rett og slett hele reisesenga til junior inn i teltet, en suksessfaktor for at både han og vi fikk oss en god natts søvn. Det var fremdeles god plass til oss andre, og det var ståhøyde i teltet.

Nå bruker vi bare Bergans Wiglo når vi farter rundt. Vi går som regel 10-15 min fra vei for å finne teltplass, rett og slett fordi det er kjipt å campe ved vei. Når man bor i Nordland så camper man ikke ved E6 liksom. Vi gjorde det den ene sommeren, rett og slett fordi 1. ferien var litt spontan, 2. vi hadde med en liten gutt og gigantisk telt, 3. vi visse ikke fra dag til dag hvor vi skulle. 

 

 

Hvordan er det mtp plass til å sitte i wigloen, og kommer det mye insekter inn? Og… går det å fordele vekten på teltet på flere personer? Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusapalooza skrev (3 timer siden):

Hvordan er det mtp plass til å sitte i wigloen, og kommer det mye insekter inn? Og… går det å fordele vekten på teltet på flere personer? Takk for svar!

Tja veldig høyt inne ved stanga. Den er vel 160, og så blir det lavere og lavere ut mot kantene. Men ikke noe problem å sitte oppreist i store deler av teltet. Lite plaget med insekter, men krever litt disiplin hos ungene med å stenge mesh-dørene.

 

Ikke noe problem å fordele litt vekt :)

Endret av ingen87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Pusapalooza said:

Kom til å tenke på noe. Er det ikke sånn at vi da burde ha to 3 pers telt, for å få plass til 4? Har hørt at man trekker fra en person i forhold til hva som står på?

Får fint rett antall folk inn i de fleste telt, men det skal sies at noen produsenter er veldig optimistiske. Viktigste er at man får plass til de liggeunderlagene og folkene man skal ha med seg inn i teltet, noen er som kjent breie, andre smale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.fjellsport.no/merker/coleman/coleman-galiano-2-blue-blue-grey-2-personer-179-9074

 

https://www.fjellsport.no/merker/coleman/coleman-galiano-4-blue-blue-grey-4-personer-179-9075

 

De to teltene her er jo veldig intressante, de fungerer godt, de har en god pris. Og så er det jo veldig morro at man kan slenge teltet opp i lufta så er det selvmonterende.. :) 4 personers teltet var desverre utsolgt nå men det kommer vel inn igjen, det var tilgjengelig for et par dager siden. 

 

Begge to er helt utmerkede biltelt, men vekten på 2.5 og 3.3 kg er ikke så ille at man ikke kan bære det med seg en halvtimes tid. Da blir det gjerne også slik at man kan slenge det opp på kort tid ved feks en stans også, hvis det er litt rufsete vær.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.