Gå til innhold
  • Bli medlem

Mark, wobbler, sluk mm.


Fjelljente

Anbefalte innlegg

Hei

jeg er i nybegynnerfasen når det gjelder fisking, min pappa var kjempe flink og viste mye. Men dessverre har han gått bort og rakk ikle å lære meg så mye 😢, men interessen for fiske og fjell har jeg fått. 
Jeg skal på fisketur i helgen i fjellet , vet det er en veldig smal elv dit vi skal, så jeg lurer jo på hva slags agn jeg kan bruke der ? Kom gjerne med tips til meg da blir jeg glad . 
Hilsen ei som gleder seg til fisketur 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter overnevnte. 

Men ikke drass med for mye utstyr.  Begrens deg til en haspelstang og en markstang.  OG.  Bestem deg for hva du vil fiske med, men ta kun med deg en stang ad gangen.  Altfor ofte, om du bringer med deg to stenger, og fisken ikke biter, så tenker du:  "Jeg må prøve en liten sluk". Og lykkes du ikke med den:  "Nei, jeg får visst gå tilbake til marken".  Og så har du det gående.

Personlig har jeg kun med meg en stang.  Om jeg var deg ville jeg kun ta med meg en lang markstang. Om det var jeg som var så heldig å fiske i en slik elv. ville jeg også droppe håv.  Jeg bruker heller aldri snelle på markstanga.  Snøret er ofte lik stanglengden, det er ingen fastlåst lov.  Når fisken biter, gir jeg tilslag og stort sett fortsetter jeg bevegelse oppover, slik at fisken tar en stor bue og lander bak meg.  På den andre siden om du bruker et kortere snøre kan du lande fiske mer "dannet".

Bevegelser.  Men det som er det aller viktigste er hvordan du nærmer deg elva.  Er det myr settes den i bevegese når du går og skaper trykkbølger ned i vannet - og fisken svømmer unna.  Gå derfor sakte, og smyg deg gjerne.  

Strømretning.  Tenk også på retningen på strømmen.  Fisken i elv står altid med hodet mot strømmen.  Det er jo med strømmen maten kommer drivende..