Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia gelebrenner


Nils Einar Ljosland

Anbefalte innlegg

Har gelekopp til Trangia. Lurer litt på hva slags gele den egentlig er laget for. Prøvde med håndrensegele med 80% sprit. Satte koppen i en Mini Trangia.

Det brant friskt, flammene skjøt opp på sidene av gryta. Det gikk greit, men dette er jo helt uaktuelt å bruke når det er skogbrannfare eller for den saks skyld inne i telt. 

Er nysgjerrig på om det finnes andre typer gele på markedet. Tidligere solgte noen norske forhandlere "Utility Flame" gele. Fikk ikke prøvd den, men jeg innbiller meg at den skulle avgi mer varme enn sprit.

Finnes det en gele som varmer bra, og brenner forholdsvis kontrollert? Ikke nødvendigvis alkoholbasert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Annonse
Nils Einar Ljosland skrev (På 26.9.2022 den 21.15):

Har gelekopp til Trangia. Lurer litt på hva slags gele den egentlig er laget for

Finnes ulike typer gel i salg, har ikke oversikt. Selv bruker jeg (av og til) Esbit tabletter, se for eks .

Edit: Ser nå at det er gammel tråd vi svarer på, og at samme spørsmål  ble postet i en annen tråd litt senere, se: 53621-tanker-om-brenngele/

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet produktene til bcb inngående over lang tid, og de fungerer utmerket, men det krever vilje til endre egne rutiner og selvfølgelig øve før det tas i bruk. Fordelen med geleen til bcb er at den ikke utløser giftige gasser ved forbrenning, i motsetning til Esbit tabletter og tilsvarende. Når det er sagt så bruker jeg pr. i dag varierte brennersystemer gjennom året, både gass, rødsprit, bensin osv.

Det som utløste behovet for alternativ koke mulighet i 2021 var at sjøfly transporten ikke godtok gassbokser eller flytende drivstoff, annet enn bensin fra tanken på flyet etter landing. Det var da uaktuelt å fyre med bensin den sommeren. bcb geleen fungerte som sagt utmerket på denne treukers turen, inne i forteltet som ute. Brukte da en modifisert skål med ala bunnen på en brusboks med små huller øverst langs kanten hele veien rundt. Den "fokuserte" flammen litt bedre enn ei bred skål jeg hadde. Fyrte også opp i en liten titanium kvistbrenner, på den måten fikk jeg mer kontroll ved at veggene skjermet for flammene. Har også fyrt med bcb sin egen brenner-stand, null problem.

+ Ikke giftig.

+ Enkel i bruk.

+ Lovlig å ha med i innsjekket bagasje.

+ Fungerer også som antibac.

- Lengre koketid (ikke relevant for meg).

- Mindre "bang for the bucks".

- Krever øving på bruk (som alt annet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.