Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske i sjø - Tid på dagen vs. flo/ fjære


123ABC

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er litt forvirret på noen råd jeg har fått angående fisking i sjø.

 

Noen sier at man bør fiske enten når det når det er full fjære og sjøen er i ferd med å snu, samt når det er flo og sjøen er i ferd med å snu. Andre sier at halvveis flo på vei mot flo er en sikker vinner.

Hva er riktig?

 

Noe annet jeg har hørt, som erfaringsmessig ser ut til å stemme er at man bør fiske enten morgen eller kveld på sommerhalvåret, og at man fint kan fiske gjennom hele dagen på vinterhalvåret.

Noen kommentarer til dette?

 

Nå stemmer ikke alltid flo/fjære overens med tid på døgnet. Dvs. at om man for eksempel skal ut å fiske på kvelden, så er ikke floa nødvendigvis på det stadiet som man skulle ønske.

Hva er viktigst, flo/ fjære eller tid på dagen?

 

Jeg fisker forresten etter mye forskjellig, Torsk, Lyr, Hyse, Sei ++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

sei har jeg alltid fisket på flo eller fjære. Den går i stim og følger åtet. Torsk stort sett på bunnen uavhengig av flo og fjære. Lyren jakter tangbeltet og den tror jeg heller ikke er så nøye på flo og fjære.

tore

Endret av torese
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
torese skrev (På 29.7.2022 den 16.07):

Hei,

sei har jeg alltid fisket på flo eller fjære. Den går i stim og følger åtet. Torsk stort sett på bunnen uavhengig av flo og fjære. Lyren jakter tangbeltet og den tror jeg heller ikke er så nøye på flo og fjære.

tore

Hei.

Takk for svar. Har du også en formening rundt dette med tid på døgnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette avhenger helt av hva og hvor du fisker.

Jeg fisker i all hovedsak sjøørret i sjøen. Min erfaring er at enkelte plasser er best på flo, andre på fjære. Fisker som regel bedre når det flør, og dårligere når det ebber. Har erfart at sjøørreten at disse forholdene påvirker mer her nord, enn feks i Oslofjorden (bodde fem år på Ås).

Optimale sjøørretforhold på "mine" godplasser er når det snur fra fjære, og begynner å flør, i skumringen. Da får jeg sjøørret, nesten garantert. 

 

Når det gjelder annet fiske, så er det mest for kos sammen med familie, og da er det egentlig ikke så nøye. Men prøver å unngå å fiske på plasser som er tungfisket ved flo eller fjære. 

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, 

Er ikke så nøye med tidspunkt på døgnet lengre. Er blitt så gammel at jeg fisker når det passer meg. Turen er blitt like viktig som selve fiskingen. Får jeg mindre fisk nå enn før? Det tror jeg ikke men jeg har det mye hyggeligere på tur. Men det har overasket meg at jeg nå kan få fisk til tider og vær jeg aldri før ville fisket. Har både fått laks, ørret og røye i streikende sol midt på dagen. Men om man ikke har snøret i vannet får man ingenting. Det er en god regel. Biter ikke fisken kan man trene på å kaste. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våt erfaring: vi får ALLTID mer fisk under dårlige forhold på sjøen enn hjemme i sofaen...

 

Vår erfaring er også at noen plasser er bedre på stigende wnn synkende og sendte plasser er det omvendt. Noen er endog best på strømstille ifm overgang mellom flo og fjære....

Dette gjelder faktisk de fleste fiskeslag vi fisker etter. Kveite fisker vi best når det er god strøm/drift med metodene vi bruker. Men jeg har 2 plasser vi merkelig nok har fått klart best ved strømstille. 

 

Det beste er å lære fiskeplassene sine å kjenne, men det er likevel avvik fra dette slik som at man kan få bra med fisk selv på "bra forhold" eller man kan ha dager som et helt døde selv om forholdene skulle være optimale...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.