Gå til innhold
  • Bli medlem

Alfa Skarvet Advance GTX - Sprekker i tåbeskyttelsen


Vetle Espeseth

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med at Alfa skisko og små sprekker i tåbeskyttelsen?

Jeg har et par som er 2 år gamle og blitt brukt på ca. 50 skiturer. Skoene har gardvis begynt å sprekke opp i tåbeskyttelsen. Se vedlagt bilde. Skoene har blitt tørket i romtemperatur og ellers lagret tørt i skoskapet i gangen.

Spørsmålet mitt er om dette er å forvente? Eventuelt er det noen behandling som kan minimere videre slitasje? 

IMG_1361.jpg

Endret av Vetle Espeseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Vetle. Jeg ville først forsøkt å reklamere. Om ikke det vil la seg gjøre så ville jeg undersøkt med Alfa om hva det koster å reparere. Og hvis det blir uforholdsmessig dyrt ville jeg vurdert å utbedre feilen på egen hånd. Skal du lime eller lignende så ville jeg sjekket nøye i forhold til hvilken temperatur limet er beregnet for.

Reklamasjon
Jeg ville ikke forventet at noe sånt skjer med normal bruk, så hadde jeg vært deg ville jeg først tatt kontakt med butikken/nettstedet der du kjøpte skoen for å reklamere. Klær har som regel kun to års reklamasjonsfrist, men mer kostbart friluftslivutstyr kan man argumentere for er ment til å vare vesentlig lenger enn to år med normal bruk, og da er det fem år du skal forholde deg til. Jeg har vel hatt mine Crispi-skisko i over 15 år nå og de ser omtrent lik ut som de gjorde den dagen jeg fikk dem.

Du må også reklamere innen tre måneder fra du oppdaget feilen, så hvis du oppdaget dette i går så kan du sende inn reklamasjonen i april slik at du ikke går glipp av skiturer denne sesongen. Nå nevnte du at skoene er to år gamle, så hvis de er akkurat under to år så er det uansett ikke noe problem å reklamere hvis du sender dem inn med det samme. Men det er, dessverre, opp til produsenten å vurdere hvorvidt det er en feil med produktet eller om det har vært feil bruk, og noen er mer åpne for fem års reklamasjonsfrist enn andre. Alfa skriver på sine nettsider at de forholder seg til to år. Mitt inntrykk er at så lenge det er tydelig at det er noe feil med produktet så vil et selskap som står inne for sine produkter og bryr seg om sine kunder være behjelpelig. Kanskje Alfa kjenner til at det er en feil med akkurat den skoen fra den årgangen.

Reparasjon
Alfa anbefaler å reparere små kutt i gummikalosjeringen med vannbasert gummifornyer kjøpt i bilforretninger (nederst på denne siden: https://www.alfa.no/blogs/alfa-skoskole/yttermaterialer-tursko). Jeg ser ikke for meg at det vil få skoene til å se ut som ny, med mulig det vil hindre videre utvikling. Hvis det ikke gjør det så må du kanskje gå mer drastisk til verks med f.eks. lim eller lignende. På skoene Alfa har bilde av så er det tydelig at kalosjeringen har fått hard medfart. På dine sko, som i tillegg er skisko, så virker det som sprekkene har oppstått av noe annet enn røff behandling ettersom det hverken er riper på plasten under eller læret over. Hvis skoene heller ikke har vært utsatt for høy temperatur så virker det for meg å være en material- eller produksjonsfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian. Og takk for en grundig tilbakemelding. 

Jeg tok kontakt med Alfa i går og fikk tilbakemelding nå om at “Gummi påvirkes av sol, kulde, varme og alder…”. De mener dette kun er kosmetisk og vil ikke påvirke skoen. 

Jeg syns det er merkelig å si at dette kun er kosmetisk. Beskyttelsen er der vel for å beskytte materialet foran på skoen. Hvis denne etterhver begynner å sprekke bort, vil vel det påvirke levetiden til skoen. Og skisko til over 3000 burde tåle kulde etter min mening.

Jeg får prøve å ta det videre med forhandleren hvor jeg kjøpte skoene. Kanskje de har et mer positivt svar.

Uansett, om Alfa mener at dette er å forvente etter 2 år og generelt lite bruk, er dette ikke noe jeg kommer til å kjøpe igjen.

Endret av Vetle Espeseth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Såfremt gummien er en blanding med innhold av naturgummi har Alfa rett i at det nedbrytes naturligt av UV-lys (sol/gammeldagse lysrør), varme (står fx på gulvvarme) og for så vidt alder, som dog bør være en del mer enn 2 år.  Jeg har sett tilsvarende på andre fabrikaters gummikalosjeringer. Har det vært mye skopuss med løsningsmiddel på? Det vil også tørke gummien ut.

Hvor "kosmetisk" skaden er, er vel en diskusjon. Jeg ville reparere ved å rense/slipe lett med noe fint sandpapir, så smøre et tynt lag Aquasure eller (hellere) Biltemas billigere variant: "Gummireparasjon" og så glatte med en våt finger. Men skoen blir selvfølgelig ikke penere av det. 😜

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme med mitt første par Skarvet GTX etter bare noen få turer- reklamerte og fikk nye. Det neste paret viste ikke noen slike tendenser, men jeg brukte de ikke mye og de stod stort sett oppbevart i et mørkt kott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vetle Espeseth skrev (8 timer siden):

De mener dette kun er kosmetisk og vil ikke påvirke skoen. 

Det var det første jeg tenkte også. Denne tynne gummikanten skal beskytte litt mot slitasje fra steiner og skare, men slitasje blir det uansett.

Tror ikke det er dette som tar livet av skoene dine til slutt, jeg hadde ikke ofret det en kalori.

Men det finnes ett middel som hjelper bra mot aldring av gummi: https://www.utinaturen.no/bekledning/vedlikehold/303-aerospace-protectant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.