Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig, men bra nok..


Ingunn1

Anbefalte innlegg

Jeg drar ofte på toppturer i helger sammen med barna på 8 og 10 år. Vi sover da i et telt fra obs til hele 249kr. Det gir oss ly og tak over hodet, men bærer selvfølgelig preg på at dette ikke er et skikkelig fjelltelt. Ser nå etter et nytt 3 pers telt. Og har vurdert lenge helsport fjellheimen superlight. Men usikker om det også er godt nok til feks 1 uke på Hardangervidda ol? Har dere andre forslag til telt som er under 3 kg, og som gjerne er billigere, men bra nok? 

Er åpen for med og uten stort fortelt, og evt flere innganger. Men gjerne plass til å lage mat i et evt mindre fortelt.. Det er jo et hav av telt her. Men det jeg liker med fjellheimen er størrelsen på innerteltet, som virker noe større enn andre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjellheimens innertelt er ikke spesielt stort. Sammenlignet med f.eks. Helsport Reinsfjell superlight 3 vil Fjellheimen føles trangere fordi det er smalere i bakkant enn foran, og det skrår også kraftig i taket, så det blir lavere bakover. Det føles merkbart mindre romslig enn Reinsfjell SL.
Reinsfjell har to innganger og to fortelt, det er svært praktisk.
Et annet godt alternativ er Exped Orion UL 3. Et kvalitetstelt med samme konstruksjon som Reinsfjell, men er betydelig høyere innvendig, det gir enda bedre romfølelse.
Ingen av disse superlette teltene er egnet til tøft vinterbruk i styggevær, men ei uke i fjellet sommerstid går fint.
Hvis du synes prisen er i drøyeste laget kan du vente på tilbud eller se på finn. Eller du kan bruke Fjellforums rabattkode som gir deg lavere pris hos Fjellsport og Milrab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se også modellene fra Robens, det er gode telt.

Min erfaring med telting med barn er at det er viktigere med stort innertelt og takhøyde enn stort yttertelt. Matlaging gjøres like godt i enden av innerteltet i åpningen til det lille forteltet, eller i midten av innerteltet oppå ett skumunderlag.

Sitter jeg ungene på ett underlag på ene siden, og ber de rydde teltet (må i arbeid skjønner du) kan jeg sitte på mitt underlag  på andre siden av teltet og lager mat. Brenner, fat, mat, drikke, kopper, etc. settes på skumunderlaget i midten av teltet, og de kan servere seg selv :) 
 

Dette blir mye enklere i ett høyt kuppeltelt med bratte vegger enn ett tunelltelt. Evt. bør tunellteltet ha så stort fortelt at jeg kan sitte der på en Helinox stol og lage mat, mens ungene er inni teltet (kan det i Abisko Endurance 3). Men lager mat ute når været er ok og det ikke er for kaldt om morgenen, og bruker en tarp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (9 timer siden):

Fjellheimens innertelt er ikke spesielt stort. Sammenlignet med f.eks. Helsport Reinsfjell superlight 3 vil Fjellheimen føles trangere fordi det er smalere i bakkant enn foran, og det skrår også kraftig i taket, så det blir lavere bakover. Det føles merkbart mindre romslig enn Reinsfjell SL.

Skal ikke uttale meg om Reinsfjell SL, men de nye modellene av Fjellheimen SL skrår *ikke* kraftig i taket, og innerteltet er dessuten rektangulært. Har Fjellheimen SL 3 camp og den duger i massevis for ukesturer på Hardangervidda sommerstid. Enormt fortelt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, TR said:

Skal ikke uttale meg om Reinsfjell SL, men de nye modellene av Fjellheimen SL skrår *ikke* kraftig i taket, og innerteltet er dessuten rektangulært.

OK, jeg så på tegningene på nettsidene til Helsport. Det er forskjell på Fjellheimen SL 3 og SL3 Camp. Sistnevnte har annerledes utformet innertelt enn ikke-camp utgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (49 minutter siden):

 Det er forskjell på Fjellheimen SL 3 og SL3 Camp. 

Ja,  utgavene uten camp dvs stort fortelt som du finner på Helsport sine sider er utgåtte modeller. Men nok om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.