Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR XGK EX - Utskilt fra "Hva har du kjøpt nå!"


Anbefalte innlegg

Robinson skrev (På 31.12.2022 den 13.51):

En MSR XGK EX kom inn døren i dag på nyttårsaften. Jeg har ikke fyrt den opp og testet den enda, men har hatt ett  grundig studie av bruksanvisning. Jada, jeg vet det er en veldig lite mandig ting å gjøre, men jeg er trygg på min seksualitet😎.  Det som slo meg aller først er at dette er ett amerikansk produkt med amerikanske jurister som konsulenter når bruker manual skal lages. Manualen forteller at brenneren skal/ kan ikke under noen omstendighet/ skal aldri tennes opp innendørs eller i noen form for telt. Punktum. De kan man dø av, så det så. Hjelpe meg, sier jeg bare. 

Gratulerer med en råtass av en brenner, denne kommer til å tjene deg i mange år :) 

Hehe, leste også bruksanvisningen omhyggelig da jeg kjøpte min. Ifølge den fremstår brenneren som rene dødsfellen. Det er jo ikke måte på hva som kan føre til livstruende skade og død. Tydelig at MSR er amerikansk og opererer i det amerikanske markedet… 

Digger forøvrig lyden XGK blir så kritisert for. Lyden av jetmotor som fortærer snø… Svusj!!!!!! :D 

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

@Skaubjønn på truger Jeg har fyrt den opp nå, og merket meg fort det som enkelte her har sagt om denne brenneren: enten full gass, eller av. Som om den bare har en av og på knapp. Jeg har også merket meg kommentarer om at med litt fingersptizgefyl kan man lære seg å justere brenneren. Jeg har bare hatt den på i ett minutt eller så, så jeg  må nok bruke mer tid på den for å lære meg trikset å regulere flammen.

Endret av Robinson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (46 minutter siden):

 

@Skaubjønn på truger Jeg har fyrt den opp nå, og merket meg fort det som enkelte her har sagt om denne brenneren: enten full gass, eller av. Som om den bare har en av og på knapp. Jeg har også merket meg kommentarer om at med litt fingersptizgefyl kan man lære seg å justere brenneren. Jeg har bare hatt den på i ett minutt eller så, så jeg  må nok bruke mer tid på den for å lære meg trikset å regulere flammen.

Nå ja… Har merket meg at enkelte påstår de kan simmre med XGK og Whisperlite, men har egentlig mitt vanskelig for å tro på det. Opplever som deg at den er veldig kraftfull i bruk, men lite ømfintlig. 
Nå er akkurat det perfekt for mitt vedkommende. Jeg ønsker ikke å sitte med hanskene av å kokkelere i lang tid i minusgrader uansett. Har til nå vært brukt til snøsmelting og oppkok av vann til kaffe og real turmat. Fungerer som et olja lyn til mitt bruk. Har lest her på forumet og hørt hvor eksellent Dragonfly er av bekjente IRL. Den beskrives litt som kokkens kjøkken når det gjelder fintuning etc. Kan være verdt en investering dersom man misliker XGK.

Nå bruker jeg Whisperlite klart mest av mine to brennere, men driftssikkerheten og begrenset vedlikehold gjelder både XGK og WL. De har en innstillingsdyse mindre enn Dragonfly og er derfor mindre sensitive, men til gjengjeld betyr færre dyser mindre plunder. 

Som alltid er det hestehandel involvert når man velger utstyr…

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skaubjønn på truger Hestehandel blir det. Når jeg ville prøve denne MSR brenneren, er det fordi at ikke sjeldent bruker jeg primus  til teltvarme. Og Svea 123, som har hatt fast plass i sekken de siste årene, er ikke perfekt til det. Jeg er hele tiden redd for å brenne tanken tom ( og den er ikke stor)  og skade veken. Samme greia når det skulle stekes pannekaker til barnebarn på tur. Men nå har jeg brukt litt tid med denne MSR brenneren. Og det går an å justere intensiteten på brenneren en del. Jeg oppdaget, som andre på forumet her har tipset om, at hvis jeg ikke pumper for høy trykk på tanken kan flammene justeres minst like mye som på Sveaen. I stedet for 20-25 pump på pumpen som manualen foreslår, prøvde jeg meg med 12 pump. Og det gjorde stor forskjell. Jeg kan steke pannekaker på denne brenneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er bra det opplyses om farer ved bruk av brenner. Det får kanskje folk til å stoppe opp å tenke seg om.

Om det er en msr brenner eller annet fabrikat er de alle farlige i feil hender i feil situasjon.

Folk ser kjente friluftsmennesker fyre brenner i telt og det fremstår som helt ufarlig. For personen med årelang med erfaring er det kanskje ufarlig, men i feil hender uten erfaring kan det være en dødsfelle.

Mange tenker nok at dette skjer ikke meg, men det kan faktisk skje meg og deg. Det er noe annet å sitte opplagt i sofaen hjemme å diskutere på et forum enn å være helt utkjørt ute på tur, da er det lett å gjøre feil. 

Kullos forgiftning (flere eksempler fra media og fjellforum) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (37 minutter siden):

Folk ser kjente friluftsmennesker fyre brenner i telt og det fremstår som helt ufarlig. For personen med årelang med erfaring er det kanskje ufarlig, men i feil hender uten erfaring kan det være en dødsfelle.

Mange tenker nok at dette skjer ikke meg, men det kan faktisk skje meg og deg. Det er noe annet å sitte opplagt i sofaen hjemme å diskutere på et forum enn å være helt utkjørt ute på tur, da er det lett å gjøre feil. 

Kullos forgiftning (flere eksempler fra media og fjellforum) 

Det er farlig å fyre primus i telt. Uansett hvilke primus som brukes. Forsvaret har hatt ett antall tragedier der soldater i felt har fyrt primus (111 primuser) i telt. Likevel får de lov til det, også om natten når man sover. Men ikke uten fyringsvakt. Slik var det i alle fall i min tid. Det er mye som utgjør en risiko. Man må bare forholde seg til risikoene og gjøre rimelige tiltak for å både redusere risikoen for uhell og redusere konsekvensene hvis uhell likevel skjer.  Ellers kan jeg bare henvise til signaturen min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (3 timer siden):

Og Svea 123, som har hatt fast plass i sekken de siste årene, er ikke perfekt til det. Jeg er hele tiden redd for å brenne tanken tom ( og den er ikke stor)  og skade veken.

Veken er veldig enkel å lage ny av vanlig bomullstråd fra dagligvaren, og jeg tror du skal brenne den temmelig ofte tom før evt. veken tar skade av det, hvis det i det hele tatt er skadelig.

Jeg har bare lest påstander om at folk tror veken blir skadet av å brenne seg tom, men ingen som faktisk har opplevd dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 minutt siden):

Veken er veldig enkel å lage ny av vanlig bomullstråd fra dagligvaren, og jeg tror du skal brenne den temmelig ofte tom før evt. veken tar skade av det, hvis det i det hele tatt er skadelig.

Jeg har bare lest påstander om at folk tror veken blir skadet av å brenne seg tom, men ingen som faktisk har opplevd dette. 

Jeg tror/håper du kanskje har rett. Jeg har brent den tom selv i alle fall to ganger. En gang jeg stekte pannekaker og en gang til teltvarmen. Og det er ikke noe som tyder på at veken er skadet. Men selv om det for så vidt er greit å skifte veke på den,  jeg har gjort en gang med en Optimus 8R jeg har, så tror jeg ikke det er så enkelt å gjøre det i felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.