Populært innlegg Lyckeboden Skrevet 12. april 2020 Populært innlegg Skrevet 12. april 2020 Mitt første innlegg her på forumet angående turer. Regner med det blir mange fler. Vi følte at vi måtte komme oss ut av huset litt, og planla et par dagers overnattingstur i nærområdet. Vi er jo så heldige at vi bare minutter ut av stuedøra kan finne naturperler og «vill» natur. Turen var sammen med min datter på 12år, som syntes det var storveis å være med papsen på en en liten tur. Ikke noen planer om lange vandringer, men kun nyte natur, mat, og frisk luft. (I min målestokk ble dette «Glamping») Før turen valgte jeg å legge det gamle Helsport teltet igjen, og gå til anskaffelse av et nytt telt. Valget falt på et Hilleberg Allak3. En liten pruterunde på epost til de forskjellige friluftsbutikkene, gjorde at jeg fikk en fin pris. Så mitt tips til de som er på jakt etter noe nytt, er at på tross av «tilbud» i nettbutikkene... Send en henvendelse utenom. Det er alltid noe å hente. Glampingen ble dermed med et flett nytt telt og mot alle tidligere anbefalinger lastet jeg opp teltet uten å kjenne til teltet fra før. Learing by doing. Turen gikk til Hadland. 5 minutters kjøretur ut av Egersund sentrum. Et vakkert landskap med gress sletter, og mye kupert stein. Teltplasser finnes det mange av om man ikke trenger for mye areal. Det frittstående Allak3 teltet føltes derfor som et svært godt valg. Jeg har nemlig svært god erfaring fra lengre enmannsturer i et Hilleberg Akto. Jeg har et liggende som har vært på utallige turer gjennom rundt 17 år. Det holder fremdeles god stand, og er fremdeles «som nytt» ettersom det har blitt godt ivaretatt i etterkant av hver tur. Erfaringen med Allak3 gjorde at jeg lærte meg et par ting «på ny». Å sette det opp gikk som en lek. Det var mye vind, men knusktørt under oppsett. Det jeg lærte på nytt var at man må ha i mente at når det regner sideveis, så må ikke døra åpnes helt. Det regner nemlig rett inn i teltet. Når teltet og utstyr skulle pakkes sammen gjorde vi alt klart inne i teltet, og pakket sekkene skikkelig før vi tok de med ut og plasserte de under en steinhelle i ly for været. Når jeg da tok ned teltet burde jeg selvfølgelig knipset av innerteltet og pakket det tørt før jeg tok meg av ytterteltet til slutt. Resultatet av det feiltrinnet var at alt teltmateriell... innertelt inkludert ble søkkvått. Det fikk dryppe av seg til et døgn før jeg slo det opp ute i dag i håp om at det før tørke helt. Håper det er klart til å pakkes ned i morgen. Mye tekst... sorry for det. Her er noen bilder Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 14 Siter
Kjell Iver Skrevet 12. april 2020 Skrevet 12. april 2020 Takk for flott turrapport ! Absolutt ikke for mye tekst. Du kan plotte turen på Hvor gikk turen så kommer den i kartet. 2 Siter
Lyckeboden Skrevet 12. april 2020 Forfatter Skrevet 12. april 2020 Kjell Iver skrev (7 minutter siden): Takk for flott turrapport ! Absolutt ikke for mye tekst. Du kan plotte turen på Hvor gikk turen så kommer den i kartet. Hvor kan jeg plotte turen sier du? 🙃 Siter
Kjell Iver Skrevet 12. april 2020 Skrevet 12. april 2020 Lyckeboden skrev (55 minutter siden): Hvor kan jeg plotte turen sier du? 🙃 Det ligger en fane som heter "Hvor gikk turen". Jeg plottet inn for deg nå.. 1 Siter
martin.m Skrevet 12. april 2020 Skrevet 12. april 2020 Takk for turrapport fra et område jeg aldri har vært i. Den teltplassen så fin ut Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.