Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til flue og dupp?


Andso89

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har alltid vært en slukdenger og har holdt fluene på god avstand. Kan rett og slett ingenting om flue. Det siste året har jeg prøvd meg med lang stang og bombarda etter sjøørreten med godt resultat. Har da hatt fluene etter duppen fordi jeg tenker fluene (reker, lopper, fiskeimitasjoner) beveger seg friere. Jeg syns imidlertid det er noe herk med lang fortom bak flua og mestrer ikke helt kasteteknikken enda. Tenkte å prøve med etter ørret i skog og fjell med flue og dupp. Ser det er mange tråder om dette fra tidligere men som ikke svarer helt konkret på mine spørsmål så starter en til. Altså:

Jeg tenker å bruke dupp nederst til våtfluene (tenker det ikke har så mye å si om de er foran eller bak duppen)

Men hva med tørrfluene? Vil disse flyte tilstrekkelig foran duppen eller vil disse fungere best i en fortom bak duppen?

Hva med nymfe? Vil det være best å fiske disse bak duppen (ser for meg at de da synker bedre)? Eller vil det gå bra å ha disse foran en intermediate eller synkende dupp?

Hva med innsveivingshastighet på de ulike typene fluer? Jeg vet ikke hvordan de ulike typene fluer skal imiteres så jeg vet for eksempel ikke hvordan en puppe, døgnflue osv oppfører seg på eller i vannet.

Noen som har erfaring med disse fluesnapperne? Disse vil kanskje fungere best på våtfluer og ikke tørrfluer?

Takker for alle svar!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg fiska mye med flue og dupp på 90-tallet. Etter mye prøving og feiling kom jeg fram til at det beste var få kasta så langt som mulig ut. Bruke våtfluer/nymfer og hadde duppen bakerst.  2-3 fluer i oppheng foran duppen var det vanlige. Jeg brukte også lange stenger, type meite/match stenger for å kunne ha flere fluer i oppheng. Prøvde ut mange forskjellige fluedupper og kom fram til en type som funka best. Dabbo-duppen, som fortsatt er i salg. Denne kan skrus opp og fylles med vann slik at den får tyngde. Fordelen med Dabbo duppen var at den nesten aldri begynte å rotere hvis den var full av vann og da kunne man kaste langt ut til der fisken stod. Brukte noe vi kalte" Sør-Afrika" kastet men finner ikke noe dokumentasjon på det nå. Man pendler duppen fram og tilbake som en pendel og når duppen er helt langt bak "kliner" man til. Fikk mye fin røye på fjellet med dette opplegget.

Skitt fiske.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

Jeg har begynt med fluer og kastedupp og fikk noen tips fra denne bloggen.

https://www.rosareke.no/fiske-bombarda-dupp-guide/

Denne INNO duppen er veldig bra fordi man får nesten aldri oppheng.

Jeg gjør det ganske enkelt og fisker med en flue i "etterheng" etter duppen. Har en lang stang, 11 fot, for da er det lettere å kaste med lang fortom. Dog er det noe slit i skogen da.

Fisker også bare med tørrfluer.

Noe man må tenke på med flere fluer på samme snøre er at hvis man får fisk og den fisken drar innom noe sjøgress eller siv på veien inn så kan man få et problem.

Det er mer utfordrende å få fluene til å flyte med dupp enn med fluestang så man må ha med seg noe tørkemiddel og sånt.

TMC Shimazaki Dry Shake funker bra for å tørke våte fluer og de flyter godt (en stund iaffal).

Jeg pleier å sveive ganske sakte, men raskt nok til å ha stramt snøre fordi hvis snøret blir slakt så får man ikke kroket fisken.

Av fluetyper bruker jeg stort sett:

-En bitteliten som likner på black gnat som funker når det er små insekter på vannet

- En større black gnat som jeg tror skal likne på en døgnflue

- Maur

- Streaking caddis størrelse stor. Dette er vel min favoritt og fisken elsker den også. Ihvertfall når det er sånn vær at det er sånne insekter ute. Den funker også bra hvis det blåser litt og det er bølger på vannet. Når fisken ser en sånn feit munnfull som sviver rundt på vannet klarer den ikke å dy seg:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.