Gå til innhold
  • Bli medlem

"Randonee" ski til barn - tips og triks??


Hammer

Anbefalte innlegg

Sitter å funderer på å gå til anskaffelse av noe som kan fungere som randonee ski til barna. Mine barn er 6 og 9 år og relativt ski vante (på fjellski). 
Nå har de egentlig aldri mast på slalåmski, og kost seg nok med fjellskiene sine. Men, spørsmålet kommer vel etterhvert og vi tenkte å være litt i forkant. Ingen av oss i familien er egentlig spesielt glad i alpinanlegg og ferdes der alle andre ferdes. Så den primære bruken blir nok i skogen og fjellet med en og annen tur gjennom skole e.l. i alpin anlegg. 
Jeg er ute etter så lette ski som mulig, gjerne også bindinger. Å kjøpe brukt er helt suverent, men jeg aner ikke hva jeg skal lete etter (merker, modeller etc). Sko regner jeg med vi kjøper nye uansett, så vi er sikker å finne noen som passer føttene. 

Så ja.. fyr laus med tips, størrelser, bredder, linker triks, osv. 
På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, 

Unger vokser, de vokser i ulikt tempo. Det kan derfor bli svært dyrt å holde dem med utstyr, om man bruker regler for voksne, med utstyr som akkurat passer. Noen kjøper innsats til vanlige slalomski men det blir tungt og sikkert lite brukt. Min gutt på 13 gikk i fjor på truger. Enten bærte han brettet på ryggen eller så bærte jeg brettet. I år fikk han splitboard og har gått selv. Der er lengden ikke like viktig og han kan ha brettet noen år. Eldste gutten har gått på randonee med forstore sko og litt lange ski. Nå er han 15 og 185 cm og det er ikke et problem lengre. Begge guttene mine er vant til alpinanlegg og har vært i bakken siden de var 4-5. Vi bor 5 min unna og sesongen i tromsø er ganske lang og varer mange måneder. Det blir derfor endel skigåing /kjøring. Gutten med for lange ski og store sko har ikke klagd. Han har alltid kjørt fra sin far og det har han fortsatt med selv om utstyret ikke passet perfekt. Han har aldri klagd. Rando sko er et funn for barn og min eldste har brukt disse i alpinbakken. De er lette, varme og har såle. Fantastisk når man skal ta en pause i kjøringa. Han fikk et par dynadit beast kjøpt brukt og har brukt dem hele sesongen. Disse fungerte perfekt både på ramdonee og på tvintip med marker binding. Regner med at det meste av rando utsyret for barn er i godt hold og lite brukt da unger i rett alder fort vokser ut av utstyret. Kan være trygt å kjøpe brukt. Lett utstyr for unger er bedre enn tungt. Jeg styrte litt med bindinger da enkelte tech bindinger ikke løser ut fremme og barna kan få vridd foten kraftig som kan gi stygge brudd. Eldstesønnen fikk ski med fritchi viper som skulle løse ut fremme. Men de skiene jeg satte de på likte han ikke. Han brukte mine gamle dynafit stoke med dynafit binding. Det meste av nytt moderne randonee er både bra og lett. Jeg har sansen for atomic backland serien. Bra nok og svært ofte på tilbud på xxl. Bindingene kan fluttes over på nye ski etterhvert som barna vokser. Men man skal huske at barna kanskje ikke alltid er i like godt humør etter 2-3 timer i motbakke. Men det er fantastisk når været er bra. Når yngstemann skulle teste splitboard hadde vi over 20 sekundmeter. Det ble ganske kaldt men gutten ville opp. På ungenes premisser bør det være. Kanskje ikke like lett å akseptere (for voksne) når barna har utstyr i 10-20 000 nok klassen som de kanskje egentlig ikke vil ha (om de hadde fått velge selv). 

Mvh

Tore

IMG_20210618_204619.jpg

IMG_20210618_204738.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rando-utstyr er dyrt  og slalom er rimelig. Unger vokser fort og utstyr må skiftes ofte. Guttene mine har gått opp på langrensski med helfeller og kjørt ned på slalomutstyr som jeg har bært opp for dem, så har jeg tatt langrenssskiene på sekken på vei ned. Det er ingen ulempe med litt korte langrennsski på oppturen. Morsom og enkel løsning. Når ungene er små er det greit at de voksne har litt ekstra vekt i sekken, og når ungene blir større kan de bære litt mer selv. Når guttene ble så store at det ikke var noen fare for å vokse ut av sko gikk de over på rando.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,
Klar over mulighetene med slalåmski, og bære de opp osv. Men det er ikke det vi er ute etter. 
Vi er ute etter noen lette ski, som vi kan montere på rando bindinger. Synes det var viktig informasjon @torese kom ved vedr. bindinger, og at de bør utløse fram også.

Heldigvis er datteren i huset eldst, og gutten tre år yngre. Så vi opplever stort sett at det meste av utstyr brukes i 4 sesonger før det er for lite. Neste erfaring da er at det lønner seg å legge noen kroner ekstra i utstyr, det holder godt de årene det brukes, og man får igjen helt greit når man selger det igjen. Spesielt om man handler alt på tilbud/outlet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ferdige pakker fra Dynafit som inneholder ski, bindinger, og feller. eksempel her: https://www.tromsoskiogsykkel.no/ski/ski/alpin/toppturski-junior/dynafit-seven-summits-youngstar-toppturski-jr-m/binding Disse kommer i 120 - 160 cm lengde, og dette er billig om man sammenligner med hva ski, bindinger og feller koster separat. (Desverre så koster randoneeutstyr en del.)

Jeg hadde to slike sett til mine barn forrige sesong, men solgte dem nå i våres til omtrent det samme jeg gav for dem, og har fulgt med på vårsalget og bygget opp skipakker selv som veier omtrent det samme som Dynafit Pakka men skiene har litt andre egenskaper som jeg var ute etter å ha sett barna bruke nevnte Dynafit sett. 

Bindinger (søk etter, finnes en del tilbud rundt om kring):

  • Braasport Dynafit ST Rotation 7 binger til halv pris av listepris.  Disse har DIN justering 2,5-7, dvs for lettere brukere, og kan justeres 22,5 mm i lengderetning.
  • Betyr vekt mer en brukervennlighet (ref bindingene over) så finnes Marker Alpinist 8 , disse har en del mindre justering i lengeretning pluss er ikke like lette å justere  helløfter på osv. og kan justeres 3-8 mtp DIN setting. I tillegg har du ATK Crest 8/Hagan Pure 8 (samme binding, rebrandes) som også har DIN 3-8.
  • En DIN-kalkulator kan være greit å bruke om du er usikker på hva du skal stille inn bindingene på. Ref. kommentar fra @torese om benbrudd så er det viktig å ikke stille inn bindingene for høyt. Jeg har dog aldri opplevd "stygge benbrudd" hverken på barna eller voksne gitt at bindinger er bra innstillt. Rotasjon i fremski tilsvarer rotasjon i overkropp og binidngen løses ut. 

Ski (NB! Dette er ikke en anbefaling på ski til dine barn, det må velges ut fra høyde, vekt og skiferdigheter på dine barn): 

  • Som @torese er inne på, det finnes mange lette alternativer til ski. Mine erfaringer (med barn som har kjørt en del i alpinbakke) er at skiene ikke skal være for stive (vanskelig å få satt god sving), ikke ha for mye innsving (oppleves som nervøse/vinglete), og at litt (mellom)bredde faktisk er ok i terrenget også for barn (smale ski synker litt mer i snøen og blir vanskeligere å styre. Mens brede blir tyngre å håndtere og tyngre å gå med).

Mine barn var 11 og 12 i vinter, og hadde som nevnt Dynafit Seven Summits Youngstar pakke sist sesong. Kommende sesong blir det K2 Wayback 96 m Dynafit ST 10 og K2 Talkback med Dynafit ST Rotation 7. Jesting Sport hadde gode tilbud på ski med skifell tildigere i vår, og bindingene er også kjøpt på "supertilbud", montering har jeg gjort selv. (Ikke les dette som anbefaling av spesifikk ski til dine barn, men mer som at det går ann å komponere en skipakke selv til relativt ok pris. Om du ikke monterer bindinger selv så tar sportsbutikker ca 400,- for å gjøre det pr skipar.)

Randoneesko: 

  • Bruk finn.no, det er mye som selges brukt der, også sko som ser tilnærmet ubrukt ut.
  • Føtter og sko ganske ulike passformer, så det er greit å lese seg opp litt på sko. En sko skal være komfotabel på både når man går og når man står på skia, om ikke forsvinner trivsel og skiglede fort. Kjøper man veldig store sko ift fot, så kan det lett bli gnagsår på oppturen.
  • Eksempler herfra:
    • Min datter har typisk smal damefot,og var lett i finne sko til.
    • Junior har veldig høy vrist og bred "andefot" på fotbladet, og samtidig begrenset bevegelighet i ankel (mtp når han skal ned i skoa) og jeg måtte gå etter skesifikke modeller som er brede og samtidig har bra volum og justering over vrista.

 

Ellers så funker det knall som alternativ slik @børt-erik nevner med fjellski m/feller under opp og alpinski ned igjen, selvsagt om barna allerede har alpinski fra før. Om man velger å gå for randoneeutstyr til barna må være opp til den enkelte familie. For min del så "nekter" barna å gå på langrenn, mens alpint og randonee er innafor (muligens arva den instillingen fra pappa'en...), og datteren her er såpass fornøyd med randoneesko og ski at hun har utalt at neste sesong så skal hun bruke det i stedet for alpinsko/ski også i bakken.

 

image.png.72e57376ab6dab61819656207269747e.png

image.png.9d2dca8041c2704ebce6e6ff7fc571b1.png

 

 

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (4 minutter siden):

Det finnes ferdige pakker fra Dynafit som inneholder ski, bindinger, og feller. eksempel her: https://www.tromsoskiogsykkel.no/ski/ski/alpin/toppturski-junior/dynafit-seven-summits-youngstar-toppturski-jr-m/binding Disse kommer i 120 - 160 cm lengde, og dette er billig om man sammenligner med hva ski, bindinger og feller koster separat. (Desverre så koster randoneeutstyr en del.)

Jeg hadde to slike sett til mine barn forrige sesong, men solgte dem nå i våres til omtrent det samme jeg gav for dem, og har fulgt med på vårsalget og bygget opp skipakker selv som veier omtrent det samme som Dynafit Pakka men skiene har litt andre egenskaper som jeg var ute etter å ha sett barna bruke nevnte Dynafit sett. 

Bindinger (søk etter, finnes en del tilbud rundt om kring):

  • Braasport Dynafit ST Rotation 7 binger til halv pris av listepris.  Disse har DIN justering 2,5-7, dvs for lettere brukere, og kan justeres 22,5 mm i lengderetning.
  • Betyr vekt mer en brukervennlighet (ref bindingene over) så finnes Marker Alpinist 8 , disse har en del mindre justering i lengeretning pluss er ikke like lette å justere  helløfter på osv. og kan justeres 3-8 mtp DIN setting. I tillegg har du ATK Crest 8/Hagan Pure 8 (samme binding, rebrandes) som også har DIN 3-8.
  • En DIN-kalkulator kan være greit å bruke om du er usikker på hva du skal stille inn bindingene på. Ref. kommentar fra @torese om benbrudd så er det viktig å ikke stille inn bindingene for høyt. Jeg har dog aldri opplevd "stygge benbrudd" hverken på barna eller voksne gitt at bindinger er bra innstillt. Rotasjon i fremski tilsvarer rotasjon i overkropp og binidngen løses ut. 

Ski (NB! Dette er ikke en anbefaling på ski til dine barn, det må velges ut fra høyde, vekt og skiferdigheter på dine barn): 

  • Som @torese er inne på, det finnes mange lette alternativer til ski. Mine erfaringer (med barn som har kjørt en del i alpinbakke) er at skiene ikke skal være for stive (vanskelig å få satt god sving), ikke ha for mye innsving (oppleves som nervøse/vinglete), og at litt (mellom)bredde faktisk er ok i terrenget også for barn (smale ski synker litt mer i snøen og blir vanskeligere å styre. Mens brede blir tyngre å håndtere og tyngre å gå med).
  • Mine barn var 11 og 12 i vinter, og hadde som nevnt Dynafit Seven Summits Youngstar pakke sist sesong. Kommende sesong blir det K2 Wayback 96 m Dynafit ST 10 og K2 Talkback med Dynafit ST Rotation 7 (Jesting Sport hadde gode tilbud på ski med skifell tildigere i vår). 

Randoneesko: 

  • Bruk finn.no, det er mye som selges brukt der, også sko som ser tilnærmet ubrukt ut.
  • Føtter og sko ganske ulike passformer, så det er greit å lese seg opp litt på sko. En sko skal være komfotabel på både når man går og når man står på skia, om ikke forsvinner trivsel og skiglede fort. Kjøper man veldig store sko ift fot, så kan det lett bli gnagsår på oppturen.
  • Eksempler herfra:
    • Min datter har typisk smal damefot,og var lett i finne sko til.
    • Junior har veldig høy vrist og bred "andefot" på fotbladet, og samtidig begrenset bevegelighet i ankel (mtp når han skal ned i skoa) og jeg måtte gå etter skesifikke modeller som er brede og samtidig har bra volum og justering over vrista.

 

Ellers så funker det knall som alternativ slik @børt-erik nevner med fjellski m/feller under opp og alpinski ned igjen, selvsagt om barna allerede har alpinski fra før. Om man velger å gå for randoneeutstyr til barna må være opp til den enkelte familie. For min del så "nekter" barna å gå på langrenn, mens alpint og randonee er innafor (muligens arva den instillingen fra pappa'en...), og datteren her er såpass fornøyd med randoneesko og ski at hun har utalt at neste sesong så skal hun bruke det i stedet for alpinsko/ski også i bakken.

 

image.png.72e57376ab6dab61819656207269747e.png

image.png.9d2dca8041c2704ebce6e6ff7fc571b1.png

 

 

 

Hei,
Takk for konkrete tips. 
Jeg har sett litt på de Dynafit pakkene. Til han minste, så tror jeg kanskje de blir litt i største laget. Men han er er også den som "kjører" tøffest av de to. Og i så måte trolig håndterer enn litt lang ski best. Jeg har lest meg til at skiene ikke bør være særlig lengere enn nesetippen til unger. Er dette dine erfaringer også? 

Hvilke sko anbefaler du? jeg tenker varme sko er pri 1, enkle sko er pri 2. Datteren min, har som din, smal lang fot. Sønnen i huset har vel litt mer "guttefot", men fortsatt ganske lang og smal.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammer skrev (14 minutter siden):

Hei,
Takk for konkrete tips. 
Jeg har sett litt på de Dynafit pakkene. Til han minste, så tror jeg kanskje de blir litt i største laget. Men han er er også den som "kjører" tøffest av de to. Og i så måte trolig håndterer enn litt lang ski best. Jeg har lest meg til at skiene ikke bør være særlig lengere enn nesetippen til unger. Er dette dine erfaringer også? 

Høres fornufting ut. 👍 Lengde tenker jeg kommer litt an på skiferdigheter. Generell anbefaling er 0-10 cm under kroppshøyde for voksne. Jeg har gått ut fra dette ift mine barn også som har stått litt på alpinski. Dog er neste skipar noen cm lenger en datteren min, siden jeg forventer at hun vokser litt ila året, mens junior sine ski er 4 cm kortere enn hans høyde siden jeg forventer at han nærmer seg utvokst og ikke er like god til å sette svinger som lillesøsteren (men samtidig har litt mer kamikazementalitet nedover. 🙉)

Sko kan vi ta på messenger @Hammer, her synes jeg det er greit å få litt flere deljer ift fot og bruker. 

En anbefaling er å tegne opp fotens omkrets på et A4 ark og måle faktisk lengde og bredde i mm.  Rando sko oppgis i Mondo mål (centimeter) på lengde, og milimeter på bredde i fotboksen. Dog har ulike merker og modeller ulikt sted hvor de er bredest. Jeg har f.eks. sko med 100 mm bredde som passer som en tøffel,  og sko med 99 mm bredde oppgitt som jeg har blokket ut rundt 1 cm på innside og utside..  Bredde på randosko og alpinsko oppgis typisk for str 26,5, og minker/øker da 2 mm pr hele størrelse ned/opp.

EDIT: Ikke alle skomodeller kommer i "små nok" størrelser, så det kan være en begrensende faktor for barn om de har små føtter. Damesko kommer gjerne i minre størrelser enn herre/unisex, og funker fint til gutter også så lenge passformen er bra.

 

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, 

Terka.. Min sønn nektet å bruke k2 wayback 96 her i vinter (det var disse jeg satte fritchi binding på). Kjørte også ett par runder på disse i bakken og ble ikke helt klok på disse. Forsøker å finne ski med kort svingradius. Da kan skiene brukes i bakken også. Vi er heldige og har flotte løyper utenfor bakken og da får guttene teste seg i perfekt pudder. Det er morro. Fant et par dps carbon til eldstesønnen. De har motsatt svingradius og er tykkest på midten. Skal være fantastiske løssnø ski. Naboen skulle hive og da var jeg rask og hente. Har ikke helt bestemt binding til disse skiene. Mulig det blir en vanlig frikjørings binding om jeg ikke finner noen marker kingpin på supertilbud. Fordelen til høsten er at jeg og eldstesønne kan bruke samme utstyr. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp @torese, derfor er det vankelig å anbefale konkrete ski uten å kjenne brukeren bra.  Kjørestil påvirker.

Datteren min har brukt twintipp ski med 14.2 m svingradius som bakkeski (også heisbasert offpiste), og jeg må nå kjøre ganske aktivt for å henge på henne når hun setter fart ned bakken. Men hun var ikke like glad i tilnærmet samme svingradius på Dynafit Seven Summits skiene, som da har en annen flex.

EDIT: Junior har nesten samme høyde som meg nå og kan bruke mine ski mtp lengde. MEN han er nesten 20 kg letter en undertegnede og det påvirker ift egenskapene på skiene, samt at jeg bruker bindinger med litt for høy instilling ift hans vekt + instilling av skolengde ikke matcher mtp slik montering av bindingene mine er (får ikke stilt dem inn "små nok").

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

No har eg ikkje lese alle innlegga her veldig nøye, men eg sto overfor same problemstilling med min pode for nokre år sidan. Løysinga vart eit par alpinsko frå Salomon der ein kan skru av den vanlege alpinsålen og montera tech-såle. Trengde berre skrutrekkar til dette. Ski ordna eg ved å gå i ein sportsbutikk og høyra om dei hadde nokre fjorårsmodellar i kort lengde slengande på lager, noko som ordna seg veldig fint. Fekk tak i eit par Salomon-ski i damemodell og fekk sett på Dynafit-bindingar. Bindingane og for så vidt fellene vart den største utgifta her. Når poden hadde vokse frå dette utstyret så gjekk det unna på finn etter få minutt. Dette junioroppsettet resulterte i ein makalaus flott sesong med mange flotte turar og enorm skiglede. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Telemark! Du får brukt utstyr nesten kastet dette deg på Finn.no  Eldste sønnen på 13 har hatt det i 3 år nå. Han har brukt Scarpa T2x og to par Volkl Mantra Jr. På det første paret ski så brukte han Riva binding i alpinbakke og det fungerte fint. På det andre paret ble det Voile Switchback, og det har fungert bra på topptur også, selv om hastigheten oppover ble betydelig mindre når han fikk ca. 20% av kroppsvekten på føttene (han er veldig liten og lett). Telemark blir selvsagt ikke så lett som det letteste randoutstyret, men teknikken er til gjengjeld ganske overførbar til fjellski.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.