Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterbestigning - Rondane


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Annonse

Ei romjul for mange år tilbake var vi på Storronden, seinere på turen gikk vi eggen fra Veslesmeden til Storsmeden. Detaljer husker jeg ikke....

Best skiføre er det gjerne i områdene utafor selve Rondane, og i dalene. Rondetoppene er ofte avblåste og steinete, slik at siste delen gjerne må taes til fots. Smiubelgen har kanskje litt bedre snøforhold enn 2k-toppene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vassberget er kongetoppen i Rondane vinterstid. Storslagen utsikt, greit å gå på for alle med normalt gode skiferdigheter og som regel gode nok snøforhold til at du kan bruke skiene helt ut til toppvarden. Turen opp dit er en solid dagstur fra Høvringen. Evt. kan må komme seg dit fra Dørålen, men der er det som regel langt mer avblåst.

Av 2000m-toppene er bare Veslesmeden å anbefale som skitur ved normale vintre. Da kan du gå på ski helt til siste "piggen". De øvrige toppene er som sagt tidligere stort sett for avblåste til at det er noe særlig på ski.

Men blant de litt lavere toppene er det mange muligheter - Prøv f.eks Formokampen. Flott utsikt, blant annet helt ned til Gudbrandsdalen og hele Smiubelgen-massivet rett i mot i andre retningen.

Måtte det bli en snørik vinter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vassberget er kongetoppen i Rondane vinterstid.

...

Av 2000m-toppene er bare Veslesmeden å anbefale som skitur ved normale vintre.

Om det virkelig stemmer, at det bare er Vassberget og Veslesmeden, der gælder som skitoppe i Rondane, da har jeg fuldt hus allerede :D Så har jeg ikke mere at komme efter :( Skal jeg være glad eller trist?

Ellers kan jeg bekræfte, det er to fine toppe på hver sin måde. Fra Høvringen ind mod Vassberget går man i let terræn, hvor man knapt har følelsen af at være "rigtigt" i fjeldet, og så pludselig åbenbarer det hele sig ret foran. På denne tur gik jeg alene og brugte 4 timer op og 2 timer ned. Fra Rondvassbu mod Veslesmeden går man i mere "rigtigt" fjeldterræn helt fra starten. Her gik jeg sammen med en kammerat.

post-21-133474441736_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Et mine beste minner fra Rondane vinterstid er en topptur til Rondeslottet. Gikk opp fra Bjørnålia. Godt med snø og en helt fantastisk nedkjøring i kald puddersnø. Forholdene varierer veldig fra vinter til vinter. Andre vintere har østsiden av Rondeslottet bare vært en stor steinur.

Ellers er Veslesmeden og Storronden greie skitopper, men trenger endel snø for at det ikke blir fottur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har vært på ski/topptur i Rondane på vinteren et par ganger . Generelt er det mindre snø enn i Jotunheimen. Rondvassbu som er selvbetjent er et ypperlig utgangspunkt.

Mange av toppene er greie skitopper ,og lett å orientere seg på. Rondeslottet har jeg også hatt en flott skitur til. Det er vel kanskje avblåst en del steder ,men det er det jo ofte andre steder også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.