Gå til innhold
  • Bli medlem

Nerde-fjellquiz De Luxe #1


Pelle

Anbefalte innlegg

Everest(Kina/Nepal) er rett

Korab(Albania/Makedonia) er rett

Mont Blanc er nesten rett, dvs feil. Det dreier seg om 2 topper, riktignok med forholdsvis kort avstand mellom. Jeg har finstudert kart derfra, ingen tvil om at det er 2 topper, der den franske er høyest. Jeg tror det er en kilometer eller så mellom toppene, men forholdsvis luftig terreng.

Det tredje fjellet mangler fortsatt

2 tredjedels poeng til Panda !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 176
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ettersom det etterhvert er mange riktige svar, kommer det en tråd kun med uløste spørsmål:

Uavklart:

11) Hvilket sted i Fastlands-Norge ligger lengst unna landegrense og saltvann? (Altså: Hvilket sted ligger lengst inn i riket?) Gol er foreslått. Feil

14) Hvilket rådhus i Norge ligge kortest i luftlinje fra en ordentlig isbre? Sunndalsøra og Aurlandsvangen foreslått. Feil

15) Hvilke 3 fjelltopper i verden er høyeste punkt i flere land samtidig ? (Mangler en topp)

Poengoversikt:

3 poeng:

Pelle

2 poeng:

Ragnar

1 og 2/3 poeng:

panda

1 poeng:

kryk

Erling

Svein

FU

aleks

Marcus

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent litt.. Zaire har et fjell felles med et av landene i øst. Rwandas Karisimbi kunne vært en kandidat, men jeg tror det er Uganda-Zaire. Toppen blir da mt. Margarita på omtrent 5000 meter eller deromkring

Da ble det full pott på deg Panda, ø poa - som de sier melodi grand prix :)

Mount Margherita/Pic Marguerite (5109 m) er høyest i Uganda/Kongo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14. Eg ser at Glomfjord er nemnt (ved Svartisen). Glomfjord ligg i Meløy kommune på Nord-Helgeland, og kommunesenteret der er Ørnes.

Eg føreslår Odda i Odda kommune (Hardanger), med sin korte veg til Folgefonni. (Skei i Jølster er óg ein god kasdidat, men ligg litt lenger frå Grovebreen enn Odda ligg frå Folgefonni).

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavklart:

11) Hvilket sted i Fastlands-Norge ligger lengst unna landegrense og saltvann? (Altså: Hvilket sted ligger lengst inn i riket?) Gol og Etnedal er foreslått. Begge feil. Stedet ligger lenger øst.

14) Hvilket rådhus i Norge ligge kortest i luftlinje fra en ordentlig isbre? Sunndalsøra og Aurlandsvangen foreslått. Feil. Glomfjord og, men der er rådhuset i Ørnes. Odda er 4,7 km fra Folgefonn, og dermed nummer 4 på listen over brenære kommunesentra (Sunndalsøra er nummer 3).

HINT: Nummer 1 og 2 ligger i Nord-Norge

17) Fjellet Lhotse har tre topper over 8000 meter. Hovedtoppen er hovedtopp, men hva heter de to andre ?

Poengoversikt:

3 poeng:

Pelle

2 poeng:

Ragnar

panda

1 poeng:

kryk

Erling

Svein

FU

aleks

Marcus

Nils

snilen

Riktige svar til nå:

1) Hvilken kommune i Norge har det høyeste "laveste punkt"?

Rett svar: Røros. Ca 615 moh.

2) Hvilken kommune i Norge har det høyest beliggende rådhus?

Rett Svar: Folldal. Ca 700 moh.

3) Hvilket land i verden har det høyeste "laveste punkt"?

Rett svar: Lesotho, 1381 moh.

4) Forskjellen mellom laveste og høyeste punkt i samme land, hvem har den største?

Rett svar: Kina, over 9000 meter.

5) Hva heter Hordalands lengste elv, og hvor lang er den?

Rett svar: Vosso, 85 km.

6) Hvilken norsk kommune grenser til flest andre kommuner?

Rett svar: Ringerike, 11 tilgrensende kommuner.

6a) Hvor stor høydeforskjell (vanndybde ikke medregnet) er det i denne kommunen?

Rett svar: Ca 1060 m.

6b) Den største innsjøen som ikke deles med andre kommuner - hvor stor er den?

Rett svar: Sperillen.

7) Hvilken isbre (uavhengig av størrelse, men avmerket i nyeste versjon av Norgesglasset) ligger kortest i tid fra Oslo S?

Rett svar: Fonna i Prestholtskardet, ved Geilo.

8: Hvilket fjell har nylig fått navn, og hva er navnet.

Fjellet er ikke uten betydning, til tross for at det bare rager 1175 m.o.h.

Rett svar: Loppatind, 1175 m.o.h.

9) Hvilken by i Norge ligger nærmest (regnet i luftlinje) en 2000-meterstopp ? Regnet etter den gamle definisjonen av hva som er by

Rett svar: Narvik, 73 km fra Kaskasatjåkka i Sverige. Kun Norske topper: Molde, 89 km fra Gråhø. 1 poeng til Marcus.

10) Hvilken by i Norge ligger nærmest Galdhøpiggen regnet i luftlinje ?

Rett svar: Lillehammer (Otta etter ny definisjon av byer)

12) Kva er det høgste punktet i ein norsk by(kommune) med minst 50 000 innb.?

Rett svar: Tromsø, 1833 m.o.h. 1 poeng til panda

13) Hva heter de fem høyeste øyene i verden ? Alle er fra 3800 meter og oppover.

Taiwan, Papua Ny-Guinea, Borneo, Hawaii og Sumatra

15) Hvilke 3 fjelltopper i verden er høyeste punkt i flere land samtidig ?

Rett svar: Everest(Kina/Nepal), Korab(Albania/Makedonia), Margherita (Uganda/Zaire)

16) Hvor er Miseryfjellet høyeste punkt ?

Rett svar: Bjørnøya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavklart:

11) Hvilket sted i Fastlands-Norge ligger lengst unna landegrense og saltvann? (Altså: Hvilket sted ligger lengst inn i riket?) Gol og Etnedal er foreslått. Begge feil. Stedet ligger lenger øst.

Spørst kva du meiner med sted. Det geografiske punktet ligg vel i området

Otta - Vågå - Dombås, så eg føresler Sel i Gudbrandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavklart: 11) Hvilket sted i Fastlands-Norge ligger lengst unna landegrense og saltvann? (Altså: Hvilket sted ligger lengst inn i riket?) Gol og Etnedal er foreslått. Begge feil. Stedet ligger lenger øst.

Lenger øst, ja. Nå vet jeg ikke om det er et knøtt lite sted som nesten ingen vet om, eller om det er et litt mere kjent sted. Tenkte en stund på Lillehammer, men på kartet så ser det ut som det ligger alt for langt øst. Prøver meg derfor på Fagerlund i Norde Land Kommune som ligger mellom Etnedal som panda foreslo, og ikke langt ifra Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavklart: 11) Hvilket sted i Fastlands-Norge ligger lengst unna landegrense og saltvann? (Altså: Hvilket sted ligger lengst inn i riket?) Gol og Etnedal er foreslått. Begge feil. Stedet ligger lenger øst.

Dette var ikkje lett. Det ser ut til at det er nokre punkt som har mellom 123-125km til sjø og riksgrense, men det er ikkje ein tettstad (litt grovt anslag). Av tettstadar, trur eg kanskje det er Hundorp, som er kommunesenter i Sør-Fron, Gudbrandsdalen (rundt 120km til svenskegrensa, litt meir til Sognefjorden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om det er et knøtt lite sted som nesten ingen vet om,

Det er helt riktig at det er Fagerlund-området som er lengst inn i Norge. Herfra er det over 123 km til både fjord og landegrense. Nok 1 poeng til aleks. Måten jeg løste oppgaven på var å legge en sirkel på 123 km fra fjordarmene Årdalsfjorden, Lustrafjorden og Sunndalsfjorden, samt Oslofjorden. I tillegg la jeg den samme sirkelen på landegrensen til Sverige mellom Våler og Trysil og på Østrehogna i Engerdal. Ut fra dette ser man at et lite område mellom Skeikampen og Bennlibygda i Gausdal går klar, samt at et noe større område ved Fagerlund går klar. Kanskje det blir en ny attraksjon for Torpa?

Forsøker meg med Lyngen kommune, med Lyngseidet som kommunesentrum

snilen, det var nummer 2 på lista, med rett over 3 km fra kommunehuset til en bre. I følge mine opplysninger er nummer en en kommune i Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå da !

14) Beiarn kommune med kommunesenteret Moldjord

Flink gutt, snilen! Det ligger mye research bak det å finne ut den der, du glemmer ikke det med det første. Du som har vært "overalt", har du vært på Høgtinden i Beiarn? Uansett, 1 poeng og en stjerne for innsats!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er alle spørsmålene løst. Fyll på med flere Nerde-spørsmål, hvis dere har noen. Til nå leder snilen hårfint

Poengoversikt:

3 poeng pluss innsatsstjerne:

snilen

3 poeng

Pelle

2 poeng:

Ragnar

panda

aleks

1 poeng:

kryk

Erling

Svein

FU

Marcus

Nils

Riktige svar til nå:

1) Hvilken kommune i Norge har det høyeste "laveste punkt"?

Rett svar: Røros. Ca 615 moh.

2) Hvilken kommune i Norge har det høyest beliggende rådhus?

Rett Svar: Folldal. Ca 700 moh.

3) Hvilket land i verden har det høyeste "laveste punkt"?

Rett svar: Lesotho, 1381 moh.

4) Forskjellen mellom laveste og høyeste punkt i samme land, hvem har den største?

Rett svar: Kina, over 9000 meter.

5) Hva heter Hordalands lengste elv, og hvor lang er den?

Rett svar: Vosso, 85 km.

6) Hvilken norsk kommune grenser til flest andre kommuner?

Rett svar: Ringerike, 11 tilgrensende kommuner.

6a) Hvor stor høydeforskjell (vanndybde ikke medregnet) er det i denne kommunen?

Rett svar: Ca 1060 m.

6b) Den største innsjøen som ikke deles med andre kommuner - hvor stor er den?

Rett svar: Sperillen.

7) Hvilken isbre (uavhengig av størrelse, men avmerket i nyeste versjon av Norgesglasset) ligger kortest i tid fra Oslo S?

Rett svar: Fonna i Prestholtskardet, ved Geilo.

8: Hvilket fjell har nylig fått navn, og hva er navnet.

Fjellet er ikke uten betydning, til tross for at det bare rager 1175 m.o.h.

Rett svar: Loppatind, 1175 m.o.h.

9) Hvilken by i Norge ligger nærmest (regnet i luftlinje) en 2000-meterstopp ? Regnet etter den gamle definisjonen av hva som er by

Rett svar: Narvik, 73 km fra Kaskasatjåkka i Sverige. Kun Norske topper: Molde, 89 km fra Gråhø. 1 poeng til Marcus.

10) Hvilken by i Norge ligger nærmest Galdhøpiggen regnet i luftlinje ?

Rett svar: Lillehammer (Otta etter ny definisjon av byer)

11) Hvilket sted i Fastlands-Norge ligger lengst unna landegrense og saltvann?

Rett svar: Fagerlund i Torpa.

12) Kva er det høgste punktet i ein norsk by(kommune) med minst 50 000 innb.?

Rett svar: Tromsø, 1833 m.o.h. 1 poeng til panda

13) Hva heter de fem høyeste øyene i verden ? Alle er fra 3800 meter og oppover.

Taiwan, Papua Ny-Guinea, Borneo, Hawaii og Sumatra

14) Hvilket rådhus i Norge ligge kortest i luftlinje fra en ordentlig isbre?

Rett Svar: Moldjord i Beiarn Kommune.

15) Hvilke 3 fjelltopper i verden er høyeste punkt i flere land samtidig ?

Rett svar: Everest(Kina/Nepal), Korab(Albania/Makedonia), Margherita (Uganda/Zaire)

16) Hvor er Miseryfjellet høyeste punkt ?

Rett svar: Bjørnøya

17) Fjellet Lhotse har tre topper over 8000 meter. Hovedtoppen er hovedtopp, men hva heter de to andre ?

Rett svar: Lhotse middle(8414) og Lhotse Shar(8383)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra tråd!

Jeg har tre spørsmål som kanskje ikke er like harde som de andre her:

18) Hvilket fylke i Norge har størst andel skog? (Få alternativer ... )

19) Hvilket tettsted i Norge er høyest beliggende? (Med > 200 fasteboende innbyggere)

20) Hvilken topp har flest kommuner grensende til sin toppvarde? (Jeg er ikke skråsikker på svaret, men har i alle fall en god kandidat... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20)Hevilen(412 m) har 4 kommuner som møtes på toppvarden, kan det være denne ?

Hjelpemiddel: Ingen !

Jeg har faktisk vært på toppen og sto med en ski i Selbu og en ski i Malvik, mens jeg skrævet over Trondheim oh Klæbu kommuner. Bratt og kronglete for skitur, men måtte oppom dette spesielle punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.