Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips og triks for knirkende kropp på tur og i leir


Mærtha

Anbefalte innlegg

Litt mindre luft i Exped underlaget gjør underverker.

stol type helinox fungerer utmerket. Jeg har xl versjonen og den gir litt bedre støtte. På sist tur oppdaget jeg at en av stengene i stolen hadde fått en bøy. Det tar jeg som et tegn på at jeg har blitt tyngre og kanskje må komme meg mer på tur. Å være litt tyngre hjelper ikke på en allerede knirkende kropp.

 

tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hammer skrev (10 timer siden):

Av alle triks, så er det kun styrketrening som virkelig har løst problemet her i gården. Er det perioder uten styrketrening er jeg tilbake til vond kropp. 

Ikke noe fan av styrketrening, så dørstokkmila er lang til tider. Med andre ord, så har jeg kjent forskjellen mellom trent og utrent litt for ofte 😅

Ja, styrke og beveglighet. Begge deler kan trenes hjemme. Det er bare å finne seg noen øvelser man synes fungerer og lage seg et lite program. Masse tips å finne på Youtube med et enkelt søk på "styrketrening", f.eks.

Han her har samlet øvelser mot "vondter" etter tema, typisk øvelser for nakke/skuldre, knær eller hofter etc. Jeg har plukket meg noen jeg kjenner tar tak der jeg har plager. Funker bra - så lenge jeg er flink. Om jeg kutter ut øvelsene et par-tre uker kommer vondtene krypende tilbake.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
zimwalker skrev (På 22.8.2022 den 19.30):

Ser at den siterte teksten fra ditt innlegg forsvant, så her er den innredigert, zimwalker:

Når jeg ikke har med Chair One har jeg heller med en enkel camping stol/krakk av merket Eagle Products ( 249 hos Magasinet. no nå). Ikke noe ryggstøtte der, men jeg syns det er behagelig/gir god hvile også når jeg med den kan sitte i tilnærmet normal høyde og kan strekke bena frem eller til siden.  Vekten er oppgitt til 550g. Selv har jeg klippet bort det imiterte saueskinnet på setet slikt det bare er nettingsetet igjen, og uten det og transporttrekket veier den ca 400g. Bruker å feste den på utsiden av sekken, på siden under sidelommen. "Sauseskinnet" fjernet jeg fordi da kan jeg bruke stolen også om det regner litt.  Dessuten brukte det lang tid på å tørke, så bort med det.

 

———————————————————

Hei!

Har nå kjøpt stolen du nevner her, og den virker absolutt behagelig. Uten trekket, men med teddystoff og bærereim, veier den ca 500g. Hvordan gikk du frem for å fjerne teddystoffet? Sprettet opp sømmen på kantbåndet og sydde på nytt, eller bare lot det stå til og klipte inntil sømmen? Ser for øvrig at det er tett stoff og ikke netting i setet på min stol, mulig de har endret oppbygningen litt. Har du fjernet bærereima også? Ser ikke helt behovet for den, men det er vel ikke sikkert at den veier så mye heller. 😊

Endret av Mærtha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mærtha skrev (På 22.8.2022 den 17.44):

Og han virkelig _hater_ pasta. 

Kokt loff er ikke for alle!

 

Til transportetapper kan jo packraft/ kano gjøre det litt mer trivelig lett. Kan leies enkelte steder, robåt og. Og nærhet til vann blir fort til adspredelse for barn

Endret av Myriameter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mærtha skrev (På 8.2.2023 den 13.53):

Hei!

Har nå kjøpt stolen du nevner her, og den virker absolutt behagelig. Uten trekket, men med teddystoff og bærereim, veier den ca 500g. Hvordan gikk du frem for å fjerne teddystoffet? Sprettet opp sømmen på kantbåndet og sydde på nytt, eller bare lot det stå til og klipte inntil sømmen? Ser for øvrig at det er tett stoff og ikke netting i setet på min stol, mulig de har endret oppbygningen litt. Har du fjernet bærereima også? Ser ikke helt behovet for den, men det er vel ikke sikkert at den veier så mye heller. 😊

Så ikke innlegget ditt før nå. Jeg klippet inntil sømmen. Tok ikke sjansen på å sprette sømmen, ville ikke skap merarbeid på den måten. Er lenge siden jeg gjorde det, men tror jeg brukte litt saks og litt tapetkniv. Er bare en tynn stripe med hvitt stoff igjen helt inne med sømmen rundt kantene. Ja, setet hos meg er av tett stoff det også, husket litt feil i farten da jeg skrev. Den har derimot netting i trugen som går mellom stolbena. Var den trugen jeg så for mitt indre øye da jeg skrev.  Har sett tilsvarende tur-krakk i billigmerket Campz, uten slikt for på setet, men den veier ca 950g, altså nær dobbelte av den fra Eagle Products. Og den kommer uten slik "truge" som Eagle stolen har - og trugen er jo en fordel å ha da stolbena da ikke så lett synker ned - enten der er på snø eller myk mark/jord.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (18 timer siden):

Så ikke innlegget ditt før nå. Jeg klippet inntil sømmen. Tok ikke sjansen på å sprette sømmen, ville ikke skap merarbeid på den måten. Er lenge siden jeg gjorde det, men tror jeg brukte litt saks og litt tapetkniv. Er bare en tynn stripe med hvitt stoff igjen helt inne med sømmen rundt kantene. Ja, setet hos meg er av tett stoff det også, husket litt feil i farten da jeg skrev. Den har derimot netting i trugen som går mellom stolbena. Var den trugen jeg så for mitt indre øye da jeg skrev.  Har sett tilsvarende tur-krakk i billigmerket Campz, uten slikt for på setet, men den veier ca 950g, altså nær dobbelte av den fra Eagle Products. Og den kommer uten slik "truge" som Eagle stolen har - og trugen er jo en fordel å ha da stolbena da ikke så lett synker ned - enten der er på snø eller myk mark/jord.

Takk for svar! Jeg er ennå litt på vurderingsstadiet om jeg skal klippe eller ikke, for det teddystoffet er jo så mykt og deilig å sitte på… Men med tanke på at det nok blir både tungt og lite deilig når det er vått, så tror jeg det ryker. Sparer jo litt på tørrvekta da også.

Ellers så må jeg si at jeg er imponert over hvor god den lille, søte krakken er å sitte på. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.