Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Fjellskisko Alfa Outback APS 2.0 eller Crispi Svalbard BC?

Anbefalte innlegg

Vil ta steget opp til en varmere og mere robust sko - har noen tips/råd eller erfaringer om disse to fjellskiskoene? Jeg skal bruke skoa til ekspedisjoner over Hardangervidda og Finnmarksvidda, men også mini-ekspedisjoner gjennom marka og andre fjell. Jeg blir fort kald så viktigst for meg er en varm og romslig sko. Jeg er selvfølgelig klar over at jeg må velge den skoa som passer min fot best, men vil høre hva folk har av erfaring :-) 

God lørdag! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruke Alfa Outback over Grønland for 2 år siden. Er nok en eldre versjon enn du nevner. Kjøpte 2 nr over normalt og fylte opp med ekstra sokker. Fungerte fint for meg på langtur uten altfor utfordrende terreng med pulk. Varme nok og ingen gnaging. Men ila turen sprakk læret i knekken du får over tærne. På begge sider og på begge skoene. Reklamerte og fikk nye sko. På de nye outback er det toveis glidelås på gamasjene, dvs at du kan åpne de både oppe og nede. Jeg opplever at det kan være vanskelig å lukke den nedre ordentelig pga av is og snø samler seg under fliken som skal beskytte glideren nederst.
Se opp for Alfa BC sko i store størrelser med delt såle, dvs at sålen er produsert i 2 biter som er limt. Ser skjøten godt på undersiden. Denne skjøten har en tendens til å sprekke opp. 
Ellers er det noen på forumet som er allergisk mot alfa når det snakkes om sålestivhet, skikontroll i nedkjøring og traversering. Jeg har ingenting å sammenligne med der.
Prøvde Crispi Stetind forrige uke og den oppfattes som litt smalere i lesten enn Alfa. Vet ikke om dette gjelder generelt.

Jeg er i hvert fall fornøyd med skoen til mitt bruk, lange kalde turer med pulk i snilt terreng, men har heller ikke prøvd andre typer slike sko.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle villa tipsa om Lundhags sina pjäxor Guide BC och Guide expedition BC, båda har löstagbar filtinnersko.

Bytte från en äldre Crispi Stetind till Guide BC för ett par år sen, Tycker att crispi sitter bäst på foten men är på tok för kall, samt att alla Lundhags sina pjäxor och kängor måsta gås in ett tag innan en blir nöjd med dom. Men Lundhags är ju betydlig varmare, samt att det går att köpa till extra lösa filtinnersko.   

(Logg inn for å se skjult innhold)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har Crispi Svalbard. Kjøpte til eg skulle til Grønland. 1 str større enn min Stetind. Brukte vanlege sokkar samt dampsperre i, ikkje kartank. Holdt varmen godt. 

Støvlane har no fått også fått eit nytt bruksområde for meg, på jakt. Den fysiske intensitete er lågare enn ved reine skiturar med sekk eller pulk, og eg må kle meg varmare. Då vert vanlege skisko for snippent på dei kaldaste dagane. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Gjetern
      Hei! Oppdaget nettopp dette forumet da jeg desperat Googlet etter "tursko som ikke går i stykker". Kort fortalt skal jeg i år som i fjor ha en sommerjobb i fjellet, som innebærer masse gåing utenfor sti i all slags terreng. Stedet har "lavfjell", myr, grus, gress, høye stive busker, glatte steiner, osv. I fjor hadde jeg med meg et par lette terrengsko, som jeg fort måtte gi opp da jeg oppdaget hvor mye det regnet. Gikk i korte gummistøvler (!) i ti dager frem til venninnen min kom med noen middels høye hastekjøpte gtx sko fra sport Outlet. Innen da hadde jeg nesten gått av meg føttene i de forferdelig vonde, flate støvlene. Sport Outlet-skoene gikk i stykker på under to uker, og må kastes. I år skal jeg ikke gjøre samme feil! Så jeg har allerede lett i flere mnd etter riktig merke. Jeg vet at jeg foretrekker lave lette tursko jeg kan bevege meg kjapt i (bærer ikke tung opp-pakning annet enn første dagen) kombinert med vanntette sokker og gamasjer. Det verste jeg vet er Kina-dritt og ting som går i stykker. Jeg har nå skjønt at mange sko får raging reviews fordi anmelderne bare bruker dem til noen dagsturer her og der. Jeg ønsker meg lette sko ja, men de må tåle å bli brukt og ikke gå opp i limingen etter noen uker. Stedet jeg skal til er langt inni fjellet og jeg kan ikke bare dra på butikken og bytte dem. Det virker som dere på forumet her har peiling, så da lurer jeg på om dere kan anbefale noen slitesterke merker? Jeg tenkte på La Sportiva Spire gtx lenge etter gode tester, men brukeranmeldelsene beskrev at de falt fra hverandre etter to uker (med bildebevis) så da slo jeg det fra meg. Håper noen har noen gode tips. Tusen takk! Hilsen gjeter'n. 
    • Av fvangdal
      Hei, 
      Er i markedet for å kjøpe et 4-sesongs telt/vintertelt primært. Har sett og lest meg opp på Svalbard High 3 Camp som jeg vurderer fra XXL nå: 
      (Logg inn for å se skjult innhold)
      .  Det kommer primært til å bli brukt på lengre turer som Hardangervidda, MASSIV og forhåpentligvis en vintervariant av Norge på langs etterhvert. Jeg trenger altså et solid telt som skal vare en stund fremover. Disse turene foregår åpenbart med pulk, men enkelte andre vinterturer vil kunne gå med sekk. I hovedsak vil teltet bli brukt på tur med to personer (og kanskje hund). 
      Det jeg da lurer på er om dette vil være et godt og sikkert valg for turene som er skissert, eller om som har enda bedre peiling og mer erfaring har noen tips/innspill som bør vurderes før jeg eventuelt kjøper dette. 
      Setter stor pris på alle svar! På forhånd takk for hjelpen  
      /Fredrik
    • Av Furuleik
      Hei! 
      Jeg er helt fersk når det kommer til skiturer på Hardangervidda (ski generelt) 🙈😅. 
      Jeg har skall bukse og jakke som jeg tror funker bra til forflyttingen. Det jeg lurer på er om dere har tips til hva som bør brukes i camp? 
      Dun jakker er jeg litt skeptisk til siden jeg gjerne vil ha mulighet for å bruke den i skogen forran bålet også. Vil ikke at det skal bli svimerker og ta til seg unødvendig med vann. Kom gjerne med tips til bukse eller hva en kan ha under/over. 
      Andre tips tas også imot👍
    • Av Barnum
      Hei!
      Jeg vil gjerne ha felleski (integrerte feller) på fjellski med stålkant, og ser f.eks. på Madshus Fjelltech.
      Er det noen som har erfaring av disse? 
      Går det å bruke BC skisko til dem (dvs. finnes det BC-bindinger til dem)?
      Takker for svar!
    • Av Klatremusen
      Jeg og en venn planlegger en tur (7-8 dager) med telt og pulk på Finnmarksvidda. Har noen her tips til rutevalg? Vi tenkte i utgangspunktet en rundtur med utgangspunkt i Kautokeino, men åpen for andre forslag. Vi unngår gjerne hytter, scooterløyper osv. da vi ønsker å være mest mulig i "villmarka". Er det fint å gå feks østover mot Øvre Anarjohka nasjonalpark? Vi kommer til å ha med isbor og fiskeutstyr, så vi går gjerne forbi noen fiskevann også. Noen som er kjent i området?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.