Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Saitaris eller Keron 4 GT som familietelt


Carsten

Anbefalte innlegg

Kjäre Fjellforum,

jeg stär ovenfor et lite luksusproblem när det gjelder valg av et nytt familietelt. Keron 4 GT og Saitaris har kommet lengst i vär vurdering. Selv kjenner jeg kun Keron fra för. Er det noen her som kjenner begge teltene?

Vi liker som familie helst padleturer. Teltet stär da maks to netter pä et og samme sted. Siden barn er med, blir det som regel mye utstyr som skal inn og ut. 90% av teltingen foregär vär, sommer og höst. 10% pä vinterstid (da mest pä guttetur).

Saitaris har en bombesikker konstruksjon – veier en del mer og har et mindre fortelt. Derfor skal innerteltet väre noe större enn pä et Keron 4.

Keron 4 GT er en god del lettere og har kjempeplass i forteltet.   

Funktsjonaität og fleksibilität er viktigst for oss. Hvilke erfaringer har dere med teltene?

Takk sä mye for en liten input pä forhänd.

Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Saitaris og Keron 3GT, nå er det litt lengre siden Saitaris var oppe, Keron var på Vidda i helga..

Generelt sett kan en si at begge teltene er fri for irriterende egenskaper. De funker bare. Jeg rakk ikke prøveoppsett på Saitaris før første tur.  Jeg satte det opp alene raskere (på vintertur) enn turfølget gjorde med sitt Svalbard 3 high camp (som vedkommende hadde hatt i flere år). Ved å se og løfte på pakkposen til Saitaris, så fremstår ikke det som et telt en bærer langt på. Keron 4GT vil også ha større volum og vekt enn mitt 3GT. Det nevnte 3GT ble sist satt opp fullstendig og uproblematisk med vindvotter utenpå fleecehansker, dog pakket i pulkpose med tapede stenger. Saitaris har jeg opplevd som romslig til 3 voksne på vintertur.

Jeg har ikke "følt" på 4GT, men sideveggene er kanskje litt mindre rette enn på 3GT, som jeg opplever har mer eller mindre "boksform" og kan utyttes helt ut. Snur du liggeretningen får du mer bredde i Saitaris, men de i midten må krabbe over som bieffekt. Saitaris har store fortelt, 4GT gigantiske. Begge krever sitt areal. Buede hoveddører, love it!

Kanskje det koker ned til preferanser i teltfasong, men begge må strekkes ut. Kanskje Saitaris har totalt sett større gulvareal, men 4GT definitivt større fortelt. Veldig feil trår du nok ikke uansett. Lykke til med valget!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk sä mye for svar. Hvordan er romfölelsen i Saitarisen i forhold til 3GTen din?

Saitaris har 125 cm höyde pä midten - hvordan er det pä kantene?  Jeg er selv nesten 2 meter lang. Sä Saitaris pä tvers, gär kun pä midten igjen osv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carsten skrev (18 minutter siden):

Takk sä mye for svar. Hvordan er romfölelsen i Saitarisen i forhold til 3GTen din?

Saitaris har 125 cm höyde pä midten - hvordan er det pä kantene?  Jeg er selv nesten 2 meter lang. Sä Saitaris pä tvers, gär kun pä midten igjen osv.

 

Romfølelsen er ganske mye større, men høyden krymper litt ut mot forteltet. 

Har ikke vært i et telt som har rettere sidevegger enn 3GT. Saitaris skrår ikke enormt, men har bittelitt kantete fasong ytterst. Rette vegger med to innganger er enormt mye mer digg enn enn en skrå fotende. Der er lengden større på Saitaris (jeg er 180 så trenger ikke samme lengde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Når barna var mindre prioriterte jeg ståhøyde i teltet. Alt ble så mye lettere. Og mitt helsport svalbard 5 ble aldri brukt og solgt flere år senere. Når ungene ble større fikk de eget telt. Kanskje ikke det du spurte om men det gjorde min verden lettere. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (1 time siden):

Hei, 

Når barna var mindre prioriterte jeg ståhøyde i teltet. Alt ble så mye lettere. Og mitt helsport svalbard 5 ble aldri brukt og solgt flere år senere. Når ungene ble større fikk de eget telt. Kanskje ikke det du spurte om men det gjorde min verden lettere. 

Tore

Hei Tore, 

hvilket telt ville du ut ifra din erfaring ha valgt da? Ogsä med tanke pä et telt man kan bruke ogsä etter ungene har forlatt leiren? 

Carsten 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, 

Teltet jeg endte opp med hadde ståhøyde inne på 168 cm. Se bilde men dette finnes ikke mer. Veide også bare 3,6 kg. I dag har jeg 10 telt og er nok ikke den beste til å gi råd om et enkelt telt. Hadde lavvo men den slapp inn mygg. Har aldri testet vigglo teltet til bergans men det ser ut til å ha høyden. Å stå ved påkledning, skifting og alt annet barn kan finne på var ganske greit. Bedre telt enn hilleberg tror jeg ikke man får for penger. Der er det vanskelig å trå feil. Har allak 2 til normal bruk. Helsport spitsbergen 3 til vinterbruk. Men mine barn var sjelden med på vinteren. Fikk iallefall ikke begge med samtidig. Vekt er alltid en faktor spesielt om man skal bære langt. Pakkevolum en annen. Hilleberg allak 2 pakker større enn helsport spitsbergen 3. Lange diskusjoner om kuppel kontra tunnel her på forumet. Jeg har begge deler og velger etter bruk og vær. Er glad i et lite lett med myggnetting i innerteltet varme sommerdager og allak resten. 

Tore

Screenshot_20220131_192940_com.android.chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore,

jeg har et Allak og et Soulo selv. Sä det stär ikke pä alternativer om ungene har vokst ut.

Med tanke pä ä ogsä ha et gromt vintertelt for gutteturene ogsä nur ungene har vokst ut, klarer jeg ikke helt ä bestemme meg pä hvilket av de to teltene jeg skal satse pä. Teltet skal erstatte et Helsport Spitsberg Pro Camp 3, som ogsä har god plass til ä väre et 3 mannstelt. Men denna döra irriterer meg noe hinsides som nesten 2 meter lang mann. Jeg glemmer meg bort stadig og ryggen blir stadig vät.

Carsten

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, 

Med spitsbergen fra før er du vant til tunneltelt og vet svakheter og styrker med disse. Saitaris er ganske lik svalbard som er en kombo av kuppel og tunnell. Jeg liker mine kuppetelt mye pga av romfølelsen. Men 20 k for et telt er ganske voldsomt. Jeg er også glad i rette vegger. Med bamse, exped 9 og pose blir jeg ganske høy og kommer lett borti en skrånende vegg. Da blir det gjennomslag og kondens. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for innspill. 

Endurance 4, har en veldig spennende løsning, med dobble dører foran. Siden inngangen selv, ligner veldig på Helsport igjen (irriterer med på Spitsbergen) falt teltet ut for videre vurdering. 

Ser også at døren på innerteltet ikke går helt ut i bredden som hos Hilleberg. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.