Gå til innhold
  • Bli medlem

Tomme turgass bokser


Cecilieee

Anbefalte innlegg

Annonse

Du kjøper en Jetboil Crunchlt.

Hvis du perforerer boksen med den, og så slår/tramper på boksen så den ser herja ut, så kan du slenge den i metallemballasje.

Jeg perforerer så tett at ventilen kan dyttes ned i boksen, da er det lettere å tråkke på den så den mister fasongen. Da ser renovasjonsselskapet at den er udkadeliggjort.

963383646_lastned.webp.d04403540ed7ced9598cbcbc06031047.webp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (32 minutter siden):

Du kjøper en Jetboil Crunchlt.

Hvis du perforerer boksen med den, og så slår/tramper på boksen så den ser herja ut, så kan du slenge den i metallemballasje.

Jeg perforerer så tett at ventilen kan dyttes ned i boksen, da er det lettere å tråkke på den så den mister fasongen. Da ser renovasjonsselskapet at den er udkadeliggjort.

963383646_lastned.webp.d04403540ed7ced9598cbcbc06031047.webp

Sikker på at den går i glass- og metallemballasje beholderen, og at de ikke må gå som «metall»? Sistnevnte går kun på gjenvinningsstasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (24 minutter siden):

Sikker på at den går i glass- og metallemballasje beholderen, og at de ikke må gå som «metall»? Sistnevnte går kun på gjenvinningsstasjon.

Har ikke finlest gjenvinnings-reglene, men for meg er det ikke forskjell på den og en fiskebolleboks, så lenge den er punktert så grundig i tillegg til at den er tydelig uskadeliggjort.

Har heller ikke fått sinna lapp fra renovasjonsselskapet på de jeg har dyttet i glass og metallemballasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (2 minutter siden):

Har ikke finlest gjenvinnings-reglene, men for meg er det ikke forskjell på den og en fiskebolleboks, så lenge den er punktert så grundig i tillegg til at den er tydelig uskadeliggjort.

Har heller ikke fått sinna lapp fra renovasjonsselskapet på de jeg har dyttet i glass og metallemballasjen.

Jeg tror du skal lese litt om hva som er å betegne som metallemballasje, det pleier å være begrenset til hermetikkbokser, metallokk og denslags . Det er kun legeringer beregnet til oppbevaring av mat som skal leveres som metallemballasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 time siden):

Har ikke finlest gjenvinnings-reglene, men for meg er det ikke forskjell på den og en fiskebolleboks, så lenge den er punktert så grundig i tillegg til at den er tydelig uskadeliggjort.

Har heller ikke fått sinna lapp fra renovasjonsselskapet på de jeg har dyttet i glass og metallemballasjen.

Du kan sende de en melding på messenger, så får du svar.

Eks. skal ikke ett knust drikkeglass i glass- og metallemballasje, for det er feil type glass.

Det er nemlig mulig det er feil type metallegering til at den skal i metallemballasje. Men det går an å finne ut av.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (2 timer siden):

Jeg spurte på mottaket i Oslo, og der var en punktert gassboks helt grei å putte i glass og metall containeren.

Takk for avklaring! Bør ikke være så komplisert at man må være metallurg for å resirkulere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Fikk også melding fra XXL: "Kan utleveres til berørt avdeling på varehus dersom du ønsker det :)". Vet ikke helt hva berørt avdeling betyr, tipper kanskje det er avdelingen for turutstyr? Men kanskje jeg skal finne en sånn crunch it :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du samler opp en passe mengde nesten tomme bokser, setter de i ring rundt et kubbelys i et noenlunde fuktig område, og skyter de med hagle. Effekten er forresten ytterst skuffende. 

Deretter leveres de til metallgjenvinning. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilieee skrev (På 29.3.2023 den 17.13):

Er det noen som vet hvor man kan levere tomme turgass bokser bortsett fra gjenvinningstasjoner? Er det for eksempel mulig å levere de på sportsbutikker som XXL hvor man samtidig kan kjøpe en ny?

Først setter jeg en brenner på boksen, åpner krana på max og tenner på. Dette gjør jeg ute. Jeg lar den så stå lenge (halvtime eller mer) så jeg er sikker på at det ikke er noe gass igjen i boksen. Så hiver jeg de rett i resirkuleringa av glass og metall etter at jeg punktert den ved å hamre en syl eller kraftig spiker 4-5 ganger gjennom toppen av boksen og slått den flat med ei lita slegge/stor hammer/kampestein. Grunnen til at jeg slår den flat er at de som eventuelt ser boksen i metallsøpla skal skjønne at den er tom for gass og helt ufarlig.

;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra svar fra Remix i Tromsø tolker jeg det som at jeg bør samle slike gassbokser og levere de hos Remix.

Mitt spørsmål til Remix i Tromsø:
"Hei, Kan jeg kaste tomme gassbeholdere for tur gassbrenner i metall og glass? Jeg punkterer de tømmte små gassboksene først."

Meget rast svar :-) :
"Hei.

Nei dette må du komme på stasjonen med - tror de ønsker å ta det inn som farlig avfall uansett for å være helt sikker.
Uansett er den dunken vi har hjemme ment som glass og metall emballasje - slikt man har i kjøkkenskapene

Farlig avfall er gratis å levere inntill 1000 kg for privatkunder

Ha en fin dag"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer skeptisk til tomme sprayflasker av alle mulige slag fordi de kan inneholde rester av miljøskadelige stoffer som krever spesiell behandling for å ødelegges. En tom punktert gassboks er kun metall. Er den ikke punktert må den leveres som farlig avfall da den inneholder rester av gass som jo er brann- og eksplosjonsfarlig.

Det finnes en kjekk app som heter Sortere som tar hensyn til hvilken kommune du bor i (det står gassboksene som farlig avfall)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (30 minutter siden):

En tom punktert gassboks er kun metall.

Men det er forskjell på det som skal i «metall» og «metallemballasje».

Sistnevnte er egentlig for metallemballasje for mat. Så om gassboksene faktisk kan sorteres som dette er det nok en tilfeldighet. Nå får man jo motstridene svar over her, så jeg tenker at det riktige er å samle gassboksene, uansett om de er punktert eller ikke, sammen med øvrig avfall som skal på gjenvinningsstasjonen.

Feilsortering medfører ekstremt mye ekstraarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (15 minutter siden):

Men det er forskjell på det som skal i «metall» og «metallemballasje».

Sistnevnte er egentlig for metallemballasje for mat. Så om gassboksene faktisk kan sorteres som dette er det nok en tilfeldighet. Nå får man jo motstridene svar over her, så jeg tenker at det riktige er å samle gassboksene, uansett om de er punktert eller ikke, sammen med øvrig avfall som skal på gjenvinningsstasjonen.

Feilsortering medfører ekstremt mye ekstraarbeid.

Tror det med "matemballasje" gjelder glass. Man skal ikke kaste drikkeglass, vaser, mugger og sånt i resirkuleringa av glass fordi de veldig ofte inneholder miljøskadelige stoffer som for eksempel bly. Jeg vet det står "metallemballasje", men det står ikke "matemballasje". Gassbokser er "metallemballasje" for gass. Skiftnøkler, spiker, steikepanner, eksosanlegg, bremseskiver osv. er ikke metallemballasje og kan skape store problemer i gjennvinningsanlegget. Aluminiumsformer for fiskegrateng er metallemballasje for mat.

Ja, er man i tvil skal man levere det til gjenvinningsstasjon. Jeg er dog ikke i tvil om akkurat de punkterte gassboksene mine, så de går i metallsøpla her.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dette temaet så anbefaler jeg å spørre på en gjenvinningsstasjon eller sende en mail til selskapet som håndterer avfallet og spørre. Det er nemlig ulik praksis rundt om. Ofte så kan man spesielt i de store avisene som VG, Dagbladet etc. lese om hvordan man skal håndtere ulike typer avfall. Ofte vil dette være direkte desinformasjon i enkelte områder. Men som en hovedregel kam man si at alle former for gassbeholdere/trykkbeholdere skal leveres som farlig avfall. Punkterte og flattrykte vil nok i de fleste tilfeller passere, men det skader ikke å spørre. Det viktigste er at ingen gass/trykkbeholdere med opprinnelig form skal kastes som metall eller metallemballasje. Uansett om innholdet har vært brann/eksplosjonsfarlig eller ikke. Oppdages slike beholdere ved videre behandling eller sortering skal det ageres som om de var fulle og ubeskadiget. Maskiner/operasjoner stoppes. Området sikres og mistenkelig objekt undersøkes og tas hånd om på en forsvarlig måte. Dette medfører store kostnader. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trango skrev (2 timer siden):

Det viktigste er at ingen gass/trykkbeholdere med opprinnelig form skal kastes som metall eller metallemballasje.

I vårt distrikt har jeg registrert at spraybokser med formfett er unntatt. Jeg tipper det er fordi formfett ikke er miljøskadelig.

Ser ellers ingen forskjell på en blikkboks og en gassboks bortsett fra at gassboksen kan inneholde brannfarlig materiale. Men er den punktert inneholder den ikke lenger brannfarlig materiale, men det kan være et problem ved resirkuleringsstasjonen at de nesten må plukke ut boksen av samlebåndet fordi de ikke ser at den er punktert og tom. Men er den i tillegg flatklemt vil det ikke lenger være noen tvil.

Ut over dette krever ting som kan inneholde miljøskadelige stoffer behandling før de kan resirkuleres og må derfor leveres separat. Det skal være tomme emballasjer, altså ikke inneholde rester heller. Malingsspann inneholder malingsrester, stekepanner inneholder miljøskadelig slipp-belegg, spraybokser inneholder brannfarlige drivgasser og også rester av potensielt miljøskadelige stoffer. Så er det andre ting som nok ikke sorteringsanleggene liker fordi de "krasjer" anlegget.

Her er et par videoer som gir noen ideer om hva som kan være problemene med en del ting som ikke skal i metallsøpla:

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at hvis du f.eks. sitter i en gravemaskin med klo, så vil du ikke på litt avstand med sikkerhet kunne skille mellom en deodorant eller en boks med startgass. samme hvis det er en gassbeholder for helium eller et brannslokningsapparat. Du skal være 100% sikker før gjenstanden håndteres. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (5 timer siden):

 

Ser ellers ingen forskjell på en blikkboks og en gassboks bortsett fra at gassboksen kan inneholde brannfarlig materiale.

 

Men det er ikke viktig hva du ser, det er renovasjonsselkapet du benytter som skal bestemme dette.

Det samme har mange sagt om knust glass, de ser ikke forskjell på dette og glassemballasje. Men det er fordi at når man ikke vet, så tror man gjerne at man vet.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Men det er ikke viktig hva du ser

Det har jeg heller ikke hevdet.

 

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Men det er fordi at når man ikke vet, så tror man gjerne at man vet.

Men jeg har altså allikevel fått det med meg, så jeg tror ikke. For en stund siden gjorde jeg som jeg ble bedt om. Jeg kastet glass i glassresirkuleringa. Så oppdaget renovasjonsselskapet at de ikke hadde informert folk om hva som mentes med glass og gikk ut og fortalte at glass var flasker og glass som var til mat, altså syltetøyglass, saftflasker og lignende som du kom hjem med matvarer i fra butikken. Det finnes nok annet glass som kan kastes også, men det blir for komplisert. Man må lage enkle regler som folk kan forholde seg til uten at man må gå på universitetet for å forstå hva som er greit og hva som ikke er greit.

Hvis du har sjekket litt rundt har du funnet ut at det som skjer med spraybokser og lignende er at de etter at rester av innholdet er destruert (som regel med høy varme) ender metallet i metallresirkuleringa sammen med blikkboksene osv. Har man ikke sjekket dette og er usikker, så fortsetter man bare å levere gassboksene til renovasjonsselskapet. Da trenger man ikke å punktere dem heller, bare samle dem i en kasse som man leverer når den er full. Å sende gassbokser med gass i rett i kverna er eksplosjonsfarlig, så derfor skal sånt utenom. De må ufarliggjøres på en sikker måte først (antakelig punkterer de dem og brenner av restgassen for energigjenvinning, men jeg sparer miljøet mer ved å gjøre det selv siden Audien min bruker minst en liter på mila, mer på korte kjøreturer, når jeg skal frakte boksene til renovasjonsselskapet)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BIR sier at gassbokser skal som farlig avfall, selv om de er hamret flate.

Så da har de nok en eller flere grunner til dette.

Dersom man har ett stort forbruk av bokser kan det allikevel være nyttig å banke de flate, siden de tar mindre plass når man oppbevarer dem sammen med alt annet som etterhvert må innom gjenvinningsstasjonen.

1EC1306C-7640-4392-9299-9CDB16B32D69.thumb.png.4fa0077a3c9aa1dc209300ee2da49def.png
3C4DFCC3-3611-4BE2-9527-660A41CF0A17.thumb.png.6adba22feac1ed1c780f8c126027aa84.png

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

BIR sier at gassbokser skal som farlig avfall, selv om de er hamret flate.

Så da har de nok en eller flere grunner til dette.

Dersom man har ett stort forbruk av bokser kan det allikevel være nyttig å banke de flate, siden de tar mindre plass når man oppbevarer dem sammen med alt annet som etterhvert må innom gjenvinningsstasjonen.

1EC1306C-7640-4392-9299-9CDB16B32D69.thumb.png.4fa0077a3c9aa1dc209300ee2da49def.png
3C4DFCC3-3611-4BE2-9527-660A41CF0A17.thumb.png.6adba22feac1ed1c780f8c126027aa84.png

Da får du flytte hit, så slipper du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.