Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Primus OmniFuel Problemer med justeringsbryteren

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Primus OmniFuel hvor jeg har problemer med justeringsbryteren står fast/er treg. Dette er bryteren som regulere effekten på brenneren. Den sitter litt fast og det medfører at det er litt "ekkelt" når man skal regulere effekten, jeg må ta litt i for at den skal løsne og det er ikke bra hvis en har noe stående å koke opp på primusen. Denne bryteren kan skrues ut og jeg lurer da på om det er noe som kan benyttes for å smøre opp gjengene på bryteren med?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KS10 skrev (4 minutter siden):

Har du forsøkt å skru den ut og sjekke for smuss, rust etc? 

Ja jeg har det, er ikke rust der men er litt svart, noe som sikkert kommer av at bensin/gas går gjennom. Har prøv å rense litt med å la den ligge i miljø bensin, men er ikke noe bedre. Trenger noe å smøre gjenngene  med :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Omnilite skrev (4 minutter siden):

Når du slukker, skru kun igjen kun ved flaska.

Vent så til brenneren er kald.

Skru så igjen justeringen.

Det er ikke smuss, det er varmen/nedkjølingen av materialene som gjør at den er treg neste gang du bruker den.

Ok, skal prøve det, men dette er noe som har dukket opp i det siste. Det var ikke sånn før, mener også å huske at den kan være litt treg når brenneren er på, men det skal jeg også teste.

Men takk for innspill :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Omnilite skrev (18 minutter siden):

Når du slukker, skru kun igjen kun ved flaska.

Vent så til brenneren er kald.

Skru så igjen justeringen.

Det er ikke nødvendigvis smuss, det er varmen/nedkjølingen av materialene som gjør at den er treg neste gang du bruker den.

Evt. vend flasken til "off" og la flammen død ut av seg selv og "hisse-lyden" slutte, hvis dette er mulig (er mulig på omnifuel 2 hvertfall). På den måten tømmer du hele systemet for bensin + at du tømmer flasken for trykk. På den måten slipper du å få en uhyggelig overraskelse hvis du skal etterfylle brensel senere. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kenneth Sefland skrev (30 minutter siden):

Evt. vend flasken til "off" og la flammen død ut av seg selv og "hisse-lyden" slutte, hvis dette er mulig (er mulig på omnifuel 2 hvertfall). På den måten tømmer du hele systemet for bensin + at du tømmer flasken for trykk. På den måten slipper du å få en uhyggelig overraskelse hvis du skal etterfylle brensel senere. 

Siden det var i forhold til at spindelen ved brenneren satt fast/gikk tregt tok jeg ikke med hele prosedyren for å tømme drivstoff flaska for trykk.

Med gass er det bare å skru igjen ved gassboksen.

Stenges spindelen med varm brenner blir det en "knekk" når den skal åpnes igjen, det unngås ved å stenge den når brenneren er kald.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.