Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur i Iran!


Anbefalte innlegg

Heihei!

:wink:

Har tenkt en del på å prøve å bestige en topp som blir noe over de norske toppene da det gjelder høyde.

Hørt noe om en fjelltopp i Iran som heter Damavand. Skal i utgangspunktet være en veldig grei topp med tanke på at høyden er over 5700 meter. Lest en god del om den, men skulle gjerne visst mer:)

Er det noen som har vært der? Eventuelt har noen råd, tips eller kommentarer om turen?

Håper på masse respons! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tenkt på Damavand et par år nå men alltid noe som kommer i veien, mest sannsynlig blir det en vinterbestigning på nyåret neste år. Jeg har et par lokale kontakter der ned, jeg kan sende deg en PM med adressene til disse om noen dager (reiser til Rjukan nå).

http://www.summitpost.org/mountain/rock/150400/damavand.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den også på må-gjøre-listen. :?: Såvidt jeg har skjønt er dette en nokså ukomplisert fjell, det er betydelig info om fjellet på nettet, det er forholdsvis trygt å reise i Iran (i motsetning til nabolandene) og en god del infrastruktur i tilknytning til fjellet. Med andre ord nokså forutsigbart og greit for å være en 5k i Sentralasia, selvom været er sikkert et problem.

Vil anbefale at du gjør et søk på http://www.ukclimbing.com/forums/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge hatt lyst på en tur dit. Drømmer om å bestige fjellet fra noen muh(Kaspiske hav), og eventuelt benytte sykkel de første milene. Men mr Bush har jo lyst til å leke krig der også, så jeg kvier meg litt for å besøke landet. Ikke det enkleste landet å reise til for damer, om man ikke synes det er greit å gå fjelltur i burka :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge hatt lyst på en tur dit. Drømmer om å bestige fjellet fra noen muh(Kaspiske hav), og eventuelt benytte sykkel de første milene. Men mr Bush har jo lyst til å leke krig der også, så jeg kvier meg litt for å besøke landet. Ikke det enkleste landet å reise til for damer, om man ikke synes det er greit å gå fjelltur i burka :D

Tror nok man som turist slipper burka'n i Iran. 8)

Dette med Bush er egentlig en viktig grunn til å dra dit nå. Vi vet ikke hvor lenge det vil være såpass lett å reise dit som i dag. Noe av det samme gjelder for den nordlige delen av Afghanistan. Det er mulig å dra dit nå, men man vet aldri hva som skjer i fremtiden.

Å bestige fjellet fra havnivået er selvfølgelig måten å gjøre det på, selv om enkelte her på FF mener at man da ikke lenger er på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.