Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin Vivioactive 4s - godkjent klokke for topptur?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg ønsker meg en sportsklokke til hverdagen som også gjør jobben når jeg er på topptur. Ønsker meg en variant som gir meg høydeprofiler umiddelbart når jeg er på tur og ikke bare som et sammendrag etter tuen. Jeg har sett meg ut Garmin Vivoactive 4s som jeg også synes er nett og pen til hverdagsbruk - ser at denne klokken har både GPS og barometer. Er det barometer som gjør at man kan lese av høyde på klokken samtidig som man går? Erfaringer med denne klokken? Eller andre alternativer til samme prisklasse, rundt 2500,- ? På forhånd takk :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg hadde vivoactive før og var ganske fornøyd, men har noen tanker om det. Vivoactive har touch-skjerm, så om du skal ut i kulda så kan det 

være litt mer stress, men det går fint. Barometer må kalibreres hele tida for at de skal være nøyaktige og man må gjerne skrive inn manuelt riktig høyde for å "nulle de ut". Fra hva jeg husker på vivoactive så kan man ikke skrive in høyde over havet eller "mmhg/kPa", men man bruker gps'en for å angi hvor høyt det er på det gitte området slik at barometeret kalibreres. Problemet da er at om du vet f.eks at du er på 100 m.o.h men klokka sier 200, så får du ikke gjort noe med det i klokka.

De pulsklokkene som ikke har barometer kan også måle høyde ved hjelp av gps'en. Ofte synes jeg de er mer nøyaktige fordi det er mindre opp til brukeren å angi riktig trykk/høyde før man skal ut å gå. Jeg har nå en forerunner 245 og en oregon 700. Den første uten barometer og den siste med. Kan være så ærlig å si at jeg ikke savner barometeret på pulsklokka fordi det var upresist og mye krøll. Blant annet fordi barometeret ofte er på baksida av klokka, hvor det er to hull som kan registrere lufttrykket. Hvis man svetter en del under ei økt kan disse bli fylt opp av svetten og man får totalt upresise målinger. Har vært tilfeller hvor barometeret har meldt om -10.000m og pluss 20.000 meter. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer nok litt med nøyaktighet på høydemåler. For stadig avvik i høyde må den ha barometrisk høydemåler så vidt jeg husker. Men det spørs hvos nøyaktig du trenger det. 
En annen ting er at barometrisk vil vise deg høyde hele tiden. Gps vil vise når du navigerer f.eks. ellers er jo ikke gps aktiv når du ikke kjører noen programmer. Da kan man gå inn på høydemåler å be den kalibrere med gps ved behov. 
jeg har hatt Fenix 3 HR og der kunne barometrisk vise litt forskjellig og jeg måtte kalibrere den titt og ofte. Var og gjerne slik at når jeg tok en treningsøkt så ble de mer nedoverbakke enn oppover på turen selv om jeg f.eks gikk på ski t/r på en vei. Nå har jeg Fenix 6X, den er mye mer nøyaktig hele tiden. Hatt den en måneds tid nå og ikke hatt behov for kalibrering. Den viser stort sett riktig +/-5m, har da kun sjekket på høyder jeg kjenner, f.eks hjemme og på hytta, ved et vann i marka. Med trening til og fra samme sted så stemmer høydekurve mye mye bedre.
Ser ut som de har fått bedre skikk på sensorer og kalkulering av høyde på nyere modeller. Vivoctive 4 er vel ganske ny uten at jeg kjenner den. Jeg valgte Fenix 6X pga kart og mye bedre batterikapasitet enn 3HR.  På 3 timer fottur med gps gikk det ca 30-35% av batteriet på 3HR men bare 5% på 6X. De er da satt opp likt med gps+glonass og smart track.
Det er en ting du bør tenke på med Vivo 4s hvordan du skal bruke den og hvor mye. Den har jo noe begrenset batterikapasitet.  Som smartklokke har den 7 dager men det fordrer da at du ikke bruker gps. Så fort du bruker gps går tiden ned. Er vel 15 timer på gps. med musikk og gps kun 5 timer. Det går så klart å ha med lader på tur. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barometrisk må kalibreres hver gang den skal brukes. Vær og hvor du er avgjørende for lufttrykket. Derfor må enheten vite hvilken høyde du er på.

Når det er sagt, kan en barometrisk være veldig nøyaktig, og ikke... kommer an på sensoren og kvaliteten på denne. En Tissot T-Touch Expert jeg har er veldig nøyaktig. Jeg har kalibrert høyde, gått opp over 1000 høydemeter og den har vist høyden med mindre enn 5m avvik på toppen! Og vært på riktig høyde når jeg har kommet tilbake. Problemet er å huske å kalibrere hver gang...

Fenix 6X har jeg aldri kalibrert, den viser såpass riktig at jeg aldri har tenkt ovet det. Jeg logger aktivitet når jeg trenger høyden, så da synkroniserer den med gps.

Batteritiden avhenger også av hva du har på skjermen. På Fenix 6X som har kart, bruker kartvisning mer batteri enn en skjerm med tall. Hvor ofte data på skjermen oppdateres påvirker også strømforbruket. På Femix 6X er bakgrunnsbelysning kun på etter solnedgang og når klokken løftes i "seposisjon". Vivoactive har samme type skjerm, så dette vil gjelde for den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.