Gå til innhold
  • Bli medlem

En forsmak på vinteren, trugetur til Okla (1580 moh) i Trollheimen


El Gringo

Anbefalte innlegg

Vinteren er kommet til trønderske fjell etter noen dager med snøfall. I dag sto jeg opp tidlig og kjørte av gårde mot Storlidalen i det sørøstlige hjørnet av Trollheimen, hvor jeg parkerte ved Dalen gård og kjempet meg vei oppover mot Snydda (toppunktet på Okla) i kronglete skogsterreng og tung nysnø. I brattlia var det like slitsomt med truger som uten, men jeg kom meg da opp på snaufjellet til slutt, og heldigvis bar trugene bedre der. Det er imidlertid fremdeles ikke nok snø til å gå på ski, da det stikker opp steiner og rabber overalt. Været skulle utvikle seg til å bli aldeles strålende, dog skikkelig kaldt, især på toppen. Men "mountaineering" er jo "the art of suffering", så man tåler litt banning og svetting i lia, kald vind i kinnene og fingre som virkelig verker der de klamrer seg til fotoapparatet i kulden når man får oppleve fjellet slik som dette! :)
I det fjerne kunne jeg se enten Store Sølnkletten, eller var det kanskje en østlig Rondane-topp, så det var virkelig skarp luft i dag.

post-436-133474440997_thumb.jpg

post-436-133474441003_thumb.jpg

post-436-133474441008_thumb.jpg

post-436-133474441013_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlig at vinteren er på vei :)

Det er imidlertid fremdeles ikke nok snø til å gå på ski, da det stikker opp steiner og rabber overalt.

Ifølge siste bildet ditt såg det ikke så verst ut mht snømengde. Forresten rundt 30cm på 6-700m litt lenger sør også nå, jeg kunne brukt ski i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein: Nei, det trengs nok ikke så mange dager til med snøfall før det blir skiføre. Angående snøforholdene i går, så var det vel mye snø i "gropene", men nesten ikke noe på rabbene. Slike forhold kan være frustrerende enten man går til fots, på truger eller på ski. :)

Summit: Jeg hadde planlagt å gå over de to høyeste Gjevilvasskammene kombinert med Blåhø på én tur, antageligvis neste sommer/høst. Da hadde det vært greit å spare litt tid ved å slippe å gå helt inn til Vassenden før man går opp på Kammene, men heller kunne gå rett opp slik som jeg foreslo på bildet. Uansett, nå vet jeg i alle fall at det går an å gå opp den ruten du viste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Svein: Nei, det trengs nok ikke så mange dager til med snøfall før det blir skiføre. Angående snøforholdene i går, så var det vel mye snø i "gropene", men nesten ikke noe på rabbene. Slike forhold kan være frustrerende enten man går til fots, på truger eller på ski. :)

Summit: Jeg hadde planlagt å gå over de to høyeste Gjevilvasskammene kombinert med Blåhø på én tur, antageligvis neste sommer/høst. Da hadde det vært greit å spare litt tid ved å slippe å gå helt inn til Vassenden før man går opp på Kammene, men heller kunne gå rett opp slik som jeg foreslo på bildet. Uansett, nå vet jeg i alle fall at det går an å gå opp den ruten du viste. :)

Kamman og Blåhø går fint på en tur.

Start ved P-plassen i grustaket attom Rauøra og ta en av to ruter til indre - enten min fra i høst:

http://www.krovoll.net/MidtreKam/slides/Kammkart.htm

vel oppå Midtre bare spring du bortpå Indre...

eller samme rute opptil der Tverrbekken møter Gravbakken - der krysser du bekken og går oppå Hemre kam og går hele kammen bortover, over hakket og så ned på 1294 og oppå Midtre og Indre.

Når du kjem nedatt fra Indre og Midtre så gå mot Riarn og ned til innerste Kamtjern og fres så oppå Blåhø opp midt mellom de to bekkene på kartet.

Nedatt fra Blåhø går du via Speilsalen og Svarthammertjønnin men ikke ned til Blåhøtjønna men over Falkfangerhøa og den raske og gode TT stien ned til Gjørdøldalen og ned til Rauøra.

En fin 12-18 timers tur med noe av det finteste Trollheimen kan by på :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

I det fjerne kunne jeg se enten Store Sølnkletten, eller var det kanskje en østlig Rondane-topp, så det var virkelig skarp luft i dag.

Det lurer jeg også litt på, men det har vært for disig til å avgjøre det på mine turer hit -- se på dette:

http://www.krovoll.net/Okla/2006/slides/P12.htm

I teorien skal en vel ikke se noen av disse på denne retningen, men Sølenkletten vil bli i venstre bildekant, sånn ca der Blåøret buler opp (bilde P11).

Og Rondane må bli til høyre for Storhornets topp, kanskje helt i høyre bildekant. Like utom høyre bildekant sees Snøhetta.

Jeg tviler på Rondane, men Sølnkletten må en da vel se -- hmm -- vi må lage oss siktlinjer i forhold til Horn og Blåøre du :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene angående Gjevilvasskammene og Blåhø. Jeg får se hva jeg orker neste år når vinteren er over igjen.

Når det gjelder siktlinjene fra Trollheimen mot Rondane og Sølnkletten....jeg tror du bommer litt med retningen når du henviser til ditt bilde P11. Rondane burde ligge litt til venstre for kjempene på Dovre (Snøhetta osv), og er antageligvis skjult bak de ganske høye fjellene i området nord for Folldalen (denne Folldalen går fra Hjerkinn og østover mot Alvdal). Store Sølnkletten skulle da være til venstre for Rondane igjen.

Jeg legger ved et bilde jeg tok mot det jeg tror var Store Sølnkletten. Dalen nærmest er Storlidalen, fjellene bak der blir da fjellene i Oppdals/Drivdalen-området på østsiden av E6. Ikke så lette å identifisere disse fjellene her pga mangel på karakteristisk form. Hvis du zoomer inn, ser du hva jeg har satt ring rundt. Den røde figuren jeg har tegnet skal forestille hvordan det så ut da jeg kikket på det i kikkerten...altså slett ikke ulikt Store Sølnkletten sett fra nordvest. :wink:

Angående Rondane mener jeg jeg så et par av dem fra Ilfjellet en tilsvarende krystallklar høstdag i fjor. Fra Ilfjellet blir vel vinkelen litt annerledes slik at det ikke vil være så mange høye fjell i mellom som sperrer utsikten. Denne observasjonen er jeg imidlertid temmelig sikker på etter å ha kikket på et oversiktskart og et bilde jeg tok i fjor. Trekk en linje fra Ilfjellet og videre over Store Orkelhø....Ronde-topper som Høgronden havner da rett til høyre for Store Orkelhø. Og sjekk bildet! :)

Dessverre blir de små skyggene som såvidt kan anes på de store bildene mine nesten helt borte når jeg komprimerer bildene og legger dem ut her.

post-436-133474441593_thumb.jpg

post-436-133474441599_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.