Gå til innhold
  • Bli medlem

Omnifuel brenner urent?


Tomine81

Anbefalte innlegg

Noe jeg ikke ser i tråden er info om drivstoff som blir brukt her.

Paraffin og fotogener generelt av type c10-c13 ha en del sot og gul tupp på flammen hos meg selv etter en rens.

Etter at jeg hadde brukt olje å fyre med en stund det så demonterte jeg hele brenneren og la alle deler i 24% eddik ca 2 timer, noe som sørget for at all sot og karbonbelegg løsnet og kunne fjernes med noen børster.

Når dette var gjort så skiftet jeg til akylatbensin og har aldri hatt noen problemer med effekt og funksjon etter det.  Null sot og eneste vedlikehold nå er å smøre opp O-ringer fra tid til tid.

 

Dette gjelder en Omnifuel fra 2005 ca.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Richard Eide skrev (22 timer siden):

Noe jeg ikke ser i tråden er info om drivstoff som blir brukt her.

Paraffin og fotogener generelt av type c10-c13 ha en del sot og gul tupp på flammen hos meg selv etter en rens.

Etter at jeg hadde brukt olje å fyre med en stund det så demonterte jeg hele brenneren og la alle deler i 24% eddik ca 2 timer, noe som sørget for at all sot og karbonbelegg løsnet og kunne fjernes med noen børster.

Når dette var gjort så skiftet jeg til akylatbensin og har aldri hatt noen problemer med effekt og funksjon etter det.  Null sot og eneste vedlikehold nå er å smøre opp O-ringer fra tid til tid.

 

Dette gjelder en Omnifuel fra 2005 ca.

Hei, og takk for svar! Fikk ikke varsel om at du hadde svart meg.

Min har nesten ikke vært brukt, og kun Coleman bensin. Skal uansett nå rengjøre alt for å se om det utgjør noen forskjell. Ellers har jeg prøvd det meste tror jeg. Ble forøvrig anbefalt å heller brukt Biltema Alkylatbensin enn Coleman. Da Coleman visstnok inneholder er stoff som ikke er helt gunstig. Har mottatt ny pumpe nå. Prøve å smøre pumpelæret litt mer og dra det litt ut. 
Følte jeg fikk trykk med den gamle også, men kanskje ikke nok. På den nye pumpa ligger det røret med filteret på helt inntil selve pumpa. Denne er svart på enden istedet for rød, som den som fulgte med da jeg kjøpte den. På den røde pumpa står røret litt ut. Kanskje dette kan utgjøre noen forskjell. Rart de er forskjellige i alle fall. 🤷‍♂️
Fikk i alle fall mye mer guff da jeg prøvde den nye pumpa. (Skal legge ut en ny video). Men pumpet 40-45 ganger da.

Hvor mange ganger pumper du?

Hørte at det ikke er antall ganger som teller, men at man må kjenne motstand. Usikker på om det er nok motstand. Virker i alle fall som jeg kan pumpe mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thøger Amundsen skrev (På 1.2.2023 den 23.46):

Hei. +/- er for dyse nåla mener jeg, stenge/åpne.

Tror ikke jeg ser tuppen, den skal gå mot en fals for å stenge og det gjør den vell?

Legger ved den første brenneren som brenner fint med ny "klokke" og spreder som sitter som støpt. 

Ville ikke kjøpt brukt da mange som har kjøpt fra samme sted som meg nok ikke finner ut at de har den som blir deformert og gir opp. De som oftest har lavest pris.

Du går kjøpt ny fra Primus men sjekk at du får en som ikke blir så deformert 🙂

Primusen er knall god når du får det på stell, men liten vits å gjøre noe før du gidder å rense den, det gjør jeg titt og ofte for å unngå kvelder i teltet som sist helg 🙈.

 

 

 

Takk for svar. Jeg hadde brukt opp mine antall svar her inne, så fikk ikke svart deg. Oi! For en flott god flamme! 😲

ja, selvfølgelig! 😂 Det er for å indikere justeringen på justeringspendel ja. Det burde jeg jo skjønt. 😄 Trodde det hadde noe mef justering av klokka jeg.

ja, jeg skal rense den grundig. Men mottok ny pumpe i går, og syntes det ble bedre. Skal poste en ny video under her nå. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen folkens! Settet pris på alle svarene jeg får her. Er til god hjelp. 🙂

har enda ikke fått rengjort brenneren. Men mottok ny pumpe i går,  og klarte ikke å vente med å prøve den. Fylte nesten full flaske mef Alkylatbensin fra Biltema (0,6 flaske som jeg har brukt hele tiden). Pumpet opp mot 40 ganger. Følte kanskje det ble mer trykk. Fikk i alle fall mer guff, og renere/blå flamme.

(Legger v. video, så kan dere jo sammenligne med den første jeg postet helt øverst). Guffen avtok gjerne litt etter en stund, og da jeg da forsøkte å etterpumpe (når flaska lå nede og brenneren gikk), så ble det ingen bedring på flammen. Ikke mer guff altså. Slik var det forøvrig med den andre pumpa også. Men uansett en bedring da! 👍😄

-Min nye pumpe er svart på enden/plast-dingsen, mens den som fulgte med da jeg kjøpte den i 2000, er rød. På den nye pumpa ligger det tynne kobberrøret helt inntil pumpa, mens på den som fulgte med er den tydelig bøyd litt ut/bort fra den bredeste pumpedelen. - Montro om dette kan utgjøre en forskjell?? 🤷‍♂️ Det er i alle fall en stor forskjell på dem der.

Første video viser starten da jeg fikk god guff, og den andre viser når den har avtatt litt, og jeg ikke fikk den kraftigere igjen.

-Syns dere den brenner som normalt på den første videoen. Lite gult ift tidligere i alle fall, og bare litt gule bluss av og til.

Det må sies at i alle videoene så brenner den i garasjen, men rimelig skjermet mot trekk. Så tipper mellom 2 til 7 grader. Så det utgjør jo kanskje en liten forskjell fra om jeg hadde fyrt den opp inne..

Endret av Tomine81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tomine81 said:

Hei, og takk for svar! Fikk ikke varsel om at du hadde svart meg.

Min har nesten ikke vært brukt, og kun Coleman bensin. Skal uansett nå rengjøre alt for å se om det utgjør noen forskjell. Ellers har jeg prøvd det meste tror jeg. Ble forøvrig anbefalt å heller brukt Biltema Alkylatbensin enn Coleman. Da Coleman visstnok inneholder er stoff som ikke er helt gunstig. Har mottatt ny pumpe nå. Prøve å smøre pumpelæret litt mer og dra det litt ut. 
Følte jeg fikk trykk med den gamle også, men kanskje ikke nok. På den nye pumpa ligger det røret med filteret på helt inntil selve pumpa. Denne er svart på enden istedet for rød, som den som fulgte med da jeg kjøpte den. På den røde pumpa står røret litt ut. Kanskje dette kan utgjøre noen forskjell. Rart de er forskjellige i alle fall. 🤷‍♂️
Fikk i alle fall mye mer guff da jeg prøvde den nye pumpa. (Skal legge ut en ny video). Men pumpet 40-45 ganger da.

Hvor mange ganger pumper du?

Hørte at det ikke er antall ganger som teller, men at man må kjenne motstand. Usikker på om det er nok motstand. Virker i alle fall som jeg kan pumpe mye mer.

 Bruker også den fra Biltema pga pris og tilgjengelighet. Den funket fint under 25 kuldegrader så jeg ser ikke noen grunn å bruke noe annet.

Er ca 20-25 pump her på en relativt full 1-liter flaske.

Rart at din fusker ennå.

Bruker du riktig dyse samt at den er ren og fin så må vel problemet ligge i slangen eller røret som går til brenner.

Det er rimelig enkelt å sjekke trykk og gjennomtrekk på dem.

Jeg brukte en tynn ståltråd for å rense i røret der regulator monteres. Kan fort legge seg noe rusk der som tetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedtøtende det tynne røret langsmed pumpa (sugeslangen) så bør den sprike my ut fra pumpa slik at den ligger på det som blir nederst på flaska når den ligger mens du fyrer.
Skissen viser slangen langsmed merket 1 og da suger den bare luft når det er igjen 40% eller noe slikt.  Med bøy (=2) så kan den gå til nesten helt tom.
Når du snur flaska opp ned vil den da bare suge luft, og du får tømt systemet før du kobler fra slangen, da blir det mindre søl. :-)

sugeslange.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra videoene vil jeg vel si at den brenner nokså rent med noe røde flammetupper. Men ikke helt optimalt da, det skal jeg være enig i.

Jeg ville sjekket om du har i riktig dyse i forhold til brennstoffet, at den ikke er skadet og om det kan være noe som struper lufttilførselen. Jeg ville også prøvet alkylatbensin av et annet merke enn det du prøver nå som jeg forstår er Biltema. Røde og gule flammetupper betyr som regel at det er feil blandingsforhold mellom luft og drivstofftypen man bruker. Jo tyngre hydrokarbonkomponenter, jo mer luft trengs i forhold til strømmen av drivstoffgass. Større dyse (for eksempel dyse for gass eller at den har blitt forstørret av forsøk på rensing) gir mer drivstoff, strupet/blokkert lufttilførsel gir mindre luft. Begge deler vil gi for fet blanding og brenne urent. Tyngre hydrokarbonkomponenter (for eksempel parafin i stedet for bensin) vil gi for lite luft i forhold til drivstoff hvis man ikke bytter dyse eller tilfører mer luft og dermed gi uren forbrenning.

Grunnen til at jeg sier akkurat dette er at jeg har lest her inne av og til at noen klager over biltema sin alkylatbensin og at den brenner mindre rent enn andre. Det kan skyldes at den er mindre "finraffinert" og dermed har mer av de tyngre hydrokarbonkjedene i seg og derfor krever ei ørlite mindre dyse for å brenne helt optimalt.

Bare noen strøtanker fra meg. Verdt å prøve i hvert fall. Ellers tror jeg ikke det er noe problem å bruke den som den er ut i fra det jeg ser på videoene dine, men jeg ville kanskje ikke fyrt med den i et telt/lite rom, i hvert fall ikke uten god lufting. Uren forbrenning tenker jeg kan gi øket dannelse av karbonmonoksid (CO). Ute i fri luft ville i hvert fall ikke jeg ha betenkeligheter med å sette en kjele over omnifuelen din slik den framstår på videoen (men jeg ville prøvd å bytte drivstoff og kjøpt ei ny dyse da)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richard Eide skrev (10 timer siden):

 Bruker også den fra Biltema pga pris og tilgjengelighet. Den funket fint under 25 kuldegrader så jeg ser ikke noen grunn å bruke noe annet.

Er ca 20-25 pump her på en relativt full 1-liter flaske.

Rart at din fusker ennå.

Bruker du riktig dyse samt at den er ren og fin så må vel problemet ligge i slangen eller røret som går til brenner.

Det er rimelig enkelt å sjekke trykk og gjennomtrekk på dem.

Jeg brukte en tynn ståltråd for å rense i røret der regulator monteres. Kan fort legge seg noe rusk der som tetter.

Ja, det blir ikke mer Coleman-brensel her i gården. 😄 Tre ganger prisen av Biltema.

Har prøvd det meste tror jeg. Bortsett fra å stake igjennom der du sier. Skal ta en skikkelig rens på den nå. Om du ser siste video jeg postet ift første video jeg postet i innlegget, så er det en klar bedring. men da bruker jeg en ny pumpe.
Men det er et lite mysterie dette her. Har mistanke om pumpe. Får pumpet trykk, men kanskje ikke godt nok. Og når jeg prøver å pumpe mer når det brenner, så skjer det ingen ting. Men rart om begge pumpene streiker også. Jaja, jeg får prøve videre. Takk for tips! 🙂
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (8 timer siden):

Vedtøtende det tynne røret langsmed pumpa (sugeslangen) så bør den sprike my ut fra pumpa slik at den ligger på det som blir nederst på flaska når den ligger mens du fyrer.
Skissen viser slangen langsmed merket 1 og da suger den bare luft når det er igjen 40% eller noe slikt.  Med bøy (=2) så kan den gå til nesten helt tom.
Når du snur flaska opp ned vil den da bare suge luft, og du får tømt systemet før du kobler fra slangen, da blir det mindre søl. :-)

sugeslange.jpg

Hei, og takk for svar. 🙂 Ja, det er jo sånn pumpa burde være. Rart at Primus har sluttet å lage den med bøy. Får dem kun med rett kobberrør nå. Tør ikke bøye på det heller. 
Får evt. prøve å snu litt på flaska 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Tomine81 said:

Hei, og takk for svar. 🙂 Ja, det er jo sånn pumpa burde være. Rart at Primus har sluttet å lage den med bøy. Får dem kun med rett kobberrør nå. Tør ikke bøye på det heller. 
Får evt. prøve å snu litt på flaska 🙂

Pumpen i flasken sitter skjevt sånn at den i open modus skal komme til mest mulig drivstoff og at den i closed modus skal trekke luft. Det står hvilken retning du skal ha på den sorte toppen av pumpen.

Har du sjekket at det er dyse 37 du har montert ? Er den som gjelder for bensin.

 

Angående drivstoff så er nok primus sin PowerFuel et hakk mer effektivt å bruke men du mister ikke enormt med ytelse ved å bruke en rimeligere variant bensin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (7 timer siden):

Ut i fra videoene vil jeg vel si at den brenner nokså rent med noe røde flammetupper. Men ikke helt optimalt da, det skal jeg være enig i.

Jeg ville sjekket om du har i riktig dyse i forhold til brennstoffet, at den ikke er skadet og om det kan være noe som struper lufttilførselen. Jeg ville også prøvet alkylatbensin av et annet merke enn det du prøver nå som jeg forstår er Biltema. Røde og gule flammetupper betyr som regel at det er feil blandingsforhold mellom luft og drivstofftypen man bruker. Jo tyngre hydrokarbonkomponenter, jo mer luft trengs i forhold til strømmen av drivstoffgass. Større dyse (for eksempel dyse for gass eller at den har blitt forstørret av forsøk på rensing) gir mer drivstoff, strupet/blokkert lufttilførsel gir mindre luft. Begge deler vil gi for fet blanding og brenne urent. Tyngre hydrokarbonkomponenter (for eksempel parafin i stedet for bensin) vil gi for lite luft i forhold til drivstoff hvis man ikke bytter dyse eller tilfører mer luft og dermed gi uren forbrenning.

Grunnen til at jeg sier akkurat dette er at jeg har lest her inne av og til at noen klager over biltema sin alkylatbensin og at den brenner mindre rent enn andre. Det kan skyldes at den er mindre "finraffinert" og dermed har mer av de tyngre hydrokarbonkjedene i seg og derfor krever ei ørlite mindre dyse for å brenne helt optimalt.

Bare noen strøtanker fra meg. Verdt å prøve i hvert fall. Ellers tror jeg ikke det er noe problem å bruke den som den er ut i fra det jeg ser på videoene dine, men jeg ville kanskje ikke fyrt med den i et telt/lite rom, i hvert fall ikke uten god lufting. Uren forbrenning tenker jeg kan gi øket dannelse av karbonmonoksid (CO). Ute i fri luft ville i hvert fall ikke jeg ha betenkeligheter med å sette en kjele over omnifuelen din slik den framstår på videoen (men jeg ville prøvd å bytte drivstoff og kjøpt ei ny dyse da)

Hei, og takk for svar og info 🙂

I første video jeg postet ininnlegget mitt fyrte jeg med Coleman-bensin. Jeg byttet nå nettop til Biltema’s alkylatbensin. Og i siste video er det Biltema jeg bruker. Men tror nok heller det er den nye pumpa som gjør at jeg har fått mer guff. Eller kanskje en kombinasjon. 🤷‍♂️ 
men skal ha i minne deg du skrev om bensin 👍 Har prøvd å bytte dyse også, men ingen endring. Har skylt igjennom også. Så eneste som gjenstår nå er å gi den en skikkelig rens/rengjøring og se om det kan sitte noe smuss noe sted. 
 

Ja, jeg tør ikke å fyre med den i teltet enda, år den har såpass gul flamme. 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richard Eide skrev (5 minutter siden):

Pumpen i flasken sitter skjevt sånn at den i open modus skal komme til mest mulig drivstoff og at den i closed modus skal trekke luft. Det står hvilken retning du skal ha på den sorte toppen av pumpen.

Har du sjekket at det er dyse 37 du har montert ? Er den som gjelder for bensin.

 

Angående drivstoff så er nok primus sin PowerFuel et hakk mer effektivt å bruke men du mister ikke enormt med ytelse ved å bruke en rimeligere variant bensin.

Ja, men rart at de har sluttet å lage dem med bøyd kobberrør. Da får man jo ikke tømt flaska skikkelig. 🤔

Ja, jeg har prøvd en annen bensindyse også. Så ganske sikker på at det ikke er problemer med dysa. Mistenker egentlig pumpe(ne) eller noe som sitter fast et sted. Skal i alle fall rense/rengjøre den skikkelig! 🤞😬🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Tomine81 said:

Hei, og takk for svar og info 🙂

I første video jeg postet ininnlegget mitt fyrte jeg med Coleman-bensin. Jeg byttet nå nettop til Biltema’s alkylatbensin. Og i siste video er det Biltema jeg bruker. Men tror nok heller det er den nye pumpa som gjør at jeg har fått mer guff. Eller kanskje en kombinasjon. 🤷‍♂️ 
men skal ha i minne deg du skrev om bensin 👍 Har prøvd å bytte dyse også, men ingen endring. Har skylt igjennom også. Så eneste som gjenstår nå er å gi den en skikkelig rens/rengjøring og se om det kan sitte noe smuss noe sted. 
 

Ja, jeg tør ikke å fyre med den i teltet enda, år den har såpass gul flamme. 😬

Sjekk gjerne Primus sine videoer på YouTube angående feilsøking.

Sjekk at det kommer en jevn stråle med bensin både fra den delen av slangen du fester på brenneren og når dysen er montert. Det skal komme en liten fontene med bensin fra dysen når alt er iorden 

Hvis det renner greit ut fra slangen når du tester så er nok problemet i det filteret som sitter under der slangen fester på brenneren eller noe karbon i røret.

Skru gjerne ut spindel og sjekk at det ikke er en masse rusk der. Pirk også forsiktig med en ståltråd i røret hvis det er en del rusk og karbon på spindel. Jeg lavet en liten øgle på tuppen av ståltråd og lirket den frem og tilbake etter at hele brenneren hadde lagt i eddik noen timer. Den har funket feilfritt med bensin etter det.

Endret av Richard Eide
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richard Eide skrev (17 minutter siden):

Sjekk gjerne Primus sine videoer på YouTube angående feilsøking.

Sjekk at det kommer en jevn stråle med bensin både fra den delen av slangen du fester på brenneren og når dysen er montert. Det skal komme en liten fontene med bensin fra dysen når alt er iorden 

Hvis det renner greit ut fra slangen når du tester så er nok problemet i det filteret som sitter under der slangen fester på brenneren eller noe karbon i røret.

Skru gjerne ut spindel og sjekk at det ikke er en masse rusk der. Pirk også forsiktig med en ståltråd i røret hvis det er en del rusk og karbon på spindel. Jeg lavet en liten øgle på tuppen av ståltråd og lirket den frem og tilbake etter at hele brenneren hadde lagt i eddik noen timer. Den har funket feilfritt med bensin etter det.

👍 Ja, strålen er fin og den spyler fint igjennom. Også med dysa på. Har sjekket justeringspendelen også. Og filteret som sitter der hvor man fester slangen på brenneren fjernet jeg etter tips fra forumet her. Primus sier også nå at dette filteret kan fjernes. 
Ja, i morgen blir det full  rens/rengjøring  her! Så skal jeg prøve å stake litt igjennom røret som du sier! 👍🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Tomine81 said:

👍 Ja, strålen er fin og den spyler fint igjennom. Også med dysa på. Har sjekket justeringspendelen også. Og filteret som sitter der hvor man fester slangen på brenneren fjernet jeg etter tips fra forumet her. Primus sier også nå at dette filteret kan fjernes. 
Ja, i morgen blir det full  rens/rengjøring  her! Så skal jeg prøve å stake litt igjennom røret som du sier! 👍🙂👍

Rart at det skal være problemer ennå.

Hr du latt den stå på litt og bli varm ?

Min er en aning gul i toppen innen brenneren har blitt skikkelig varm.

Riktig måte er også å åpne ventilen på pumpen helt og justere med spindelen som er på brenneren sånn at du er sikker på at trykket er jevnt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richard Eide skrev (9 minutter siden):

Rart at det skal være problemer ennå.

Hr du latt den stå på litt og bli varm ?

Min er en aning gul i toppen innen brenneren har blitt skikkelig varm.

Riktig måte er også å åpne ventilen på pumpen helt og justere med spindelen som er på brenneren sånn at du er sikker på at trykket er jevnt 

Ja, tror egentlig jeg har gjort alt riktig. Så tror eneste som gjenstår nå er å gi den en skikkelig rens i sitronsyre, zalo og vann. 🙂 Som sagt så ble det en bedring da jeg skiftet pumpe. Men ikke 100% enda. Blir spennende å se i morgen 🙂🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomine81 skrev (1 time siden):

Hei, og takk for svar og info 🙂

I første video jeg postet ininnlegget mitt fyrte jeg med Coleman-bensin. Jeg byttet nå nettop til Biltema’s alkylatbensin. Og i siste video er det Biltema jeg bruker. Men tror nok heller det er den nye pumpa som gjør at jeg har fått mer guff. Eller kanskje en kombinasjon. 🤷‍♂️ 
men skal ha i minne deg du skrev om bensin 👍 Har prøvd å bytte dyse også, men ingen endring. Har skylt igjennom også. Så eneste som gjenstår nå er å gi den en skikkelig rens/rengjøring og se om det kan sitte noe smuss noe sted. 
 

Ja, jeg tør ikke å fyre med den i teltet enda, år den har såpass gul flamme. 😬

Jeg har vanskelig for å se at pumpa skal være årsak til røde/gule flammetupper. Jeg ser egentlig heller ingen endring med hensyn til fargen på flammene i videoene dine Flammene er fremdeles akkurat like røde/gule.  Mulig du har fått noe kraftige flammer, men egentlig synes jeg det ser ut som video nr 2  har kraftigst flammer, altså før du byttet pumpe.

Hvis det ikke er drivstoffet ville jeg tenkt på slitasje på dysa, eventuelt feil dyse (for stor åpning, 0.45, gassdysa, i stedet for 0.37, bensindysa), altså at hullet har blitt litt for stort (snakker da bare om fargen på flammene). Gule/røde flammer betyr for fet blanding (=for mye drivstoff i forhold til luft) av det drivstoffet du bruker.

Bare noen strøtanker.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richard Eide skrev (1 time siden):

Rart at det skal være problemer ennå.

Hr du latt den stå på litt og bli varm ?

Min er en aning gul i toppen innen brenneren har blitt skikkelig varm.

Riktig måte er også å åpne ventilen på pumpen helt og justere med spindelen som er på brenneren sånn at du er sikker på at trykket er jevnt 

Ja, tror egentlig jeg har gjort alt riktig. Så tror eneste som gjenstår nå er å gi den en skikkelig rens i sitronsyre, zalo og vann. 🙂 Som sagt så ble det en bedring da jeg skiftet pumpe. Men ikke 100% enda. Blir spennende å se i morgen 🙂🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update. Forvarmingsflammen slukker aldri. Som om d er en lekkasje. Jeg må presse justeringsbryteren/pendelen mot Høyre for at det skal bli helt tett. Men så vipper den liksom litt tilbake når jeg slipper, slik at åpnes litt igjen. Som om det skulle være fjøring i den.. 🤔

Endret av Tomine81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomine81 skrev (31 minutter siden):

Update. Forvarmingsflammen slukker aldri. Som om d er en lekkasje. Jeg må presse justeringsbryteren/pendelen mot Høyre for at det skal bli helt tett 🤔

 

Tror ikke det der er noen forvarmingflamme. Det er en lekk ventil. Enten er det rusk i ventilen eller så er den feil montert eller skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (57 minutter siden):

Jeg har vanskelig for å se at pumpa skal være årsak til røde/gule flammetupper. Jeg ser egentlig heller ingen endring med hensyn til fargen på flammene i videoene dine Flammene er fremdeles akkurat like røde/gule.  Mulig du har fått noe kraftige flammer, men egentlig synes jeg det ser ut som video nr 2  har kraftigst flammer, altså før du byttet pumpe.

Hvis det ikke er drivstoffet ville jeg tenkt på slitasje på dysa, eventuelt feil dyse (for stor åpning, 0.45, gassdysa, i stedet for 0.37, bensindysa), altså at hullet har blitt litt for stort (snakker da bare om fargen på flammene). Gule/røde flammer betyr for fet blanding (=for mye drivstoff i forhold til luft) av det drivstoffet du bruker.

Bare noen strøtanker.

Nei, mente den første videoen som jeg postet i innlegget. Den ligger helt øverst på side 1. Det var før jeg skiftet pumpe. Og da er det mye gulere flamme og mindre guff. Mens de to jeg postet samtidig er etter pumpeskiftet. Og da brenner den betydelig bedre. 
 

dysene er så og si ikke brukt. Og jeg bruker korrekt dyse. Har prøvd to, men ingen bedring.

postet en ny video nå. Ser ut som justeringspendelen ikke lukker seg helt uten at jeg holder den til høyre. Med en gang jeg slipper den åpner den seg igjen. Merket det fordi jeg la merke til at flammen aldri slukket ved forvarmingen. Altså, den får stadig forsynt drivstoff.

Endret av Tomine81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (5 minutter siden):

Tror ikke det der er noen forvarmingflamme. Det er en lekk ventil. Enten er det rusk i ventilen eller så er den feil montert eller skadet.

Nei, det er det jeg sier. Dette er under forvarmingen. Jeg prøvde å se om flammen til slutt ville dø ut v. forvarmingen dersom jeg ikke åpnet justeringspendelen. Og det gjorde den altså ikke. Justeringspendelen lukket altså ikke helt uten at jeg holder den HELT til Høyre. Med en gang jeg slipper den, vippet den litt tilbake og åpnet seg. Så det er ikke skikkelig tett altså. Så den får stadig tilførsel av brensel. Tenkte kanskje dette kunne være en grunn til at det ikke blir skikkelig trykk heller. Fordi det er konstant lekkasje. Men får jo sjekket om evt. rusk når jeg får rengjort den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomine81 skrev (15 minutter siden):

Og da er det mye gulere flamme og mindre guff.

Jeg er ikke helt enig i dette. Jeg mener begge er nokså like med hensyn til farge, men siden den ene flammen er mye mindre vil flammetuppene utgjøre en mye større del av den totale flammen.

Det som er poenget mitt er at gule/røde flammer er et tegn på feil blandingsforhold mellom drivstoff og luft, og da slik at det blir for mye drivstoff i forhold til luft. Siden blanding av luft og drivstoff skjer etter at drivstoffet er kommet ut av dysa er det vanskelig å se for seg at det skal kunne ha noe med pumpa å gjøre. Det kommer enten for mye drivstoff ut av dysa eller for lite luft til etter dysa. Hvis du får for lite drivstoff i forhold til luft vil du ikke få gule flammer (det kan bli så lite at  brenneren blir for kald, og da får du gule flammer, det er det du ser i den siste filmen din)

Det kan tenkes at man kan få for mye drivstoff ut av dysa hvis man pumper alt for høyt trykk i flaska da, men da er det neppe noe feil med pumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.