Gå til innhold
  • Bli medlem

"Turtips"... Hvor skal man egentlig BO? :P


HelldogSköll

Anbefalte innlegg

Denne her posten passer ikke inn noen steder, men jeg lurte likevel på om dere her på forumet har noen formening om hvor det er best å bosette seg?

Jeg bor midt i Trondheim nå, og guuuud som jeg elsker den fine byen min! MEN... Jeg liker ikke egentlig folk så godt at å bo i by passer meg :P Alle stedene å gå turer er fantastiske! MEN... Man vasser jo i folk uansett hvor man snur seg. Skarp kontrast til da jeg bodde på Evenstad og knapt så et tryne utenom på skolen. Der var jeg utsulta på å se folk, her er jeg så kvalm av å vasse i folk at jeg nesten vurderer å flytte på en øde øy. Eller tilbake til Evenstad. Rena høres finere og finere ut i mine ører, der trivdes jeg godt!

Familien min bor spredt mellom Trondheim og Oppdal, så jeg er helt for å bo i Sør-Trøndelag. Men jeg må jo bare si... Jeg greier ikke å bli enig med meg selv om hvor. Jeg vil bo i fin, flott natur, gjerne høyt oppe på fjellet eller ved kysten, så man har åpen utsikt, men jeg vil ikke bo altfor langt fra byen. Jeg vil kunne gå tur i skauen uten å møte folk. Men jeg vil fortsatt SE folk om jeg er i det sosiale hjørnet. Vurderer halvveis Klæbu, men i mitt hode er Klæbu mørkt og grått, slik som Støren, Berkåk og Oppdal. Som nok er litt ufortjent. Solen kan jo ikke alltid skinne.

Røros hadde egentlig passa meg ganske bra, sånn landligmessig, men igjen, da blir man vel ganske alene? Jeg har ganske sterk tilknytning til Trondheim siden "alle" vennene mine bor her, og jeg liker alle mulighetene jeg har, kan bare stikke ut og ta en kaffe, liksom. Samtidig har jeg også tilknytning til Hamar, men jeg grøsser litt ved tanken på å flytte tilbake dit, mest fordi... Det er jo veier OVERALT 😮 Også så mye mygg! Og familien min bor ikke i nærheten.

 

Hjelp? Skal sies jeg ikke er alene om jeg flytter, jeg har fire hunder og en samboer, så om det blir flytting, så må han også overtales :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, HelldogSköll said:

Hjelp? Skal sies jeg ikke er alene om jeg flytter, jeg har fire hunder og en samboer, så om det blir flytting, så må han også overtales :P 

Ja her er det nok ikke lett å gi deg et godt svar, da alle kan være delvis objektive med sine meninger og undringer, men vi er jo (som regel) alle subjektive etter hva vi selv foretrekker og hvilke erfaringer vi har. :P 

Jeg er en av de som liker å bo på et for så vidt lite sted. Det er 'teknisk sett by', og ligger 40ish minutter fra Stavanger så by er mulig, men har helt fantastiske omgivelser og har vokst opp her, med mulighet for både sjø og fjelltopper minutter fra døra. Utenom været, så er det helt topp for min del. Men mye dårlig vær gir fine omgivelser har jeg slått meg til ro med. 😛 

Flere av stedene du nevner har jeg ikke personlig kjennskap til, men det har du. Ut over det med hvilke omgivelser (landskap, turmuligheter osv) og hvor stort/nært by dette er, så er vel det som vil bety mye for deg fremover (mulig avhengig av alder) venner og familie. Det sistnevnte er noe man ikke vil være foruten dersom barn/familie ligger i fremtiden din/deres. Dersom det er langt unna enda, så kan svaret bli annerledes, men dersom du har venner/slekt/nær familie et sted som du vet du trivs på, av andre grunner enn at de er der, så er det verdt en vurdering. Man setter fort pris på den hjelpen man kan få, og det skader ikke å være godt etablert før livet tar deg/dere videre. :) Både arbeid og bolig messig for begge parter.

Vet dette blir et veldig generelt svar, men bare du vet omstendighetene rundt tankene du gjør deg og følelsene du sitter med. Det kan også ha mye/lite å si for samboeren din? Noen bryr seg ikke så mye om hvor i landet de er så lenge de har arbeid og noen å vær glad i, mens for andre er omgivelser (måtte de være landskap, by-størrelse, familie eller alt) noe som betyr alt. 

PS: om det her ikke gir mening så skylder jeg på at jeg akkurat er ferdig med nattevakts helg. 😂

Endret av Vandrefalken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flytter til Klæbu i mai nettopp for å komme meg ut av byen og komme nærmere turterreng med mindre folk enn Bymarka og Estenstadmarka. Lenge var Klæbu uaktuelt (til tross for at min kjære faktisk bor der allerede) fordi det virket som om hele Klæbu var plassert nede i ei myr. Men det finnes unntak, og vi fant unntaket i Lauvåsen hvor vi kommer oss litt opp fra myra og får fine solforhold og nydelig utsikt rett mot Vassfjellet. 
 

Min kjære bor som sagt i Klæbu allerede, nærmere bestemt på Hallset. Også her kommer du litt opp fra myra og har utsikt mot Vassfjellet. Og han skal selge sin leilighet i januar 😉 #reklame  Det bygges forøvrig også nye boliger på Hallset nå.

 

Ellers har du jo Brøttem, men her er det ikke fullt så god offentlig kommunikasjon, og jeg vil tro det for det meste er relativt store hus til salgs her, og ikke leiligheter. Mulig det passer deg, du spesifiserte ikke hva slags type bolig du ville ha, men med fire hunder trengs kanskje litt plass? 
 

Hva med Melhus, litt utenfor sentrum? Løvset? Vi kikket lenge der, men fant aldri den rette kombinasjonen av beliggenhet, størrelse og alder på huset vi ønsket oss. 
 

 

Endret av HegeJohnsen
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldiggris😉 Du har jo utrolig mange muligheter til både nærhet til byen og bo landlig. Både Melhus, Stjørdal og Orkanger er jo plasser med gode kommunikasjonsmuligheter og nærhet til natur uten at det er trengsel.

Nærmere byen så er Malvik/Vikhamar og Tiller områder med både utsikt, nærhet til sentrum og et flott utgangspunkt for mange turer. I tillegg har du også alternativer i Heimdal og Ringvål.

Orkanger og Stjørdal ligger tett på utrolig fantastiske turområder, og med kort vei til fjells. Fra Malvik og Tiller tar du deg lett inn mot områdene mot johnsvannet, malvikmarka, Dragsten etc. Her er det lett å finne egne perler uten trengsel.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalken skrev (20 timer siden):

Ut over det med hvilke omgivelser (landskap, turmuligheter osv) og hvor stort/nært by dette er, så er vel det som vil bety mye for deg fremover (mulig avhengig av alder) venner og familie. Det sistnevnte er noe man ikke vil være foruten dersom barn/familie ligger i fremtiden din/deres. Dersom det er langt unna enda, så kan svaret bli annerledes, men dersom du har venner/slekt/nær familie et sted som du vet du trivs på, av andre grunner enn at de er der, så er det verdt en vurdering. Man setter fort pris på den hjelpen man kan få, og det skader ikke å være godt etablert før livet tar deg/dere videre. :) Både arbeid og bolig messig for begge parter.

Vet dette blir et veldig generelt svar, men bare du vet omstendighetene rundt tankene du gjør deg og følelsene du sitter med. Det kan også ha mye/lite å si for samboeren din? Noen bryr seg ikke så mye om hvor i landet de er så lenge de har arbeid og noen å vær glad i, mens for andre er omgivelser (måtte de være landskap, by-størrelse, familie eller alt) noe som betyr alt. 

PS: om det her ikke gir mening så skylder jeg på at jeg akkurat er ferdig med nattevakts helg. 😂

Hehe, samboer kommer fra Nordreisa, så han er allerede laaangt hjemmefra, og dermed tror jeg ikke det betyr så fryktelig mye for ham hvor vi flytter :P Og barn blir det ikke bakt i denne ovnen ;) Så vi står egentlig veldig fritt. Han jobber på dagligvare, men vil ha nærhet til NTNU fordi han vil studere fysioterapi fra neste høst. Jeg er ferdig med master i anvendt økologi, så jeg driver med jobbsøking (er permittert fra "jobben jeg har mens jeg søker jobb" pga korona for øyeblikket). Så i nærheten av Trondheim er nok det mest aktuelle for oss.

HegeJohnsen skrev (18 timer siden):

Jeg flytter til Klæbu i mai nettopp for å komme meg ut av byen og komme nærmere turterreng med mindre folk enn Bymarka og Estenstadmarka. Lenge var Klæbu uaktuelt (til tross for at min kjære faktisk bor der allerede) fordi det virket som om hele Klæbu var plassert nede i ei myr. Men det finnes unntak, og vi fant unntaket i Lauvåsen hvor vi kommer oss litt opp fra myra og får fine solforhold og nydelig utsikt rett mot Vassfjellet. 
 

Min kjære bor som sagt i Klæbu allerede, nærmere bestemt på Hallset. Også her kommer du litt opp fra myra og har utsikt mot Vassfjellet. Og han skal selge sin leilighet i januar 😉 #reklame  Det bygges forøvrig også nye boliger på Hallset nå.

 

Ellers har du jo Brøttem, men her er det ikke fullt så god offentlig kommunikasjon, og jeg vil tro det for det meste er relativt store hus til salgs her, og ikke leiligheter. Mulig det passer deg, du spesifiserte ikke hva slags type bolig du ville ha, men med fire hunder trengs kanskje litt plass? 
 

Hva med Melhus, litt utenfor sentrum? Løvset? Vi kikket lenge der, men fant aldri den rette kombinasjonen av beliggenhet, størrelse og alder på huset vi ønsket oss. 
 

 

Vi står ikke helt klare for å kjøpe enda, ettersom jeg ikke er i 100% jobb og ble satt enda lenger tilbake pga korona, og han vil studere fra neste høst, men Lauvåsen høres fint ut! Jeg nevnte faktisk Klæbu for ham tidligere i dag, med reklamen "Vi kan ha bil og får leilighet/hus for halvparten av det vi betaler her" :P Jeg kjenner også flere som bor og har bodd i Klæbu, så jeg føler det er litt trygt. Men som du sier, greit å unngå den myra! :P Vi tenker å leie typ en liten kårbolig med hage eller noe sånt, der vi kan gjerde inn så hundene kan løpe inn og ut av huset som de vil. Det er det ideelle, men om vi må nøye oss med hundegård så hjelper det også en god del. Huskyene trenger ikke plass så lenge de har plass i sofaen, er mest belgeren og spetsen som trenger hage. Huskyene bruker bare hagen til å sole seg i fint vær, utenom det så vil de helst være der vi er, altså like gjerne inne som ute. Ja, jeg vet, folk sier huskyer er så tøffe, men av alle de jeg har hatt, så har alle valgt sofaen når de har hatt muligheten til å løpe inn/ut som de selv vil... :P Belgeren, derimot, sover gjerne i en snøskavl utenfor.

Jofa19 skrev (5 timer siden):

Heldiggris😉 Du har jo utrolig mange muligheter til både nærhet til byen og bo landlig. Både Melhus, Stjørdal og Orkanger er jo plasser med gode kommunikasjonsmuligheter og nærhet til natur uten at det er trengsel.

Nærmere byen så er Malvik/Vikhamar og Tiller områder med både utsikt, nærhet til sentrum og et flott utgangspunkt for mange turer. I tillegg har du også alternativer i Heimdal og Ringvål.

Orkanger og Stjørdal ligger tett på utrolig fantastiske turområder, og med kort vei til fjells. Fra Malvik og Tiller tar du deg lett inn mot områdene mot johnsvannet, malvikmarka, Dragsten etc. Her er det lett å finne egne perler uten trengsel.

Lykke til!

Jeg er ikke lommekjent utenfor byen (eller i byen, for den saks skyld!). Melhus kuuuunne nok vært aktuelt, men Stjørdal er feil retning for min del, og Orkanger ser jeg på som et høl :P Til tross for at jeg gikk første året på vgs på Løkken. Malvik har vel maksantall for hunder i husstanden? Eller er det tatt vekk? Jeg bodde på Heimdal (Lundåsen) før jeg flytta hit til Bakklandet, det er veldig fint og nært marka, men det er faktisk litt for sentralt. Jeg vil ha sånn stoooor hage til hundene, jooo 🥰 Uten at vi trenger å bekymre oss for naboer som blir sure fordi hundene bjeffer! De tre største bjeffer ikke mye, men spetsen er jo avla for å skjelle, og vi kaller henne "Tante Sofie" fordi hun går og hoffer seg konstant :P

 

Sånn i det store og hele så tror jeg kanskjemuligens Klæbu er mest aktuelt. Men jeg er fortsatt usikker, altså. Jeg som har hunder med sterke instinkter hadde likt det om det var rovdyrsone der jeg flytta også, så vi slapp sau som plutselig tusler inn på tunet. Men man kan vel ikke få alt man vil heller :P 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.