Gå til innhold
  • Bli medlem

Mark, wobbler, sluk mm.


Fjelljente

Anbefalte innlegg

Hei

jeg er i nybegynnerfasen når det gjelder fisking, min pappa var kjempe flink og viste mye. Men dessverre har han gått bort og rakk ikle å lære meg så mye 😢, men interessen for fiske og fjell har jeg fått. 
Jeg skal på fisketur i helgen i fjellet , vet det er en veldig smal elv dit vi skal, så jeg lurer jo på hva slags agn jeg kan bruke der ? Kom gjerne med tips til meg da blir jeg glad . 
Hilsen ei som gleder seg til fisketur 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter overnevnte. 

Men ikke drass med for mye utstyr.  Begrens deg til en haspelstang og en markstang.  OG.  Bestem deg for hva du vil fiske med, men ta kun med deg en stang ad gangen.  Altfor ofte, om du bringer med deg to stenger, og fisken ikke biter, så tenker du:  "Jeg må prøve en liten sluk". Og lykkes du ikke med den:  "Nei, jeg får visst gå tilbake til marken".  Og så har du det gående.

Personlig har jeg kun med meg en stang.  Om jeg var deg ville jeg kun ta med meg en lang markstang. Om det var jeg som var så heldig å fiske i en slik elv. ville jeg også droppe håv.  Jeg bruker heller aldri snelle på markstanga.  Snøret er ofte lik stanglengden, det er ingen fastlåst lov.  Når fisken biter, gir jeg tilslag og stort sett fortsetter jeg bevegelse oppover, slik at fisken tar en stor bue og lander bak meg.  På den andre siden om du bruker et kortere snøre kan du lande fiske mer "dannet".

Bevegelser.  Men det som er det aller viktigste er hvordan du nærmer deg elva.  Er det myr settes den i bevegese når du går og skaper trykkbølger ned i vannet - og fisken svømmer unna.  Gå derfor sakte, og smyg deg gjerne.  

Strømretning.  Tenk også på retningen på strømmen.  Fisken i elv står altid med hodet mot strømmen.  Det er jo med strømmen maten kommer drivende..  

Se etter steiner.  Ingen ting er mer morro enn å plassere agnet litt overfor steinen.  Strømmen deler seg i to foran en stein.  Rett foran steinen, og rett bak er det roligere vann.  Der står ørreten og bruker  minimalt med krefter.   Den største fisken, her er det snakk om å vokse seg stor og feit, står foran steinen.  Dermed snapper den byttene først. 

En personlig opplevelse.  Jeg var bare en liten gutt og var med faren min på fisketur, min første.  Og jeg, hverken visste eller kunne noen ting.  Men hva gjorde min far.  Sa, han:  "Kom er gutten min så skal jeg vise deg----".  Å, nei da.  Han enset ikke meg, begynte å fiske og dro den ene etter den andre, mens jeg fikk ingen ting.  Og siden han var en slik dårelig pedagog, eller kanskje han ikke var det, hadde jeg bare en ting å gjøre  Observere han!  Og slik lærte jeg å fiske i liten elv med mark i liten elv.  

Også han, som din far døde så altfor tidlig.  Men som du skriver han lærte deg litt.  Det er et godt utgsngspunk det.   

 

.  

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Siden du nevner at elven er veldig smal så høres det ut som at mark er det lureste å bruke. Det kan være litt vanskelig å vite hvilket utstyr man skal ta med seg når man skal til en ny elv, men på generelt grunnlag vil jeg påstå at mark er det mest allsidig agnet, som kan brukes selv i de aller minste elvene og under de fleste forhold. Det kan være lurt å ha med seg noen splitthagl slik at man kan blye ned marken om nødvendig.

Edit. Ser jeg var litt sent ute med innlegget mitt. Hvordan gikk det? :)

Endret av EirikJarl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.