Gå til innhold
  • Bli medlem

Rago m/kortfell=dårlig gli?


lhaugl01

Anbefalte innlegg

Prøvde mine nyinnkjøpte åsnes Rago m kortfell denne helga. Føret var typisk blå swix, 8 minus og relativt fersk nysnø. Jeg merket ganske kjapt at skiene ikke bød på den store glien, og det var vanskelig å få til en jevn gange. Jeg hadde fellene på det første stykket, men tok dem av så fort terrenget begynte å flate ut og smørte skie istedet. det funket mye bedre!

Er kortfellene rett slett ikke egnet for slikt føre? :? Er de bedre egnet for påskeslusj og skare? Har jeg fått en ski med for feil spenn?

(noe jeg tviler på , da jeg oppga vekta mi ved kjøp)

Jeg veier 75 kg og gikk med dagstursekk. Skiene måler 200 cm og har kraftig spenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har bare nytta ein annan type kortfell i forhold til den Åsnes har, men prinsippet blir det samme.

Den er nok mest nyttig når det er vanskeleg å få smurninga til å sitte eller ved lange oppoverbakkar. Spesielt ved nullføre er det veldig kjekt å heller legge på fellane, i staden for å eksperimentere med skismurning. Også fint når ein trekk pulk under mange forhold, då trengs ofte litt betre feste.

Kortfeller som dette vil nok aldri gje samme glid som blå swix, uansett kva spenn det er på skia. Spennet er imidlertid med på å gje litt bedre glid når fellane er på. Kortfellane er nok bare eit supplement til skismurning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle andre, og hunden hans, har jeg Åsnes Rago med kortfell. Jeg er veldig fornøyd med kortfellens funksjonalitet med tung sekk eller pulk. Her holder de alt hva reklamen og ryktet lover.

Jeg har dog en mistanke om at jeg gjerne skulle hatt fellen litt kortere for å få bedre glid. Jeg kan vagt huske at noen snakket om at de hadde forkortet fellen sin for å få den til å passe bedre til sin individuelle smørelomme. Er det noen her sin har gjort dette?

Jeg er litt skeptisk siden dette er en irreversibel prosess. Om jeg begynner å klippe litt og litt, vil jeg jo bare vite hvor det er perfekt der hvor den akkurat er blitt for kort :)

Er det noen som har noen ideer til hvordan jeg kan gjøre dette uten å ødelegge fellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du forsøker å kutte fellen, må du finnen ut om fellen strekker seg lenger bakover enn smørelomma. Du kan jo stå på begge skiene på parketten hjemme og få noen til å måle lomma.

På mine ski er det vel mye spenn i bakkant av smørelomma, så det har inegn hensikt å kutte den ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kortfellene mest på vårparten. Som ved gange bortover den flate og slake Valdresflye funker de perfekt på varmere føre. Bruker selvsagt lange feller når de skikkelige bakkene begynner. Gidder ikke bruke skismøring på flatene, for det går utover fellenes evne til å feste seg til skiene. Jeg er ikke for stødig på vanlige fjellski i brattere nedoverbakker, så jeg bruker å sette på kortfellene på toppen slik at jeg får en mer kontroll over farten nedover. Når jeg ikke bruker kortfellene på turen, er det fint å "parkere" dem på oversiden forran bindingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.