Jump to content
IGNORED

Kvistbrenner under bålforbudet

Brian_D
 Share

Recommended Posts

Hege P. skrev (21 timer siden):

Her bruker Vandrefalken en Solo Stove. Disse er laget slik at aske og glør havner i en "kopp" som hindrer at noe ramler ut i bunnen.  Bunnen er faktisk så kald at man kan flytte brenneren med hendene mens den brenner bare man ikke tar på oversiden av de nederste hullene. Etter bruk er bakken bare så vidt lunken. Gnist fra toppen er en annen sak, men selv det blir begrenset med en kjele på plass. Jeg har flere typer kvistbrennere, men etter min oppfatning er Solo Stove den tryggeste på denne tiden.

Men uansett, tenk før du tenner. Ikke etterpå. Åpen ild er det jo uansett, og gnister er nesten som virus. De kan slå til før du aner det. :)

Kvistbrennere brenner bare småved der hele stykket ofte ikke får plass i ovnen, men stikker ofte ut gjennom side- eller toppmatingen. Man har ingen garanti for at alt havner i boksen. Å plassere brenneren rett på skogbunn nå vil etter min mening ikke være lurt, uansett hva slags type det er.

Lompa skrev (54 minutter siden):

Kvistbrennere brenner bare småved der hele stykket ofte ikke får plass i ovnen, men stikker ofte ut gjennom side- eller toppmatingen. Man har ingen garanti for at alt havner i boksen. Å plassere brenneren rett på skogbunn nå vil etter min mening ikke være lurt, uansett hva slags type det er.

Man skal selvsagt ha trygt underlag uansett, men at vedstykker stikker utenfor boksen er noe brukeren lett kan hindre ved å lage stykkene mindre, og ikke overfyre. Men når det er sagt skal det også nevnes at ingen kvistbrennere er 100% trygge. Og selv en vanlig primus er avhengig av en vettug bruker for å unngå uhell. Er man usikker, ikke fyr opp! :)

• 1 month later...

Denne tråden burde vel festes som en sticky øverst på dette under forumet ettersom det er mange som lurer på akkurat dette?

Men hva mener folk om spritbrenner i f.eks stormkjøkken eller i en solostove kvistbrenner i tider som nå med ekstra stor skogbrannfare? På fjellgrunn i god avstand til trær og evt. i nærheten av vann.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By Nikke
      Hei Fjellforum folket. Håper alle er trygge i disse tider!
      Det er vel ingen tvil om at det har vært rare tider en god stund, og for egen del, egentlig helt siden vinteren 2020. Regner med at jeg ikke er alene. Likevel, den vinteren forsøkte turkompisen og jeg å både holde humøret oppe, samt beholde troen på at det ble langtur på oss den sommeren.  Hvert fall så brukte vi tiden til å oppgradere utstyr, drømme oss bort på kartene, og ikke minst gjennomføre noen treningsturer. For tross alt sto to ukers tur til Finnmark på dagsorden. De nevnte treningsturene ble gjennomført både sammen, og soloturer.
      På treningsturen til Birtedalen, cirka to uker før avgang til Finnmark den 5 juli, var det kun meg. Må si mitt første møte med Birtedalen ble fantastisk. Flott og variert natur med muligheter for padling og trasking mil etter mil. Fiske var også overraskende bra. Legger ved en en kort amatørvideo, og håper den fanget opp litt av stemningen og turen generelt.
    • By Tom42
      Jeg innrømmer det gjerne - jeg er hekta på kvistbrenneren.  Egentlig har jeg savnet den i hele mitt aktive friluftsliv, for ofte er det problemer på vidda å både fyre opp og holde ilden ved like.  Og det forundrer meg at ikke flere får øynene opp for denne varme og kokekilden;  Billig i anskaffelse og bruk.  For ikke  snakke om hvor vektbesparende den er.
      Hvorfor ikke bare fyre opp et bål?  Jeg synes det er både vanskelig å fyre opp og holde ilden ved like.  Grunnen til det er - slik jeg ser det - at flammen "flyter" ut

mens den på neste bilde har fått begrensninger i form av vegger

Egentlig har jeg kanskje sagt nok om kvistbrenneren, og spesielt om egen konstruksjon:  Blikkboksovnen, Toms Wood stove MK II og nå den upubliserte MK III.  (Ebay har mange rimelige til salgs, men de fleste ser ut til kun å være toppmater). 
      Likevel våger jeg å si litt om dens fortreffelighet - med ønske om at fler tar skrittet
      -  jeg har brukt den i 4 ukesturer på Hardangervidda, i solskinn og øs pøs.  Veden er rimelig lett å finne, favoritten er tørr einer, som jeg begynner å sanke litt før leirslagning

Og siden brenslet ligger der - også gratis sparer jeg vekt både på det og brenneren som  veier under 200 gram.  Og sammenlagt får du plass til den i lomma.

Men det jeg er mest opptatt av nå hva en slik liten ovn er og gjør.
      Jeg plasserer den på en rimelig flat stein.  Og fordi bålet er så lite kan du ha den rimelig nær deg.  Og du slipper å balansere kjeler og panner på bålet.  Og så varmer det så godt, og er lett å nødslukke.
      Og, og dette er meget vesentlig, i motsetning til primuser av ulike slag kan du nyte stillheten, og sitte i timevis å se inn i flammene. 
      Og ikke minst - i disse mygg og knottider.  Bålrøyken hindrer angrep. 
      Så hvorfor ikke prøve?  Å samle ved går fortere enn du tror, og om det regner er veden alltid tørr under "huden".  Anskaff deg, eller begynn å bruke den, om du har, og bli hekta du også. 
      PS.  Men, også jeg har back - up i form av en liten gassbrenner, som jeg i løpet av 4 sesonger har brukt en gang.
      -----

• By Frans
      Hei, litt ny frilufts nyter her.
      Jeg har en vanlig panne fra hjemmet jeg ikke er redd for. Hadde det gått å bruke denne til bål ?
      Eller må man han spesial panne for å lage mat på bål?

Er det noe man skal holde seg unna (eks teflonpanner eller annet)

mvh Noob  
    • By UTE avdelingen
      Se videoen fra Tove’s vintertur, to netter under et tarp, bålkos og isfiske. Utprøving av en muslibar blir det også. Og huskiene Kiro og Enja er selvfølgelig med. La deg inspirere. 

• By Hege P.
      Siden lavvuen vår har ligget på lager noen år, måtte den opp og stå slik at vi kunne sjekke at den virkelig er i god stand. Og det er den!
      Men samtidig testet vi hvordan kvistbrenneren vår fungerte som erstatning for et tradisjonelt bål. Fungerer glimrende! Passe varme, og god kontroll over "bålet", men må mates oftere selvsagt. Samtidig er kvistbrenneren glimrende til å koke på.
      Da vet vi det til vi drar på en tur lenger enn ut i hagen.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy