Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan vedlikeholde Helsport Ringstind 2 (kjøpt 2016)


Kenngu

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt dette telte siden 2016 og har egentlig aldri impregnert det, tanken har kommet men alltid blitt borte når det har fått tørka seg.

Jeg har lest litt på Helsport sine sider, og det overbeviser meg ikke helt.

Det står jo at "pro" modellene ikke skal re-impregneres. Da de er silikonbehandlet, men merka på sist tur at vann ikke "perler" seg så mye lenger. Nesten som det holder mer tak i duken, og danner større små "vann flekker". Er det noen her med samme telt, eller telt med samme duk materiale som har noe anbefalinger for vedlikehold?

Min rutine for vedlikehold er slik.

1. Før lagring, sette opp og se gjennom telte. Gå gjennom evt med en klut og lunkent vann "scoope" forsiktig bort synlig smuss. Inner telt og duken.

2. Henge opp til helt tørt 1-3 dager

3. Pakk ned, klar for tur. (Jeg lagrer ikke telte i telt posen gjennom vinteren, da ligger det løst i eget skap)

4. Hjem fra tur med brukt telt. Henge til tørk med en gang jeg kommer hjem, minst en dag eller mer til helt tørt

5. Pakke ned, klar for neste tur

Inner telte har også begynt å få mugg spor / svarte prikker på bunn delen. Dette vet jeg kommer av muligens ikke nok lufting, men som jeg ikke helt skjønner hvordan. Jeg separerer alltid innertelt fra duken, og henger begge opp til tørk etter hver tur. Her tar jeg gjerne mot tips til hvordan dere andre ellers unngår mugg. Går dere gjennom med telt rens fra nikswax f.eks først? Eller er dette normalt å få, og jeg er pirkete?  :P 

112961916_1417037071799949_7345668189449818540_n.thumb.jpg.8fd46ddf52027c2c8156a91ec24ab0a3.jpg

Endret av Kenngu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De svarte flekkene kalles jordslag, det er mugg som kommer av innestengt fukt. Prøv Biltemas muggfjerner https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/skrogpleie/rengjoringsmiddel/muggfjerner-2000041671

Det er sjelden nødvendig å reimpregnere moderne teltstoffer, men det smarteste du gjør er å kontakte Helsport og spørre dem. Du kan gjøre vondt verre hvis du bruker feil type impregnering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (25 minutter siden):

De svarte flekkene kalles jordslag, det er mugg som kommer av innestengt fukt. Prøv Biltemas muggfjerner https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/skrogpleie/rengjoringsmiddel/muggfjerner-2000041671

Det er sjelden nødvendig å reimpregnere moderne teltstoffer, men det smarteste du gjør er å kontakte Helsport og spørre dem. Du kan gjøre vondt verre hvis du bruker feil type impregnering.

Takk for tips! Da prøver jeg en slik en! Ringte Helsport og de var ikke tilbake før i august, ikke så lenge til men jeg er utålmodig når det kommer til å ta vare på utstyr :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.