Gå til innhold
  • Bli medlem

Tarp til dagstur


Fredz

Anbefalte innlegg

Annonse

Heisann og velkommen :-)

Jeg bruker en DD Hammocks Superlight Small Tarp (lenke: https://bikeshop.no/dd-hammocks/ddhamm0006/dd-hammocks-superlight-tarp-s-grønn-2-8x1-5-m-superlett-og-kompakt ) til solo dagsturer. Den er 280x150 cm i størrelse, og lett. Synes den dekker godt nok for meg mht å få skygge på solrike dager eller sitte under duken ved lett sommerregn.

Om man vil ha en større, så har DD Hammocks en tarp på 300x290 cm i lett silnylon-materiale, eller også en litt tyngre og noe rimeligere variant i deres 300x300 cm-størrelse.

Lenke til superlight-varianten: https://bikeshop.no/dd-hammocks/ddhamm0003/dd-hammocks-superlight-tarp-brun-3x2-9-m-lett-og-allsidig-husly

 

Dette er bare et par eksempler på tarp, men det finnes utallige varianter der ute mht pris, vekt, størrelse og fasong :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å gå inn på materialvalg så har du i utgangspunktet 2 varianter, kvadratisk og rektangulær, hvor noen av måtene å sette dem opp på er mer egnet for en kvadratisk. Personlig synes jeg kvadratisk er mer fleksibel enn rektangulær, men det er en smakssak, jeg har begge typer. Sort sett alle tarper er kjapp å sette opp når man har rigget dem på forhånd med barduner, men noen av de mer komplekse måtene å sette dem opp på tar jo naturlig nok lengre tid enn de enkleste.

Hvis du ikke vil bruke for mye penger og heller ikke er veldig opptatt av gramjaget så har Magasinet.no noe ganske solide tarper med mange festepunkter til en rimelig pris. Du kan få en 3x3 til under 400,-. Fyrer du bål og er uerfaren så kan det lønne seg å starte med noe rimelig til du har fått litt erfaring med bålets avstand til tarpen osv, det er litt kjipt å bruke 2000 på en god tarp for så å brenne hull i den :)

Så vil jeg anbefale å se videoer på Youtube om oppsett av tarp, gjerne fra flere personer, så finner du metoder og knuter som passer for deg for det er nærmest et uendelig antall kombinasjoner tilgjengelig. Selv er jeg tilhenger av mønesnor (ridgeline) i kombinasjon med prusic knuter da dette gir gode muligheter for justering. Du finner raskt ut av disse tingene på youtube, å forklare det med tekst er bare tungvint. Du kan spare deg en del frustrasjon med å sette deg inn i disse tingene, du lærer deg knuter som er raske og holder og du finner knuter som er enkle og rakse å få opp igjen så du ikke står der i en myggsverm med en kjerringknute av dimmensjoner som du til slutt bruker kniven på :D

Jeg vil anbefale 4 faste barduner, 1 i hvert hjørne, gjerne 2m+ i lengde, med bardunstrammer om du ikke kan knuter som fungerer til det formålet, og 2-4 løse barduner som du kan feste på ved behov, og minst 4 solide teltplugger i litt størrelse. Bardunstramme-knuter heter adjustable guyline knot på engelsk om du vil søke den opp på youtube, den er grei å ha i bakhånd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredz skrev (7 timer siden):

Hei! Er det noen som kan anbefale en Tarp som er fin til lange dagsturer. Tenker en som er enkel og rask og sette opp for og lage å spise er måltid.

hilsen en som er helt ny i skogen

Denne tarpen har jeg, og er svært fornøyd!

Liten (men ikke veldig liten) veldig lett og sterk nok. Ikke like sterk som min dobbelt så tunge bergans-tarp, men den har allikevel tåle mye, og pakker samtidig lite.

Det følger med alt av barduner og plugger som trengs.

Og en fin pris!

https://pakklett.no/products/cloud-atlas-tarp-330g
 

7586F00A-8D4C-4BB0-BA19-145F2C5013B4.png

6F0E21AB-EF7F-4067-972D-41A780EB12F9.jpeg

3046907A-CF22-46FC-B8A8-1FD142478798.jpeg

38524715-7E64-476A-97B6-D417E1A22F58.jpeg

6D030A33-7CCA-4FD0-A0D4-E5C35F620934.jpeg

5899AE34-280E-4AEA-A113-153BF81612C3.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

344840470_2020-07-2500_09_47.thumb.jpg.9e0ab190da9d035898ff13ffd0db4277.jpgJeg har vært veldig veldig fornøyd med kvalitet på denne: https://www.revir.no/products/tarp-ripstop-3x4-meter-m-teltplugger?variant=27737918799971&currency=NOK&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=google+shopping&gclid=CjwKCAjwuIWHBhBDEiwACXQYsf3Ygk8jGlkpBjjYRJraOsLVEDi6-O_pHNHIJR43oWdCSDHaLY3W4RoCLvsQAvD_BwE

 

Både når det gjelder løsninger og antall og lengde på barduner og festepunkter og at den har midtfeste - det gjør at du mye enklere unngår vannansamiling og badekar på tarpen. Jeg ble såpass fornøyd at vi nå har 4 slike i familien. 

Det er ikke de aller letteste, men etter å ha forsøkt flere forskjellige så mener jeg dette absolutt er mye tarp for pengene!

 

2020-07-19 14.11.15.jpg

2020-07-19 14.10.09.jpg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.