GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Jeg kom til ulykkesstedet like etter det hadde skjedd, det var ikke noe vakkert syn. Ufattelig trist, og et stort tap for Valdres. Slike ulykker er naturligvis tragiske samme hvor de skjer, men det merkes ekstra hardt nÄr det rammer smÄ bygdesamfunn som dette. Hvil i fred, begge to! Og la oss hÄpe det gÄr bra med de skadde.

Det er forĂžvrig en venn av de som har laget en minneside.

Skrevet

Det er er pussig, men slike ulykker skjer med med ganske jevnlig syklus her i Valdres. Det er som oftest de unge og mindre erfarne som forulykker. Begynner Ä bli mange unge en kan krysse ut av skolekatalagene her i distriktet bare pÄ de 10 siste Ära. Det merkelige er at sjÄfÞrene som regel klarer seg. Tenke seg de store psykiske belastningene det mÄ vÊre for de pÄrÞrende, de overlevende fra ulykken, og da spesielt kanskje for sjÄfÞrene fra begge kjÞretÞy. Det er selvsagt like tragisk hver gang noe slikt skjer.

Skrevet

Nei salt vil vi ikke ha i Valdres. Statistikken viser at trafikken mellom Valdres og Hallingdal er ganske likt stor. I Hallingdal saltes det og i Valdres stort sett ikke, det er ikke flere ulykker i Valdres av den grunn. Det kan virke som en del stoler litt for mye pÄ saltinga og trÄr litt ekstra pÄ gassen. En annen stygg sak som blir stadig mer aktuell rundt om i Norge, er at saltet (som foresten inneholder cyanid for at det ikke skal klumpe seg) forurenser grunnvannskildene som ligger nedenfor hovedveiene. I hallingdal er dette blitt tilfelle oppover hele dalen. Salt er noe svineri nÄr det setter seg i dekkene, og nÄr man fÞrst kommer pÄ skikkelig kald is blir det desto glattere. Jeg kjÞrer mye bil, og det er helt klart et mer stabilt vinterklima i Valdres enn lengre Þst. Det er jo skikkelig kaldt snÞfÞre som er tingen. Dette har de ikke forstÄtt mange plasser og de salter pÄ snÞ slik at det bare blir sÞrpa (lokalbefolkningen i Hallingdal har vÊrt forbanna pÄ dette i flere Är). Stort sett alle ulykkene vi har hatt i valdres med unge folk har hatt bakgrunn i hÞy fart og lite kjÞreerfaring samt kjÞring med biler av svÊrt dÄrlig forfatning og kjÞring i alkoholpÄvirket tillstand. Om noe av dette var tilfellet i denne ulykken skal ikke jeg spekulere i, men denne ulykken kunne helt klart vÊrt unngÄtt med bedre vei og litt grusing pÄ det aktuelle stedet. Varmgrus er en godt utprÞvd metode som funker godt pÄ is i veibane, men har til gode Ä se disse strÞmaskinene i Valdres.

Vi har jo hatt en del ulykker med godt voksne yrkesjÄfÞrer ogsÄ. Veiene er jo rett og slett for smale flere steder. Jeg har selv vÊrt vitne til trailere som gÄr rett i grÞfta nÄr de mÞter tilsvarende transport. Med 1,5 billioner+ pÄ konto skulle man tro at dette skulle vÊrt unÞdvendig. Det gÄr tross alt en god del tungtransport gjennom Valdres pÄ vinterstid.

Skrevet

Faren til en jeg kjenner omkom i Begnadalen som fÞlge av glatt vei. I romjulen kjÞrte 40 biler av veien der i lÞpet av én dag. Bare flaks at ingen omkom. SelvfÞlgelig mÄ myndighetene ta ansvar og salte vÄre hovedveier. Alt annet er indirekte drap.

Skrevet

Hvis en kjÞrer fra et saltet omrÄde til et usaltet omrÄde blir veigrepet dÄrligere. Hadde forresten vÊrt interessant Ä sett statistikk pÄ andel biler med piggfrie dekk som er involvert i slike ulykker, jeg tror at Þkt fokus pÄ miljÞ har en stygg bakside her. For en 5-6 Är siden kjÞpte jeg en bruktbil hvor det fulgte med nesten ubrukte, piggfrie dekk. Makan til kjÞyse pÄ is har jeg ikke vÊrt bort i, stopp 4000 ble rekvirert umiddelbart, og bilen ble en helt annen.

Fungerer forresten salt nÄr temperaturen synker ned pÄ en 20-30-40 kalde?

Skrevet
Hvis en kjÞrer fra et saltet omrÄde til et usaltet omrÄde blir veigrepet dÄrligere. Hadde forresten vÊrt interessant Ä sett statistikk pÄ andel biler med piggfrie dekk som er involvert i slike ulykker, jeg tror at Þkt fokus pÄ miljÞ har en stygg bakside her.

Et kjapt sÞk pÄ google gav disse svarene.

http://www.luftkvalitet.info/data/reports/Du%20b%C3%B8r%20velge%20piggfrie%20vinterdekk%20om%20du%20kan1.pdf

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article301179.ece

Har hÞrt om lignende resulat flere ganger. Det meste har med kjÞremÞnster Ä gjÞre. NÄr svingene blir brukt til akselrasjon og nedbremsing er sjansen mye stÞrre for at det gÄr galt. Stress er helt sikkert den stÞrste grunnen til trafikkulykker.

Helt enig i at salt er noe dritt. Burde vĂŠrt brukt i langt mindre grad.

Skrevet
Helt enig i at salt er noe dritt. Burde vĂŠrt brukt i langt mindre grad.

Saltet gir ihvertfall penger i kassa for spyleveskeprodusentene! KjĂžrer mellom Drammen og Oslo hver dag, og fĂžler at en 4-liters kanne ikke holder fryktelig lenge.

Og, nÄr det gjelder pigg eller ikke, er det veldig kjekt Ä kjÞre piggfritt i og mellom disse 2 byene. Bortsett fra idag :wink: , hvor det regner etter en natt med minusgrader. Greit pÄ hovedveiene, men smÄveiene ... :?

Skrevet
Faren til en jeg kjenner omkom i Begnadalen som fÞlge av glatt vei. I romjulen kjÞrte 40 biler av veien der i lÞpet av én dag. Bare flaks at ingen omkom. SelvfÞlgelig mÄ myndighetene ta ansvar og salte vÄre hovedveier. Alt annet er indirekte drap.

Dama mi var og av veien denne dagen. Dette var i Aurdal hvor det snÞdde mye og var utrolig glatt. Lavere nede i Begnadalen var jo situasjonen en helt annen med regn som fryste pÄ. Dette er etter det jeg vet det eneste stedet i Valdres det i blant saltes. Og salte pÄ snÞfÞret hÞyere oppe ville hatt en elendig effekt. Hadde de giddet Ä brÞyte veien og slengt pÄ grus hadde jo det vÊrt fint. I begnadalen var det sÄ glatt is at jeg vil tro at finere strÞsand ville vÊrt den lÞsningen som ville fungert kjappest. Salt ville sikkert og fungert, men det var ganske akkutte og kaotiske tilstander den dagen. Uansett lÞsning, hvor faen var vegvesnet?

NÄr det gjelder piggfire dekk sÄ synes jeg dette fungerer aldeles utmerket. Kommer aldri til Ä kjÞpe noe annet sÄ lenge jeg bor i Valdres. PÄ snÞ biter det jo som bare det, og ofte bedre enn piggdekk pÄ grunn av den utrolig myke konsistensen pÄ gummien. Eneste gangen jeg har hatt problemer med piggfritt var da jeg bodde en vinter pÄ Lillehammer. Her var det mer mildvÊr og mye bratte og isete bygater. SÄ jeg tror at det er i byene/ lavere liggende strÞk piggdekkene faktisk fungerer best. Det hender det er isite spor pÄ hovedvegene nÄr jeg kjÞrer med piggfritt, men fikk raskt en vane med Ä kjÞre "mykere" Jevnere innbremsing i svinger og jevnere og tidligere innbremsing i kryss.

Skrevet
Slike ulykker gjer det jo naturleg Ä tenke pÄ korleis ein sjÞlv kjem seg til og frÄ fjellheimen. Kom til Ä tenke pÄ ein trÄd i fjor om det upraktiske med fartsgrenser nÄr ein skal til fjells.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=4815

Ja det var en festlig trÄd. Er til dels enig med Tom i denne trÄden. At noen er tryggere bak rattet selv om de trÄkker litt mer pÄ enn andre. Det er mye farlige sinker i trafikken ogsÄ.

Skrevet

Piggfrie dekk skal takke piggdekkene for at de ikke er fullstendig hÄplÞse pÄ is. Piggdekkene rusker opp i den glatte isen, uten denne friksjonsmuligheten hadde det mildt sagt blitt kjelke. Hvis ALLE kjÞrte piggfritt hadde det blitt katastrofe pÄ de steder det er ofte is. Piggdekk = bedre friksjon, kortere bremselengde, bedre veigrep og dermed lavere risiko for Ä skade andre i trafikken. Som en ekstrabonus tar jeg med at jeg som piggdekkbruker gjÞr piggfrie dekk bedre enn hva de egentlig er... :wink:

Skrevet
Piggfrie dekk skal takke piggdekkene for at de ikke er fullstendig hÄplÞse pÄ is. Piggdekkene rusker opp i den glatte isen, uten denne friksjonsmuligheten hadde det mildt sagt blitt kjelke. Hvis ALLE kjÞrte piggfritt hadde det blitt katastrofe pÄ de steder det er ofte is. Piggdekk = bedre friksjon, kortere bremselengde, bedre veigrep og dermed lavere risiko for Ä skade andre i trafikken. Som en ekstrabonus tar jeg med at jeg som piggdekkbruker gjÞr piggfrie dekk bedre enn hva de egentlig er... :wink:

Og sÄ lager de dype spor i veien som sÞrger for vannplaning nÄr det regner. :P Sporene er noen steder sÄ dype at det er lett Ä fÄ sleng pÄ bilen hvis du mÄ ut av sporet.

Skrevet
Hvis en kjÞrer fra et saltet omrÄde til et usaltet omrÄde blir veigrepet dÄrligere. Hadde forresten vÊrt interessant Ä sett statistikk pÄ andel biler med piggfrie dekk som er involvert i slike ulykker, jeg tror at Þkt fokus pÄ miljÞ har en stygg bakside her. For en 5-6 Är siden kjÞpte jeg en bruktbil hvor det fulgte med nesten ubrukte, piggfrie dekk. Makan til kjÞyse pÄ is har jeg ikke vÊrt bort i, stopp 4000 ble rekvirert umiddelbart, og bilen ble en helt annen.

Fungerer forresten salt nÄr temperaturen synker ned pÄ en 20-30-40 kalde?

Piggdekk er falsk trygghet og for pingler!

Har kjÞrt piggfritt i mange Är jeg :?: .

Skrevet
Kan du ikke bare ta den helt ut, Tiri, og si at vinterdekk er for pingler? Sommerdekk holder da lenge?

Sommerdekk holder lenge det Tom, bedre med bra sommerdekk, enn slitte vinterdekk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.