Gå til innhold
  • Bli medlem

Solo vintertelt m/ hund


jevne

Anbefalte innlegg

Jeg er en del på vintertur, men dette foregår alltid med makker. Da er 4GT perfekt som tomannstelt, med rikelig med plass. 

Jeg har også en Hvit Gjeterhund hann (schäferrase) på nesten 50 kg. I vinter er han endelig to år, og jeg tenkte så smått å se hvordan trekkapasiteten hans er. I den forbindelse blir det også mer og mer aktuelt å dra på solotur vinterstid. 

Det er da spørsmålet rundt nytt telt melder seg. På tomannstur med hund er det naturlig å plassere den firbente på liggeunderlag i det lille forteltet. Da har han OK med plass, samtidig som han har ly for naturkreftene. Samtidig unngår jeg risikoen med hans store kropp baksende rundt i hovedteltet. 

På solotur er derimot 4GT altfor stort, og mye telt å sette opp alene. 

Jeg vurderer både Keron 3GT, Kaitum eller Nammatj. 

Nammatj frister, men da står jeg plutselig i situasjonen at jeg _MÅ_ ha hunden i hovedrommet. 

Erfaringen med hund vinterstid begrenser seg til et par netter i telt, og jeg må si at det å ha en våt / fuktig hund som rister seg om morgenen i et lite telt, ikke akkurat frister til gjentagelse. Spesielt ikke med tanke på om man skulle vært mange døgn ute. 

Ser frem til å høre noen veloverveide tanker fra noen av dere 🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en irsksetter som fyller to i februar. Han har vært med på teltturer helt siden jeg fikk han. I vinter var han med på alle turene unntatt en da det var meldt veldig kaldt.

I teltet er det regler så han finner roen med engang han kommer inn dit. Der har han eget liggeunderlag og jervehi.

Dette er heller ingen polarhund så han klabber og drar snø, men det begrenses med bruk av dekken, kondomdress og potesokker. Jeg har benyttet forskjellige dekken, et for aktivitet og et som brukes innendørs. Mesteparten av snøen kan fjernes i yttertelet før jeg slipper han inn.

Vi bruker et spitsbergen x-trem og er ofte alene men det hender en kompis slår følge i ny og ne. Men vi har alltid hunden i innerteltet.

 

IMG_20220413_194653_946.thumb.jpg.c423b03ef6c733f173d22f292469851b.jpgIMG_20220227_201830_302.thumb.jpg.c468a89045011ce7a25c1cd540e3168e.jpg

Endret av Faun
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjøter (ja han er blanding) er på ca 30kg og bor alltid inne i teltet med meg. Vi bruker stort sett Spitsbergen pro (grønt). Genialt med to innganger slikl at jeg bare trenger å strekke på armen for å åpne opp til han så han får gjort sitt fornødne på kvelden og morran.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.