lonerider Skrevet 6. februar 2022 Skrevet 6. februar 2022 Jeg har et nybegynnerspørsmål vedr min GPSMAP 66st; Hvordan beregnes egentlig "Avstand til destinasjon" hvis du navigerer etter et spor, dvs ikke en rute - og du ikke nødvendigvis befinner deg "midt i" sporet? Synes jeg har sett noen merkelige tall der...
+Espen Ørud Skrevet 7. februar 2022 Skrevet 7. februar 2022 Non bilder bleier å hjelpe godt på å forklare hva man mener. Det er en del elementer som spiller inn. Det er blant annet navigeringsmetode som er benyttet. Dersom den er satt til "følg vei" eller "følg sti" så kan det innvirke spektakulært på faktisk avstand til målet da det kan hende den bare finner noen stier med solid omvei da ikke alle stier ligger i alle kart. Det kan også være at den viser avstand i luftlinje uavhengig av hvor kronglete sporet måtte være ut fra instillinger. Det var i hvertfall noen av parameterne som kan lage scenarioet du har opplevd. Så kan du jo sjekke noe av dette mot din GPS
lonerider Skrevet 8. februar 2022 Forfatter Skrevet 8. februar 2022 Espen Ørud skrev (På 7.2.2022 den 7.46): Non bilder bleier å hjelpe godt på å forklare hva man mener. Det er en del elementer som spiller inn. Det er blant annet navigeringsmetode som er benyttet. Dersom den er satt til "følg vei" eller "følg sti" så kan det innvirke spektakulært på faktisk avstand til målet da det kan hende den bare finner noen stier med solid omvei da ikke alle stier ligger i alle kart. Det kan også være at den viser avstand i luftlinje uavhengig av hvor kronglete sporet måtte være ut fra instillinger. Det var i hvertfall noen av parameterne som kan lage scenarioet du har opplevd. Så kan du jo sjekke noe av dette mot din GPS Takk for tips! Jeg har sett litt på et eksempel der jeg navigerte etter et tidligere lagret spor (trugespor utenfor veier/stier). Jeg trodde kanskje at enheten ville ta hensyn til dette sporet da den beregnet avstand til destinasjonen. Men hvis den ikke gjør det, og beregner avstanden ut fra veier/stier i kartet, gir tallene mening ("Løypenavigasjon" sto til "Veier og stier").
rofferdal Skrevet 8. februar 2022 Skrevet 8. februar 2022 (endret) Interessant emne. I Forsvaret husker jeg vi brukte luftlinje på kartet og multipliserte med 1.4 eller noe slikt. Selvsagt forutsatt farbart terreng (det blir lenger om man ikke tar hensyn til å gå rundt innsjøer mm). Endret 8. februar 2022 av rofferdal 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå