Gå til innhold
  • Bli medlem

Unngå ødelagte gummipakninger i Optimus 111?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Jeg kjører mine optimus 111 på parafin. Hovedsaklig fordi gummipakningen i tanklokket og returventilen får lang levetid på den måten.

Om det er bensin på tanken blir gummipakningene harde og ødelagte etterhvert :( 

Nå er vinteren her, og jeg tar da fram 111T stillebrenneren igjen, for den er så fin å bruke i teltet. Men jeg får hodepine av stanken fra parafin under bruk (spesielt på bråkebrenner). Jeg vil derfor ha bensin på tanken, da blir det mindre lukt og det gjør forvarmingen også raskere.

Er det noen måte å få pakningene til å vare på, om man har bensin på tanken? Kan man tømme tanken etter tur, og fylle på parafin når den lagres?

Det å få langet en tanklokkpakning i bensinbestandig materiale er enkelt. Men returventilen er vel litt værre med.

Noen gode idèer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff det er nesten 20 år siden jeg opererte en slik primus, men burde det ikke være nok å ta ut pumpa etter bruk og la den ligge i et bad av olivenolje en stund og så lagre den ved siden av primusen?  Returventilen?  Mener du den ventilen som sitter i bunnen av pumpehuset?  Hvis det er den du mener tas den enkelt ut med et universalratt, og det er som navnet sier et multiverktøy.  Sjekket litt på nettet og fant det på Forsvarsbrukt, hvor teksten nevner bruksområdet.  

1547084768_111(2).thumb.jpg.eb39c4b73c5e4723ff63362de62184ee.jpg
 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (1 time siden):

Huff det er nesten 20 år siden jeg opererte en slik primus, men burde det ikke være nok å ta ut pumpa etter bruk og la den ligge i et bad av olivenolje en stund og så lagre den ved siden av primusen?  Returventilen?  Mener du den ventilen som sitter i bunnen av pumpehuset?  Hvis det er den du mener tas den enkelt ut med et universalratt, og det er som navnet sier et multiverktøy.  Sjekket litt på nettet og fant det på Forsvarsbrukt, hvor teksten nevner bruksområdet.  

1547084768_111(2).thumb.jpg.eb39c4b73c5e4723ff63362de62184ee.jpg
 

Ja, vi tenker på samme delene :)

Men vil det være tilstrekkelig å ta ut ventilen å legge den i matolje? Eller vil bensinen gjøre gummien hard allikevel?

I så fall er kanskje en enklere metode å tømme tanken etter tur, og fylle med litt parafin? 🤷‍♂️ Men jeg vet jo ikke om gummien allerede er i en prosess med å hardne 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd tennvæske før på 111, men det har brent dårlig.

Men jeg fant en flaske Blåtind Tennvæske i garasjen. Den er tilsynelatende lik som fritidsparafin, <2% aromater, men inneholder litt lettere fraksjoner slik at den forvarmes litt lettere (C10-C13 på tennvæsken, fritidsparafin er C11-C14, mens alkylatbensin er C5-C6).

Den brenner fint, og ved en kort test lukter den kanskje mindre enn fritidsparafin, faktisk 🤔🤷‍♂️ Kanskje jeg prøver denne i vinter i stedet.

Det som bekymrer med mest med bruk av parafin i teltet er armatinnholdet. Alkylatbensin er aromatfri (men kan være forurenset fra tanker som tildligere har inneholdt bilbensin, så kanskje spor av aromater). Mens parafin og tennvæske har <2%, hva nå enn det vil si. I så fall kan det tyde på at man får i seg mer aromater ved å brenne parafin, og det er ikke akkurat helsebringende. Med mindre de skriver «<2%» for å ta høyde for evt. forurensing fra tanker...

🤔🤔🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Ja, vi tenker på samme delene :)

Men vil det være tilstrekkelig å ta ut ventilen å legge den i matolje? Eller vil bensinen gjøre gummien hard allikevel?

I så fall er kanskje en enklere metode å tømme tanken etter tur, og fylle med litt parafin? 🤷‍♂️ Men jeg vet jo ikke om gummien allerede er i en prosess med å hardne 🤔

Jeg tror nok at et par bad i matolje vil være nok til å nøytralisere bensinen, og for den slags skyld kan den godt ligge i olje til neste gang du skal bruke primusen.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.