Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS som skrur seg av


Anbefalte innlegg

Mulig jeg har lufta dette her før, husker ikke.

Min GPS-historie starta i 2012. Kjøpte en GPSmap 62. Den gjorde jobben sin, og alt vel. I 2017, fikk jeg lyst til å oppgradere litt, og kjøpte en 64. (litt raskere, og det fulgte med noe kart, så man kunne bruke den i f.eks i Sverige (til en viss grad)... (har kart på SD-kort selvsagt). 

Den hadde en lei tendens til å plutselig skru seg av... fulle oppladbare batterier, nye vanlig batterier, riktig innstillinger.... men skrudde seg av. Reklamerte, fikk ny, samme der. Hevet kjøp,.

Så ble det en 64s... samme der, etter tredjegangs reklamasjon, hevet jeg kjøpet og kjøpte en Oregon 700.... den var det ikke noe problem med. 

Etter noen år, ville jeg ha en 66s. Siden den det er greit med knapper når man bruker hansker. Ha Oregon til sykling og 66 til andre turer. Og den.... samme opplegg. Skrur seg av uten noen grunn. 

I alle tilfeller med 64, 64s og 66s, kunne den funke fint på 2-3 turer, for så å skru seg av 4-5 ganger på en tur... og så funke igjen på noen turer. 

Opplever nå at også Oregon gjør det samme... (på 1 av 20 turer kanskje).... kan like gjerne skje med fulle batterier som halvfulle. 

Jeg er "psykisk avhengig" av å tracke alt jeg gjør (3-7 turer i uka i drøye 10 år.... du skal se BaseCampen min 🤪....)... så jeg tar ved jevne mellomrom og trykker på knappen, for å høre et pip for å få bekreftet at det er på. 

 

I alle sakene med reklamasjon, virket det ikke som hverken Garmin, Fjellsport, XXL eller G-sport kunne forkalre, eller hadde vært borti det. 

 

Andre som har opplevd at de skrur seg av uten at det skulle være grunn til det? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var borte i at det skjedde med ett topo-premium-kart når jeg traff helt spesifikke steder. Det skjedde hver gang jeg gikk akkurat der. Husker ikke om jeg måtte ha ei rute over disse stedene eller om det var nok at jeg bare fikk det med GPSen på. Det var en Montana 500-serien og et tidlig topo-premium (Oslo).

Sitter på på Buvasskoia og koser meg. Skal over Storrustefjell i morgen. Jeg går den såkalte Vassfarstien + en ekstra etappe til Røggjen i enden. Jeg bruker Montana 680 helt problemfritt hver eneste dag.

😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Skogens Stønn skrev (På 18.7.2022 den 18.52):

Jeg var borte i at det skjedde med ett topo-premium-kart når jeg traff helt spesifikke steder. Det skjedde hver gang jeg gikk akkurat der. Husker ikke om jeg måtte ha ei rute over disse stedene eller om det var nok at jeg bare fikk det med GPSen på. Det var en Montana 500-serien og et tidlig topo-premium (Oslo).

Sitter på på Buvasskoia og koser meg. Skal over Storrustefjell i morgen. Jeg går den såkalte Vassfarstien + en ekstra etappe til Røggjen i enden. Jeg bruker Montana 680 helt problemfritt hver eneste dag.

😉

En av disse jeg hadde.. skrudde seg ALLTID av i løypenettet på Rustadsaga..Kunne gå en time eller to før og etter, men i "spagettien" der.. ble den avskrudd. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

asghegg skrev (På 18.7.2022 den 17.58):

Synes det høres ut som det er dårlig kontakt mellom batteriene. Hvis du sykler på landevei så skal vel ikke det være et problem.
Batterisparefunksjon, men da skal jo skjermen alltid slå seg av.

 

Den brukes til alle slags turer... Den første 64s jeg kjøpte.. skrudde seg av 4 ganger på et strekke på under en mil,  på en landeveistur. 

Og batteriene siter jo tight. 

Jeg må bare være flink til å klikke på sideknappen med jevne mellomrom. 

GPS brukes i all hovedsak for å tracke hvor jeg har vært, så jeg kan fylle på arkivet mitt... og den er jo gull verdt når man skal komme seg off-piste over lengre avstander.. når kartet ikke er detaljert nok.

Kjører IKEA oppladbare... nummerert som par... og sirkulerer.. Har alltid med to sett ekstra (selv på en to-timers etter jobb).. tilfelle ett av parene har funnet ut de ikke vil være fulladet like vel.. (på en langtur som nå i helga.. tre netter).. har jeg med alle 7 parene... veier litt... men nåde om jeg ikke får tracka alt.🤓

(Men jeg vet jo alltid hvor jeg har vært.. så er jo bare å redigere sporet i etterkant. (det må jo også gjøres i de tilfeller hvor sporet er lagt 30 m utafor veien jeg har sykla... den er som regel ganske nøyaktig.. men jeg har sykla på mange vann i.h.t GPSen... men turen er ikke over før sporet er korrekt arkivert) 

 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (25 minutter siden):

Den brukes til alle slags turer... Den første 64s jeg kjøpte.. skrudde seg av 4 ganger på et strekke på under en mil,  på en landeveistur. 

Og batteriene siter jo tight. 

Jeg må bare være flink til å klikke på sideknappen med jevne mellomrom. 

GPS brukes i all hovedsak for å tracke hvor jeg har vært, så jeg kan fylle på arkivet mitt... og den er jo gull verdt når man skal komme seg off-piste over lengre avstander.. når kartet ikke er detaljert nok.

Kjører IKEA oppladbare... nummerert som par... og sirkulerer.. Har alltid med to sett ekstra (selv på en to-timers etter jobb).. tilfelle ett av parene har funnet ut de ikke vil være fulladet like vel.. (på en langtur som nå i helga.. tre netter).. har jeg med alle 7 parene... veier litt... men nåde om jeg ikke får tracka alt.🤓

(Men jeg vet jo alltid hvor jeg har vært.. så er jo bare å redigere sporet i etterkant. (det må jo også gjøres i de tilfeller hvor sporet er lagt 30 m utafor veien jeg har sykla... den er som regel ganske nøyaktig.. men jeg har sykla på mange vann i.h.t GPSen... men turen er ikke over før sporet er korrekt arkivert) 

 

Har du prøvd å bytte til et annet kart, for eksempel frikart.no-kartet for Garmin for å se om GPSen slutter å slå seg av? Du kan jo også prøve å bare deaktivere alle kartene og kjøre uten kart for å teste akkurat dette. Du trenger så vidt jeg vet ikke ha kart aktivert bare for å logge turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (12 minutter siden):

Har du prøvd å bytte til et annet kart, for eksempel frikart.no-kartet for Garmin for å se om GPSen slutter å slå seg av? Du kan jo også prøve å bare deaktivere alle kartene og kjøre uten kart for å teste akkurat dette. Du trenger så vidt jeg vet ikke ha kart aktivert bare for å logge turen.

Ikke prøvd frikart. 

Men er jo rart at SD-kortet skal gjøre at den skrur seg av sånn med ujevne mellomrom. 

Vet at jeg ikke trenger kart for å tracke... kan jo teste ut på turen nå å se.... greit tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (2 timer siden):

Ikke prøvd frikart. 

Men er jo rart at SD-kortet skal gjøre at den skrur seg av sånn med ujevne mellomrom. 

Vet at jeg ikke trenger kart for å tracke... kan jo teste ut på turen nå å se.... greit tips. 

Jeg tror ikke det er SD-kortet, men selve kartet som har en eller annen snodighet eller feil som får GPSen til å trippe når den prøver å lese det. Det er i så fall det jeg vil kalle en programmvarefeil i GPSen. Den bør ikke slå seg av bare fordi det er noe tull i kartet. Jeg har brukt mange forskjellige kart på SD-kort uten at det har skjedd noe. Det var bare dette ene kartet når jeg beveget meg på noen svært få steder. Det skjedde konsekvent. Jeg fant disse stedene ved å sjekke loggen etterpå husker jeg. Jeg så da hvor GPSen hadde sluttet å logge. Så dro jeg dit gang på gang og det samme skjedde hver gang. Men altså kun når dette ene kartet var aktivert.

Endret av Skogens Stønn
skirveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.