Jump to content

Multisporthjelm (ikke til ekstremsport) med prioritetsrekkefølge: Padling, Klatring, Sykling og Alpint?

Recommended Posts

Posted (edited)

Har du tips til Multisporthjelm ikke for ekstremsport med opp-slå-bart visir og mulighet for briller / goggles? 

Prioritert rekkefølge (Vi har en grei sykkelhjelm).
1: Padling   (Flatt vann, sjø + elv -ikke rafting eller heftige ting)
2: Klatring  (Pensjonistversjonen, Via Ferrata etc.)
3: Sykling   (Vanlig tur, litt sti -forsiktig)
4: Alpint     (Rolig kjøring, Telemark, Slalom etc)

L/

Edited by Lars og Berit
Bedre forklaring av behov i (paranteser).
Annonse
Posted (edited)

Med mindre du skal drive med rockhopping/brottpadling eller surfing nær land, og evt. mye kameratredning i kaotiske forhold, ville jeg droppet hjelm til padling.

En hjelm som du beskriver har ikke veldig godt av å bli brukt til padling, da ville jeg hatt en padlehjelm. Jeg har brukt en standard sykkelhjelm til padling, og det gikk fint.

EDIT: Jeg snakker havpadling..

Alternativt:

En standard hjelm til sykling og padling, og en hjelm som brukes til klatring og alpint. Jeg har grivel duetto som er godkjent til både klatring og skikjøring, men anbefaler den kun dersom lav vekt på toppturer er det aller viktigste kriteriet. Den har nemlig ikke skall, så den tåler ikke å bli slengt rundt og oppbevart ukritisk.

Edited by Marius Engelsen
  • Like 1
Posted

Tror du må definere padling. 

Jeg bruker hjelm omtrent alltid hjelm når jeg padler, men da padles det jo selvfølgelig ikke på flattvann. Det er en vesensforskjell på å padle grad II en gang i mellom i en badering og padle bratt grad IV i forhold til hva jeg vil godta å ha på huet.

Padlehjelm eller klatrehjelm med visir har jeg aldri hørt om. Du vil ikke ha visir når du padler i alle fall, det blir bare dugg.

En padlehjelm for Norske forhold vil du at skal være relativt tett og varm så du slipper neoprenhette en stund utover høsten og sen vår. Om sommeren ruller du bare om du blir varm, så er det problemet løst.  Skulle jeg hengt i en fjellvegg om sommeren tror jeg det hadde vært ganske hett med samme hjelmen.

• Like 1